CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Tesla mění svou strategii: Chce se orientovat na robotaxi

Nejsou baterky. Levná elektroauta narážejí na problém větší poptávky, ale té brání nedostatek baterek. Navíc Číňani jsou nepříjemná konkurence, ale ani oni nechystají do Evropy dovážet ty levnější modely, které si nechávají jen pro doma.
Robotaxi za mě úplně v pohodě, akorát je na to potřeba připravit infrastrukturu. Na hodně místech v USA je to zcela na pohodu, nakonec podobně to zvládnou v Číně, ale typická evropská města tomu naproti nejdou a co se týká měst jako je Praha, tak zde je to naprostá utopie. Když bych byl velký optimista, tak minimálně sto let a toho se nikdo nedožijeme.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Baterky už jsou 😁 Problém je, že nikdo kromě Tesly (a možná BYD, ale tam je to nejspíš dotovaný hybridama) nedokáže vyrábět EV se ziskem. A Číňani nedovážej levnější modely do Evropy, protože neprojdou přes Evropský předpisy. Ale i tak předpokládám, že spalovací auta budou do konce desetiletí naprosto okrajová záležitost.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

to fakt nebudou, koukni co se děje v EU parlamentu a komisi, v podstatě se cupuje celý green deal a mění se kormidlo

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jako by na to politika měla nějakej vliv. Jen na nasrání lidí. Ale cena baterek jde furt dolů, cena spalováků už dolu nikdy nepůjde (zas až tolik to nerozcupujou). Takže ať si zelený mozky říkaj co chtěj, EV budou prostě levnější a levnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Elektromotor je mnohem levnější než spalovací. Drahá manuální převodovka a ještě dražší automatická v elektromobilu vůbec není. Celé to auto je výrobně levnější. Co se týká elektroniky, tak ta musí být i ve spalovácích, takže opět pro elektromobil není nevýhodou.
Proč je teda elektromobil tak drahý a automobilky nedokáží EV vyrábět se ziskem? Protože jsou drahý baterky.
Proč jsou drahý baterky? Protože jich je málo a má to vliv na cenu.

Takže asi tak. Taky doufám, že baterky zlevní, ale zatím to nějak dolu nejde.

Co se týká spalovacích motorů, tak ty budou i nadále, ale budou zdražovat. Důvodem budou snižující se objemy výroby a zvyšování cen benzínu.

EU je možná ochotná ustoupit ze zákazu spalovacích motorů, ale není ochotná ustoupit z "nadprodukce" CO2. Takže taky souhlasim s tím, že mají spalováky odzvoněno a bude jich čím dál méně. :-/

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Rád bych zemřel na benzínu :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To aby sis pospíšil 😁

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to je od tebe ošklivé

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

na co připravit infrastrukturu? Tesla FSD se učí řídit jako člověk. Nepotřebuje nic navíc. Dnes už umí třeba i parkovat bez aut okolo (na to spoléhá většina aut), ale i bez čar. Umí se vyhýbat stavebním uzávěrám, umí "gentlemantsky" pustit protijedoucí auto, i když nemá přednost, jen by se tam obě auta nevešla. Umí se protáhnout úzkými uličkami i třeba za cenu sklopení zrcátek.
Takže není potřeba učit FSD "tohle je Praha, tady se jezdí tak a tak". Tyhle dopravní mapy pro autopiloty dělají ostatní automobilky a dle mého názoru je to chybná strategie

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, ale až bude nějaký auto umět jezdit v pruzích a nebude mě tlačit do příkopu, pak na autonomní vozidla uvěřím.
Zatím opravdu nedokáží ty auta ani úplný základ, natož samořídit auto na úzkých rušných a nepřehledných ulicích se spoustou chodců jako to má například Praha.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

zkus si Teslu s posledním SW, ideálně v US. Ale ani v ČR není s držením v pruzích, resp. s držením na silnici i když pruhy nejsou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ok, je možné, že je oproti ostatním tradičním automobilkám Tesla o ligu jinde, Teslou jsem nejel, možné to je. Na těch tradičních autech z koncernů VW, Renault, Toyota, Hyundai nezvládají ani to řízení v pruzích, stačí když ty čáry nejsou na silnici zcela dokonalé, amatéři!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Spíš o ligu níž.
Read: Lexus, Not Tesla, Makes The Best Driver Assistance System, Study Finds
https://www.carscoops.com/2024/03/lexus-not-tesla-makes-the-best-driver-...

