CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Tesla Full Self Driving (FSD): Skvělá, ale bez řidiče k ničemu

moc nechápu lidi co se to snaží oblbnout aby to jelo naprosto samo. Kolik lidí musí chcípnout aby některým došlo že to programovali lidé, a že se vždy udělá nějaká chyba. U mě mi to naprosto vyhovuje, na 99% řídím já, a auto zasáhne jen jak udělám botu a něco přehlédnu. Třeba vůbec nevím jak se takové autonomní řízení má zachovat na silnici kde nejsou pruhy, už jsem jen ve více takových aut a vždy se orientuje podle pruhů. A mi je často nevidí, ale protože už mám vyšší stupeň sae, tak mě jen vyzve vemte si volant ale řídí stále.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Dávalo by smysl mít chytré silnice a na nic autonomně provozovat chytrá auta.
Tohle, co tlačí od roku 2014 Elon, že to zvládne samo řídit 10x bezpečněji než lidský řidič, je od začátku blábol a udělal tomu jenom špatnou reklamu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako, že všechny silnice na celém světě budou chytré a někdo to bude udržovat, aby po tom mohly jezdit auta? WTF?
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Všechny právě nebudou. Přirovnal bych to k železnici. Jakmile by tvoje auto najelo na železnici, bylo by omezený třeba rychlostí a vědělo by, že ostatní vozidla na stejný trati musí dodržovat stejný pravidla. Jakmile bys sjel do nestandardního provozu, musel bys řídit sám.
Je důležitý, aby ty autonomní auta věděly ideálně navzájem o sobě a nebo by dostávaly instrukce od nějakýho řízení provozu, aby každá jednotka nemusela používat ten extrémní výpočetní výkon na to, aby byla schopná se vyvarovat všech nebezpečných situací a zároveň mohla jezdit i rychle a efektivně.
Vem si, jak funguje letovej provoz. Letadla jsou součástí sítě linek, dodržujou spoustu pravidel týkajících se rychlosti, letový hladiny, mají přistávací a vzletový protokoly a nad tím dodržujou ochrannou ruku letoví dispečeři a další lidi. A spousta letadel může lítat kompletně autonomně podle počítače. Kdyby ti tam vlítnul někdo neohlášenej a nikdo by o něm nevěděl, tak jenom způsobí problémy.
No a proto si myslím, že podpora autonomního vozu nemůže bejt jenom v každým autě absolutně nezávisle, ale musí k tomu bejt ideálně nějaká podpora z prostředí, kde se pohybuje a tomu říkám "chytrá silnice".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vzduch je jednoduchý. Ve výšce 10km toho moc nepotkaš.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K čemu mi je, že mohu za určitých okolností jet po vybraných silnicích bez řízení? To už mohu dnes, např. po dálnici, pomocí adaptabilního tempomatu a držení v pruhu.
To, co navrhuješ, je hodně zastaralé řešení. Totální nesmysl. Cíl je, aby tě auto odvezlo z bodu A do bodu B a dokázalo po cestě vyřešit všechno možné i nemožné. A jiná cesta, než plně autonomní auta, není. Jakmile nebudeš analyzovat a vyhodnocovat veškeré dění při jízdě, tak končíš a zabiješ posádku.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To si musíš odpovědět sám. Do tý doby nemá smysl si takový auto kupovat. Nezbývá ti než doufat, že ještě za našeho života něco takovýho bude opravdu a bezpečně fungovat. Už 10 let se to nedaří a podle mě se ještě dlouho dařit nebude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já si odpověděl a ptal jsem se tebe, k čemu taková blbost má být dobrá? Ano, věřil jsem, že v roce 2025 bude funkční autopilot. A ano, FSD, co mají v USA, je dost drsný. A ano, těším se, až bude FSD ve stejné verzi i v EU. A ano, za 10 let nestihli vyrobit dokonalý sw, ale stihli ujít drsnou cestu a mají hodně drsnou verzi už teď (oproti konkurenci na o dost lacinějším hw). A ano, myslím si, že za dalších 10 let bude produkční FSD bez nutnosti držet volant, minimálně v USA. I když tedy těžko říci, co nám 10.10.2024 sdělí / představí.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No dobrá k tomu, že se řízení věnovat nebudeš, nebudeš to muset hlídat a dělat neco jinýho.
Jako v letadle nebo ve vlaku.
