CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k TÉMA: Za zkázu Titanicu před 105 lety mohlo Slunce a Měsíc. Za rok vypluje znovu

Nechci se hádat, ale Titanic podle mne neleží na jižní polovině Atlantiku

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Také mi to přišlo divné. Jižní Atlantik začíná až někde u Jižní Ameriky a subsaharské Afriky, zatímco Titanik plul z Británie do New Yorku.
Přes Jižní Atlantik by to byla dlouhá plavba :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Mno a já myslel, že dali sice příkaz plnou parou, ale vzad, aby Titanic zpomalili. Tím bohužel nedali možnost kormidlu, aby loď zatočila dostatečně rychle, čímž došlo ke střetu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vydali několik protichůdných rozkazů - neměli totiž s řízením té lodi dostatečné zkušenosti.
Mohli zkusit před krou "zastavit", resp. obětovat přední kolizní prostor, který byl na to projektován. Došlo by k zaplavení maximálně dvou komor, což pro tuto loď nebyla žádná katastrofa. Do New Yorku by i s takovým poškozením bez problémů dopluli. Žádný důstojník sloužící na lodi vonící novotou však takový příkaz dobrovolně nevydá a snaží se spíše kolizi vyhnout. Nutno ale poznamenat, že Titanic měl tři lodní šrouby, ovšem reverzního chodu byly schopny jen dva krajní, prostřední ne.
Mohli se tedy pokusit kře vyhnout - pak ale neměli dávat pokyn ke zpětnému chodu, protože reakce kormidla byla skutečně zpomalená. Snad by se Titanic přesto kolizi nevyhnul, možná by jí ale nevystavil bok - tu nejchoulostivější část lodi.
Žádné z těchto řešení by zřejmě kolizi nezabránilo, snaha o kombinaci obou ale byla smrtící.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bylo to slozitejsi.

Prvni sel prikaz kormidlo na levobok aby prid zacala zatacet doleva, nasledne reverz obou parnich stroju (krajni srouby) a zastaveni turbiny (prostredni sroub, turbina reverz neumela) a nasledne kormidlo na pravobok aby se ledovci vyhnula i zad lodi.

Zakladni problem byl v tom, ze Titanic byl nekolikrat vetsi nez predchozi lode White Star Line (krome Olympicu) a nikdo z posadky nemel vyzkousene jak se chova pri podobnych manevrech.

Zastaveni turbiny (stredni sroub) navic snizilo ucinnost kormidla, ktere bylo navic prilis male k velikosti lodi.

Vysledek zname, lod se otrela o ledovec coz vedlo k vytrhani nytu (tedy zadna dira, ale diry po nytech v celkovem prumeru asi 1 metr ctverecni). Paradox je, ze Bruneluv Great Eastern s dvojitym trupem utrpel o desitky let driv mnohem vetsi poskozeni, ale diky dvojitemu trupu si toho cestujici ani nevsimli.

A druhy paradox je ze rozkaz k manevru vydal clovek, ktery se o X let predtim s jinou lodi vyhnul ledovci manevrem v plne rychlosti a tedy maximalni ucinnosti kormidla.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, nedávno jsem četl něco o požáru, který byl ještě před vyplutím.
Tady odkaz, těch článků je po internetu hodně. nevím, jestli to byl zrovna tenhle.

http://echo24.cz/a/id6QU/ne-ledovec-ale-masivni-pozar-zkaza-titanicu-ma-...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Dlouhé tři roky pracovaly tisícovky stavebních inženýrů" - myslim, ze tehdy byly tisicovky inzenyru minimalne v cele anglii. Na lodi pracovaly urcite tisicovky delniku. Autor asi neni inzenyr.

"jižní polovině Atlantiku" - kdyz se probiral atlantik, tak autor asi chybel zrovna ve skole.

"s lodními šrouby o váze 22 a 38 tun " - nevhodne napsane. titanic mel 3 srouby. podobnych stylovych chyb je v clanku vice.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Navíc stavební inženýři by ji nejspíš asi stavěli z betonu. ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Stavebni inzenyr je skutecne profese, ktera se muze venovat i stavbe lodi nebo cehokoliv jineho.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Titanic mel 3 srouby, ale z toho dva byly stejne. 38 tun krajni srouby, 22 tun stredni.

Jizni Atlantik je samozrejmne ptakovina, to by bylo nekde u Antarktidy.

A pozor - v roce 1912 NIKDO netvrdil o Titanicu ze je nepotopitelny. Dokonce ani bulvarni noviny.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Poloviny od sebe neleží desítky kilometrů, ale asi 600 metrů, většina trosek v okruhu 3km.
Dokonce se dnes předpokládá, vzhledem k rozptylu trosek došlo k rozlomení až hluboko pod hladinou - což by odpovídalo i dobovým výpovědím.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ze zástupu konspiračních teorií se mi zdá jako jediná s možným reálným základem ta o probíhajícím požáru v skladišti uhlí (jednak šlo o to co nejvíc uhlí spálit, než začne hořet a jednak doplout do cíle, ještě dřív, než by se oheň dostal ven), který začal už před vyplutím. Byl by to důvod pro to, proč kapitán nezpomalil, i když měl hlášení o možném výskytu ledovců.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"vině jsou planety"

"Na vině je Slunce s Měsícem"

Autor by asi radsi nemel vubec nic psat...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.