TÉMA - Kdo s koho: Konami vs. Kojima aneb když se dva perou, třetí pláče
Před nedávnem začaly na povrch internetu vyplouvat zvěsti o sporu mezi Konami a ikonou herního průmyslu Hideo Kojimou. Vše postupně eskalovalo v konflikt, který zahýbe nejen s firmou, ale i s předními herními sériemi jako Metal Gear Solid, Silent Hill a celkově s pozicí Kojimy. Mezi tolika zdroji je dnes už ovšem velmi složité se dopátrat zrodu celého konfliktu, natož pak jednotlivých kauz.
Málokde naleznete nějaký shrnující článek, který by se na problematiku zaměřil. Zprávy o konfliktu bohužel pokrývají především anonymní zdroje, a jen stěží se v nich tedy lze orientovat. Přesto jsme se o to pokusili. Odkud pramení zášť mezi dvěma stranami? Jaká je budoucnost společnosti a Hidea Kojimy? Co to znamená pro naše drahocenné herní značky?
Než začneme, bylo by vhodné představit Hideo Kojimu a jeho zásluhy ve světě videoher. Příběh Hideo Kojimy patří k těm zajímavějším. Nyní jednapadesátiletý designer, producent a scénárista mohl totiž původně skončit u filmů nebo obrazů. Videohry by tak přišly o kompletně celou sérii Metal Gear nebo o něco drobnější perly jako Policenauts a P.T. Jeho ambice věnovat se videohrám mu rozmlouvali jeho přátelé i kolegové, kteří měli obavy, že tvorbou videoher (jakožto tenkrát zcela nového média) se neuživí. Podstoupit toto riskantní rozhodnutí se rozhodl jen díky neustálé podpoře jeho matky (díky, mami!).
Problém, kterému se toto téma věnuje, začal poměrně nenápadně 19. března, když zahraniční zpravodaj Eurogamer informoval o tom, že Konami maže jméno Hideo Kojimy, odkud se dá. Počínaje propagačním materiálem, ze kterého zmizelo ono známé "A Hideo Kojima game", konče s přejmenováním studia Kojima Productions na Konami Los Angeles.
Po krátké době bylo jméno Kojima navráceno do míst, kam původně patřilo (viz obrázky), s výjimkou nejnovějších titulů v sérii. Ovšem jméno studia zůstalo „poskvrněno“. Původně se spekulovalo nad tím, jestli nebyl Hideo natvrdo vyhozen, podobné teorie ovšem Konami okomentovalo velmi vágním prohlášením:
"Konami Digital Entertainment, včetně pana Kojimy, bude nadále pokračovat ve vývoji Metal Gear Solid produktů. Očekávejte budoucí oznámení."
Výměnu jmen vysvětluje Konami změnou své firemní struktury, kterou samo nazvalo "ustředím kontrolovaný systém". Dvakrát přesvědčující tato oznámení zrovna nejsou, ale vyplývá z nich aspoň to, že Kojima bude mít možnost dovést svou práci na Metal Gear Solid V až do konce.
Pokud ale máte za to, že tady problém končí, tak pro vás máme špatnou zprávu - nekončí. Zdá se totiž, že problém se netýká jenom samotného Kojimy, ale i dalších veteránů ve studiu. Ve stejný den vydal GameSpot zprávu od interního zdroje v Konami, který potvrdil, že díky neshodám mezi Kojima Production (nyní Konami Los Angeles) a jeho vydavatelem Konami, přistoupilo Konami k drastickým opatřením, která vedla k degradování Kojimy a dalších klíčových postav na pouhé kontraktory, tedy už ne stálé zaměstnance.
"Až skončíme s MGSV, pan Kojima a vyšší management opustí Konami. Říkali, že jejich smlouva končí v prosinci," tvrdí anonymní zdroj. Dále dodává: "Na týmové poradě Kojima vysvětloval, že tým musí být jednotný, aby vytvořil hodnotnou hru pro fanoušky."
A pracovat v rukavičkách nechce Konami ani s dalšími veterány ve studiu, jak jasně ukázalo utnutím přístupu ke korporačním emailům, telefonům a internetu. Na východní frontě dlouho panovalo rádiové ticho, které nakonec prolomil až Guillermo del Toro, který potvrdil obavy všech příznivců dema P.T., tím, že oznámil konec vývoje Silent Hills.