Ta teslácká sekta je čím dál trapnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Každý si najde svého "experta" 😁

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

vlastně jediná věc, co je potřeba upravit, aby auta mohla být autonomní (pokud pominu vývoj SW pro autopilota), tak nabíjecí/tankovací roboty. U EV je to snazší, dá se to realizovat indukčním nabíjením. U spalováků by muselo být nějaké robotické rameno.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty seš ale technický antitalent. To tvoje indukční nabíjení je spojeno se ztrátami (a dalšími problémy), proto se dosud prosadilo jen minimálně a tankovací robot u spalováku není třeba, protože tankování je výrazně rychlejší a jednodušší. Možná by sis konečně mohl půjčit nějaké auto a přestat teoretizovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zase totální nepochopení situace 😁 Kdyby sis přečet Elonovo biografii od Waltera Isaacsona, tak bys věděl, že "25k car" měl vždycky bejt robotaxi. Jen se čekalo, že vývoj FSD půjde trošku rychlec...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

robotaxi dobrý nápad, ale jen pokud bude Tesla, nebo jiná společnost provozovatelem. Nějak si nedovedu představit, že si koupím auto za 700k Kč, což je pro většinu lidí více jak dva roky jejich platů, a pošlu jej do "světa" vydělávat.
Abych to auto mohl také využívat, tak bych musel mít nastavené exkluzivní časy - třeba od 6-8h, kdy obvykle vozím děti do školy a pak sebe do práce. A pak 16-19h kdy se vracím z práce, jedu nakoupit atp. Ovšem - co když se zdržím? Mi auto odjede od Kauflandu, protože jej potřeboval někdo jiný a už to není v exkluzivním režimu? Co když mi to večer někdo "zaneřádí" nebo to nabourá a já nebudu moci ráno fungovat v běžném režimu? Objednám jiné robotaxi? Co když nebude? Zrovna ranní špička.
Kdo bude řešit ztráty při nahodilých škodách? Zkušenosti s pronájmem auta pro Beast ukazují, že to není až tak zůžo labůžo. Naopak docela peklo.
Další věcí je, že v autě mám volně ložené věci - další nabíječky, sadu na lepení kol, nebo třeba nůž, parfém, multifunkční lopatku ... i kdyby to nikdo neukradl, tak se spoléhám, že je sada na lepení kol nepoužitá, takže vždy připravena. Jenže on ji někdo použil ...
Péče o auto - lidi jsou čuňata, uklízet po vlastních ještě jde, ale po cizích? Co když to použijí jako šmajchlkabinet?
Co si dovedu představit, tak robotaxi v rámci rodiny. Ráno se odvezu já do práce (doufám, že to bude mít pořád volant), pak se to vrátí domů, kde si nastoupí děti, odveze je to do školy, pak se to zastaví u rodičů, protože si chtějí zajet na menší vlet nebo na nákup. A večer se to vrátí ke mě do práce, abych mohl jet domů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Polovina lidí je ráda, že za 2 roky našetří na ojetinu za 100 litrů a čtvrtina lidí vůbec auto nemá, protože nemá řidičák nebo všechno jde pryč a nemají z čeho šetřit. Poslední čtvrtina jsou bohatší a ultrabohatí. Jen 25 % z nich vlastní elektroauto, přičemž cca 30% z těch 25 % s tím elektromobilem aktivně jezdí/používá ho jako primární vůz. To o něčem vypovídá, vzhledem ke skutečnosti, že jsem na silnici viděl takové auto dvakrát v životě, přičemž podruhé jsem jím jel jako spolujezdec ve městě. Elektromobil není budoucnost, ale jen pouhá součást budoucnosti. Budoucností by měl být rozvoj spalovacích motorů a udržení automobilového průmyslu naživu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak robotaxi může být klidně i spalovací - ať už tím, že si to automobilky vyvinou samy, nebo jim to Tesla licencuje. Ale jádro myšlenky nebylo o EV. Bylo o tom, že si nedovedu představit, že budu někomu cizímu půjčovat auto. Chápu - vidina zisku, ale znám případ, kdy chlapík pronajal svoji nevyužitou Teslu službě Beast, došlo k nezaviněné nehodě a místo toho, aby se o to Beast postaral, navedl majitele do slepé cesty (opravte to v tomto servisu, s ním máme smlouvu) a když došlo na pojistné plnění, tak od toho dali ruce pryč. Takže majitel kus opravy bude platit ze svého. Zase - je úplně jedno, jestli je to EV. Problém by byl i s půjčeným spalovákem.