Teď to musíš hlídat furt, což je objektivně na hovno. A polovičatý řešení je podle tebe na hovno. Takže do doby FSD (kterýho se IMO hodně dlouho nedočkáme) jsou ty auta na hovno. Nebo aspoň předražený. Jednoduchá logika.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Teď to musíš hlídat furt, což je objektivně na hovno."
Mluvíš ze zkušenosti, nebo z nějaké své teorie? Já si běžně půjčuji auta včetně Tesly a nesouhlasím.
Rád bych tedy věděl, na jakých "objektivních" zkušenostech zakládáš svůj názor.
Díky
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nesouhlasíš? Takže se řízení vůbec nevěnuješ, když to zapneš? Osobní zkušenost s tím nemám, protože když ani firma, která to vyvíjí, se nikterak nezaručí za funkčnost, tak proč bych já měl bejt nějakej beta-tester, kterej bude dělat jejich práci?
Mně nevadí, že to někdo zkouší. Jsem pro, každej pokrok je skvělá věc. Ale vadí mi, že někdo lže lidem, že to je 10x bezpečnější než lidskej řidič, vymámí z lidí prachy a pak 10 let tvrdí, že to je v beta-provozu a že nad vším musí dohlížet řidič, protože FSD "může udělat špatnou věc v ten nejhorší možný čas" (jejich slova).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vždy mám rád, když se někdo, kdo danou věc nepoužívá a nemá s ní zkušenosti, snaží přesvědčit někoho, kdo jí používá, jak to nefunguje :D.
Díky
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak mi nejdřív odpověz na můj dotaz: "Takže se řízení vůbec nevěnuješ, když to zapneš?"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já reagoval na to, co jsem citoval, tedy na tuto větu: "Teď to musíš hlídat furt, což je objektivně na hovno."
Proto jsem to i uvedl, aby nedošlo k mejlce.
Hlídat to musíš, ale mnohem méně, než když řídíš běžné auto bez pilota. A objektivně to na hovno fakt není, protože na delších trasách dorazíš do cíle mnohem méně unavený. A to, že mi auto samo půl hodiny cukalo v koloně, tam mělo mou 99.99% důvěru, jak korektně se to chovala. Žádná brzda plyn, pomalé popojíždění apod. Všechno si auto řešilo samo a naprosto plynule. Jediné, co by se tomu dalo vytknout, je to, že zatím nemají režim záchranné uličky, takže se drží přesně uprostřed pruhů (pokud pruhy nejsou, auto si je domyslí).
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Děkuju. Takže FSD není "F". Proč tomu tedy neřeknou "glorifikovaný asistent řízení", jaký mají i jiné firmy a můžeme se bavit dál o tom, co udělat pro to, aby to jednou "F" být mohlo?
Kdyby ses třeba na dálnici už nemusel řízení věnovat absolutně vůbec, byl bys o něco spokojenější? Chytrá silnice už by ti tolik nevadila?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak třeba v tom příkladě výše jsem o FSD nemluvil, to jsem zrovna jel s NIO ET5.
S FSD v poslední verzi nemám zkušenosti, protože tu mají jen v USA, takže zatím mohu jen s úžasem koukat na videa majitelů.
Chytrá silnice je blbost, to mi vadí už z principu. Pár trapných úseků, co by stály pěkný balík na provoz a údržbu. To je fakt dementní nápad. Ani na té blbé železnici neexistuje shoda.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Dementní nápad." No, blýskni se tedy nějakým konstruktivním nápadem, soudruhu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nerozumím, já jsem svůj názor již sdělil, ale díky za snahu mně urážet. Nulová zkušenost a urážení, to mi jako tvé argumenty stačí.
Díky a zase někdy jindy ;-).