Aby celá kontroverze nekončila tady, tak George Weidman přivedl na světlo světa další anonymní zdroj, který přinesl poměrně dramatické zvěsti. Podle nich Konami zaměstnance Kojima Production doslova šikanuje a nutí je k vypovězení pracovní smlouvy. Tým, spolu s Kojimou, může Konami i žalovat, ovšem časování tohoto zákroku bylo pečlivě vybráno tak, aby se odehrálo pár měsíců před vydáním MGSV. Jakýkoliv soud by vedl k zastavení vývoje titulu, což je něco, co Kojima nechce připustit a Konami to moc dobře ví. Video, v němž sděloval tyto informace, bylo pár týdnů po vydání na čas staženo – kým jiným, než samotným Konami.
Otázkou každého rozumného člověka samozřejmě je, proč by se Konami uchylovalo ke všem těmto zdánlivě nesmyslným krokům? Odpovědí jsou osobní rozpory mezi šéfem Konami Kagemasa Kozukim a Hideo Kojimou. Kozukimu vadí, že Kojima tráví na svých titulech moc času, a to stojí hodně peněz. Jeho hry jsou sice stále výdělečné, ale zisky titul od titulu klesají.
To vše navíc jde ruku v ruce proti Kozukiho ideologii, která se spíše přiklání k politice mobilních her, na něž padne méně peněz a času, ale vydělají spoustu peněz. Jak se včera ukázalo, tuto ideologii se v Konami Los Angeles rozhodli následovat a odteď je mobilní platforma jejich primárním cílem.
Je nutno zmínit, že to není poprvé, co se spekuluje nad konečným zakončením série Metal Gear Solid a Kojimově odchodu. Že odejde, Kojima sliboval i v roce 2012, když tvrdil, že Metal Gear Solid 2 měl být jeho posledním titulem. Podmínky jej ale přinutily, aby se k vývoji vrátil, a podobný proces se opakoval také později s Metal Gear Solid 4.
Klíčem k pochopení celé situace by mohl být málo známý fakt, že se Konami zaobírá i dalšími obory, jako je třeba hazard a fitness; velké zájmy má obzvlášť ve zmíněném hazardu. Právě jeho rozptýlené zaměření by mohlo vysvětlit, proč je Konami tak špatný vydavatel.
Vydat Metal Gear Solid HD v tentýž den, kdy vychází i Modern Warfare 3, je sice začátečnická chyba, ale snad by se dala i přehlédnout, pokud bychom tu neměli další příběhy. Blades of Times budiž jedním z nich. Svět se o existenci titulu dozvěděl týden předtím, než byl vydán, a mohl si jej zahrát až týden poté, co měl dorazit do obchodů, jelikož se evidentně nikdo z Konami nemohl obtěžovat tím, aby do světa rozeslal kopie hry, kterou vydávají.
A vynechat nesmíme ani slavné Silent Hills. Pokud má někdo v jedné veličině Normana Reeduse, Hideo Kojimu, Guillermo del Tora a v zádech obrovské očekávání celého světa, který doslova hladoví po dalším hororovém titulu, a přesto dokáže zkazit tento až pomalu zaručený recept na úspěch, tak dělá něco špatně.
Kdo že se to má smát?
Nejenže se nedočkáme Silent Hills. Z PS Store dokonce zmizelo i nedávno vydané demo P.T., které bylo po světě uznáváno jako jeden z nejšpičkovějších hororových titulů, teď si jej už dlouho nikdo nezahraje. Právě to je jeden z prvních akutních dopadů na nás hráče, který skutečně bolí, protože věřte nebo ne, P.T. bylo veledílo a díky právní nemožnosti zálohování her je možná navždy ztracené. eBay dokonce zrušil aukce, ve kterých se prodávaly konzole PS4 s již předinstalovanou kopií P.T.
Každý příběh má jak svůj začátek, tak i svůj konec. Série Metal Gear Solid jednou skončit musela a zdá se, že aktuálně zavládly ideální podmínky.
Pomalu vše, co jste se právě dočetli, nejsou informace hodné tesání do kamene. Mnoho je založeno na anonymních zdrojích, jejichž informace však korespondují se známými fakty. S odstupem času se ale postupně ukazuje jejich pravdivost. Vše se může ze dne na den změnit, stejně jako se tomu dělo poslední měsíc. Jisté ale je, že se dozvíme více po vydání Metal Gear Solid V... pokud k němu vůbec kdy dojde.