PS: musíš se lépe dívat. Já EV potkávám denně a to v nižších desítkách. Chudý severočeský kraj. A to ani do toho nezapočítávám dvě Tesly, co mi stojí před barákem. A ne, nejsem bohatý, ani ultrabohatý, obyčejný zaměstnanec, teď dokonce na pracáku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Potkávám hybridy třeba anebo občas elektrický taxíky ve městě, ale jinak ne. Nebo jak říkáš si toho dostatečně nevšímám :D

*Těmi "kastami" jsem mířil obecně, abych to znázornil. Nemyslel jsem to na tebe. V každém případě, být milionář, tak investuju do užitečných věcí. Za 700 tisíc bych dokázal rozjet docela fajn byznys a ani bych nemusel nic prodávat nebo zhodnocovat ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na značce je na začátku EL.
Taky potkávám v Praze EV každý den, ale v jednotkách kusů, dneska kolem jelo Porsche Taycan.

Jinak pro mě prostě auto nemá cenu 1 milión korun a víc, což jsou dnes běžné ceny nejen Tesly. Vlastně je naprosté minimum EV pod milión. Já jezdím rád vlakem a autobusem. Do práce zase jezdím MHD. Opravdu nepotřebuji ani nechci jezdit autem. Nepřinese mi to vůbec nic, žádnou výhodu to pro mě nemá. Ale samozřejmě auto mám a občas se mi hodí, něco je potřeba někam převézt, chceme jet někam na výlet, kde by veřejná doprava byla složitější, prostě auto mít svoje je dobré.
My teda dali ze ségrou každej 200K a koupili jsme si nové auto, střídáme si ho. Takže to je pro mě hranice akceptovatelnosti, prostě cca 0,5 miliónu, není to málo, není to úplně moc, víc ale prostě nedám. Chtěl bych EV, ale prostě nebude, dokud se to nezlevní.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"700k Kč, což je pro většinu lidí více jak dva roky jejich platů"
To jako má "většina lidí" měsíční "plat" 29k Kč nebo méně, nebo to celé bylo myšleno jinak?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Median za Q4 2023 je 39600,-, takze vetsina ma plat nad 29k ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

bylo to myšleno 2 roky odkládání 100% průměrné mzdy. V reálu nesmysl. Já vím. Ovšem když se podívám na firemní či sídlištní parkoviště, tak tam jsou pár let stará premiová auta v zůstatkové ceně 500k-700k Kč. SuperBy, Kodiaqy, Volva, 3-7er BMW, ale i různá SUV ... všechno auta, co stála třeba 1,5-2M nová.
Takže kdo má na taková auta, mohl by mít i na EV. Třeba rok-dva jetou Teslu 3/Y. Chápu, dnes je to na sídlišti spíše pro dobrodruhy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Otázka teda je, co je robotaxi. Pro mě je to auto, které nevlastním, které si objednám na čas, přijede a odveze mě někam, vystoupím a strhne mi to z karty projetou částku, nazdar.

To co popisuješ, samořiditelné auto, které by využila celá rodina, to je úplně něco jiného, s tím bych problém neměl.

Jako někomu mimo rodinu a blízké známé půjčovat auto, jako ani náhodou. Přesně jak píšeš. Každý, kdo si myslí, že sharing aut je super nápad, tak ať si ten sharing vyzkouší sám, dneska to normálně funguje a ten svinčík, který se v těch autech dá potkat, to fakt jako ne!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Musk tvrdil, že Tesly budou auta, která nám budou vydělávat. Tedy že budeme monetizovat to "jalové" vlastnictví auta. Nebude nám stát před barákem, ale sveze pár lidí.
Ale on je idealista. V nějaké rozvinuté společnosti by to mohlo fungovat. Ale v anonymní mase? Se bojím, že bych v tom autě i to maso našel.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Podle mě největší plus bude když někam dojedu, tak řeknu autu aby si někam šlo najít parkování a pak si ho zase přivolám zpět. Do "fleetu" bych moje auto nedal. Ještě mi přijede zpět poblitý 😁

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.