CDR.cz - Vybráno z IT

Tesla Full Self Driving (FSD): Skvělá, ale bez řidiče k ničemu

Zdroj: Shuttestock

Testování systémů FSD verze 12.5.1 a 12.5.3 na různých typech silnic odhalilo zajímavé výsledky. Systém vykazoval pokročilé schopnosti, jako je například přesné vjíždění mezi zaparkovaná auta, aby umožnil projetí protijedoucímu vozidlu, nebo opatrné objíždění chodců na přechodech. Na venkovských silnicích si FSD dokonce poradilo s ostrými zatáčkami, což ukazuje, že systém je na dobré cestě ke zvládnutí složitějších úkolů.

Přesto však testování ukázalo, že lidský zásah byl nezbytný více než 75krát během 1 000 mil (cca 1 600 km) jízdy. To znamená, že každých 13 mil (cca 21 km) musel řidič převzít kontrolu nad vozidlem. Tato čísla naznačují, že i když FSD dokáže mnoho, spoléhat se na něj bez lidského dohledu by bylo značně nebezpečné.

Nebezpečné chování Tesly při testování

Mezi největší problémy patřilo chování Tesly v kritických situacích, které by mohly vést k vážným nehodám. Například v jednom z testů Tesla projela na červenou nebo přejela do protisměru v zatáčce, kde se blížilo jiné auto. Takové situace by mohly mít fatální následky, pokud by řidič nebyl dostatečně pohotový, aby včas zasáhl.

Guy Mangiamele, ředitel AMCI Testing, v této souvislosti varuje před nebezpečnou sebejistotou, kterou systém může u řidičů vyvolat. „Zdánlivá neomylnost FSD může po několika minutách používání navodit falešný pocit bezpečí, což vede k nebezpečné laxnosti. Rozhodující okamžiky, kdy FSD selže, jsou často otázkou zlomků sekund,“ uvedl Mangiamele. I profesionální řidiči se museli během testování maximálně soustředit, aby stihli zasáhnout včas.

Problémy s nepredikovatelností a nedostatečným programováním

Kromě technických selhání, jako je náhlý přejezd do protisměru nebo ignorování červené, testování odhalilo i další slabiny v programování FSD. Jedním z častých nedostatků bylo například pozdní zahájení změny pruhu při výjezdu z dálnice, kdy Tesla začala měnit pruh až těsně před samotným výjezdem, což může být v hustém provozu problematické.

Zdroj Shutterstock

Mangiamele přisuzuje některé z těchto problémů nedostatečné výpočetní kapacitě Tesly nebo možným problémům s načítáním dat v reálném čase. Takové selhání může být velmi záludné a těžko předvídatelné, což činí systém nespolehlivým v situacích, které vyžadují rychlé reakce.

Budoucnost FSD a lidský faktor

Technologie jako FSD od Tesly rozhodně mají potenciál zcela změnit způsob, jakým vnímáme a provádíme jízdu autem. Nicméně, jak ukázalo testování, současná verze systému stále potřebuje lidský dohled a není zdaleka připravena na plně autonomní řízení.

Systém může řidičům usnadnit život, ale na silnicích zůstává člověk tím klíčovým prvkem, který je schopen předvídat a rychle reagovat na nenadálé situace. A právě tato kombinace techniky a lidského rozumu je v tuto chvíli tím nejbezpečnějším řešením pro řízení.

Diskuse ke článku Tesla Full Self Driving (FSD): Skvělá, ale bez řidiče k ničemu

Neděle, 29 Září 2024 - 17:39 | Max Devaine | To, že označím nějaký nápad za dementní, není...
Neděle, 29 Září 2024 - 17:18 | CyberAngel | Ty sis začal. 🤷‍♂️ A názor jsi sdělil, urazil jsi...
Neděle, 29 Září 2024 - 17:14 | Max Devaine | Nerozumím, já jsem svůj názor již sdělil, ale...
Neděle, 29 Září 2024 - 17:07 | CyberAngel | "Dementní nápad." No, blýskni se tedy...
Neděle, 29 Září 2024 - 17:04 | Max Devaine | Tak třeba v tom příkladě výše jsem o FSD nemluvil...
Neděle, 29 Září 2024 - 16:50 | CyberAngel | Děkuju. Takže FSD není "F". Proč tomu...
Neděle, 29 Září 2024 - 16:47 | Max Devaine | Já reagoval na to, co jsem citoval, tedy na tuto...
Neděle, 29 Září 2024 - 16:43 | to-toto | To je prave ta naprosta picovina s tim vedenim v...
Neděle, 29 Září 2024 - 16:40 | CyberAngel | Tak mi nejdřív odpověz na můj dotaz: "Takže...
Neděle, 29 Září 2024 - 16:33 | Max Devaine | Vždy mám rád, když se někdo, kdo danou věc...

Zobrazit diskusi