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty sis začal. 🤷‍♂️ A názor jsi sdělil, urazil jsi konstruktivní nápad a sám žádný nemáš. Jenom jsi potvrdil, že pokud to nebude FSD, tak se s ničím polovičatým nespokojíš. A bez toho to FSD jen tak nebude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To, že označím nějaký nápad za dementní, není urážka osoby. Maximálně se daná osoba může urazit, že někdo nevnímá její nápad jako něco úžasného. Zato ty jsi mně označil soudruhem, čímž jsi asi chtěl naznačit, že jsem komunista. Možná i na základě toho, že se snažím chovat nestranně a půjčovat si auta od různých výrobců. Nevím, ale tím to pro mně končí.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tyhle polovičaté řešení kdy to musí hlídat člověk nefungují. Reakční doba než "řidič" nevěnující se řízení, převezme kontrolu, zorientuje se a začne reagovat, je strašné dlouhá. To vede ke vzniku dost nebezpečných situaci. A plně automatické řízení se ukazuje jako utopie. Nelze zadefinovat vše. Vždy se najde situace, na kterou, to nebude umět zareagovat. Stačí obyčejný letící igelitový pytlík. Neidentifikovaný tvar, pohybuje se to a na radaru to není vidět. Brzdit, vyhnout se, ignorovat to? Samotné FSD je pod drobnohledem amerických úřadů. Pro tyhle modly dopravních expertů to nevypadá dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mám vlastní zkušenost z několika aut/značek včetně Tesly. A nemohu si tyto pokročilé fce vynachválit. Nemusím mít nohu pořád na plynu, cukání v kolonách nemusím vůbec řešit, se zapnutým autopilovatem / chytrým adapt. temp dojedu do cíle mnohem méně unavený.
A ano, zažil jsem krizovky a nebyl problém. Třeba Škodovka mi pravidelně brzdila v levém pruhu při předjíždění, protože kaminovy v pravém vyhodnotila jako překážku (dálnice se stáčela doleva).
Tesla mi brzdila též při předjíždění, protože tenkrát nevím co, asi Sluníčko.
Číňan mi naposledy jednou za delší cestu zpomalil (jakoby při předjíždění sundal nohu z plynu).
V několika případech bylo za mnou auto (docela dost nalepený), co předjíždělo také a stihl jsem zareagovat, abych ho "nevybrzdil".
Za mně tedy, že mi to sakra vyhovuje a těším se na lepší a lepší verze, kde budu muset zasahovat méně často.
Co je ale horší, že spousta lidí si myslí, že může být v levém pruhu na někom nalepený, na někom, kdo předjíždí, a vůbec netuší, že ten někdo to třeba plně neřídí a když to auto začne brzdit, tak ten člověk nalepený na čumáku nestihne zareagovat.

Proto mám vždy, když se na mně někdo nalepí (nemusím zrovna předjíždět), předpřipravenou nohu nad plynem.
A proto i vím, proč některá auta při předjíždění začnou bez zjevné příčiny brzdit, prostě adapt temp a řidič opravdu nedělá naschvály.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Me spíše auta se spoustou asistentů unavují. Musím se víc věnovat řízení pro případ, že by se některému něco nelíbilo. Nerad řídím moderní auta. Většinou akorát zkazí naladu. Jen automatické brzdění mi málem způsobilo několik nehod když si myslelo, že chci nabourat do zídky na vnějším okraji zatáčky. Nemluvě o tom, že za vše nesu stale plnou odpovědnost. Raději nesu odpovědnost za své činy, než za něčí chybu v kódu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

už mi docela dost lidí říkalo že mu takové auto šláplo na brzdu, proto jak říkám já to mám nastaveno hodně řidičsky že na to nespoléhám a opravdu to provede korekci pokud udělám botu. A třeba ta brzda jde u mě nastavit kdy má reagovat, přijde mi teprve upozornění v cca metru že jsem blízko až pak by reagoval.
a půjčit si dnes takové auto je taky velmi rozporuplné, řidič vůbec nemá šajn proč se taková věc stala (z ničeho nic zabrzdí atd.)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Systém může řidičům usnadnit život" ..... tyyjo, to musi byt skutecny relax drzet 12 hodin ruce a nohy centrimetr nad volantem a nad pedalama a trnout, kdy to kde ta picovina narve do lidi, do stromu nebo do protijedouciho auta ... to je takovy luxus, az bych z toho strikal!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak, už se mi stalo že opravovali cestu a byli namalované dočasné pruhy a auto se drželo původních, musel jsem mu to vzít. A nebo když chcete ten relax tak nic nedělat a o nic se nestarat a číst noviny (ale s tím že to možná jsou vaše poslední noviny v tomto životě)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je prave ta naprosta picovina s tim vedenim v pruzich .... jak to UPLNE kazdy hned vypina, to by melo byt zakazane pouzivat a ne to cpat vsude. To je tak strasne nebezpecne se s tim pretahovat, zvlast pokud clovek neni zkuseny ridic, tak ho to muze vylekat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.