CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Tesla Roadster odjel na Mars. Odchýlil se z trasy a míří do pásu asteroidů

Otazka znie, preco NASA vyvoj svojho predrazeneho nosica radsej neodpiska? Ciste ekonomicky je to samovrazda a kto im da zakazku na vynesenie akehokolvek satelitu alebo nakladu, ked konkurencia to ma 11x lacnejsie a navyse lieta UZ DNES! Pritom SLS je este stale tak daleko, ze akykolvek testovaci let sa planuje najskor v decembri 2019. Za ten cas bude FH lietat pravidelne, bude odskusana, zabehana a samozrejme priepastne lacnejsia, ako SLS.

NASA sice za obdobie svojej existencie dokazala uzasne veci, ale tak neskutocne ekonomicky neefektivne, ze je naozaj zarazajuce, ze vobec este existuje. Ma jedine stastie, ze je to rozpoctovka, inak by ako sukromna firma daaavno skoncila.

Aj ked je mi jasne, ze ukoncenim vyvoja SLS by v podstate vyhodili tie miliardy, ktore do toho doteraz investovali, ale nie je stale lepsie priznat "ok, snazili sme sa, ale prisiel niekto lepsi"? A za prachy, ktore by dalej vrazali do vopred prehraneho zavodu, by radsej kupili licenciu alebo nejaku spolupracu so SpaceX a aj svoje druzice a naklady by vynasali hore daleko lacnejsie, nez keby to mali zaplatit zo svojho? Naozaj mi nedava zmysel preco dalej dotovat SLS. Su to splachnute prachy, ktore by mohli byt vyuzite ucelnejsie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mám podobný názor. Podle mne by byla nejlepší spolupráce. Jak SpaceX tak NASA mají svoje unikátní technologie, za které zaplatili miliardy při vývoji. Možná kdyby se dali dohromady, přišla by na svět nějaká třetí verze, která by byla nejlepším kompromisem obou společností.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

FH má 3 motory? Tesla má letět na Mars? Prosím opravte ty nesmysly v článku... Děkuji

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

SLS má jiné určení a hlavně bude sloužit pro dopravu kosmonautů, k čemuž má Musk zatím daleko. NASA pro SLS nehledá zakázky na vynesení komerčního satelitu, to dělají už dávno soukromníci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, NASA se už poučila z fiaska STS a o komerční zakázky se už ani nepokouší, protože ví, že na rozdíl od 80. let jí na to tentokrát už nikdo neskočí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

SLS este neexistuje a kym sa zabeha a overi pre moznost vozenia ludi, tak Falcon 9 aj FH by takuto certifikaciu alebo overenie zvladli uz davno. Nosnostou zvladnu v pohode vyniest Dragon aj s ludmi k ISS alebo FH hoci aj k Mesiacu, tak nechapem, preco by to mal mat Musk daleko. Alebo je to cista byrokracia v zmysle "my vam tu certifikaciu na vozenie ludi nedame, lebo na to mame vlastny nosic, hoci este neexistuje a je radovo drahsi ako vas"?
Podla mn je NASA daleko za zenitom svojej slavy a efektivity. Prerastena a brutalne neefektivna masineria, ktoru udrzuje pri zivote len byvala slava, uspechy a lobbing (a peniaze danovych poplatnikov). Ako som pisal vyssie - keby to bola sukromna spolocnost a platili by pre nu rovnake pravidla konkurecneho boja a sutaze, uz je davno len historiou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

SLS není přímá konkurence k Falconu Heavy, ten je třeba pro cesty na Mars s lidskou posádkou pořád slabý. SLS má mít v plné konfiguraci nosnost na LEO kolem 130t, což je 2x víc něž má FH (a srovnatelné se Saturnem V). SLS bude konkurencí pro chystanou BFR od SpaceX, která má mít podobnou nosnost, ale taky bude mnohem dražší jak FH

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

BFR má ve skutečnosti být mnohem levnější - nikoli mnohem dražší - než FH. Dokonce má být levnější než F9. A dokonce nejen v ceně na kilogram, ale přímo v celkové ceně za jednotlivý start. Takže od nějakého bodu ze už nevyplatí s Falcony vůbec létat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Článek zajímavý, ale hodně odfláknutý - počet chyb výrazně překročil moji míru tolerance.

Doporučuji autorovi ještě jednou přečíst, opravit přeházený slovosled a podobné zrůdnosti jako "Sám ředitel společnosti SpaceX, která celý tento pokus řídila...".

Také by nebylo na škodu ušetřit čtenářům práci a vzdálenost v mílích a rychlost mílích za hodinu převézt na jednotky SI standardní v ČR (ostatně není míle jako míle). Totéž se týká ceny v britských librách, koruna, či euro, případně americký dolar by asi byly vhodnější.

A když už jste si dal tu práci s hledáním znaku libry místo napsáni GBP, ale naopak si chtěl ušetřit práci s psaním 0, tak mega se označuje M.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A možná ještě také přestat čtenářům neustále sugerovat, že heliocentrická dráha Roadsteru je nějaký omyl a že jsou teď z toho všichni ve SpaceX zmatení. Nebo ten nesmysl o "120 tunách" nebo o "[dvojnásobné] energii pro odpálení".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebo nesmysl o tom, že roadster má letět na mars :D O tom se nikdy nemluvilo. Šlo jen o to dostat druhý stupeň z gravitačního vlivu Země a zjistit, na kolik se dá zrychlit spálením všeho paliva. Původní předpoklady byly, že by se mohlo zrychlením dosáhnout až oběžné dráhy Marsu, výsledek však předčil očekávání. Raketa však nebyla na Mars ani namířená, ani vybavená pro meziplanetární let (baterie došly v řádu hodin, nebyly přítomny žádné solární panely), natož aby měla palivo na brzdění u Marsu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono je také dobré pochopit, co je na události důležité a co ne. Realitou je, že SpaceX zkoušel vypustit novou raketu, přistání třech stupňů, znovuzažehnutí horního stupně po 6 hodinách přeletové fáze a možná záchranu aerodynamických krytů.
Sporťák místo mrtvé zátěže, figurína atd. jsou jen irelevantní pozlátka pro netechnickou veřejnost, což někteří nepochopili, že pane autore.

Mimochodem, SLS je nosič jiné kategorie a bude nosit jiné náklady než FH. Je ekonomicky mimo, ale FH ho nedokáže nahradit. Ani žádná jiná raketa současnosti.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, tento článek je největší odpad, jaký jsem snad na cdr.cz za celou dobu jeho existence četl. Namátkou... Teslu nikdy nebylo v plánu dopravit na Mars. Taktéž plány nespecifikovaly přesnou dráhu, prostě se letí tak daleko, jak stačilo palivo 2. stupně, cíl byl minimálně k dráze Marsu, pouze se ho povedlo překonat. Raketa neměla při startu zažehnout 3 motory, ale 27 motorů. Atd... Prostě informační zmetek :-(

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak, to chalanisko trepe piate cez deviate, obsahova aj gramaticka uroven clanku na urovni mentala z osobitnej. Ale ako pozeram na minus pre Teba, tak citatelia tejto bulvarnej stoky zodpovedaju urovni clanku, na diit uz dlho chodia len mentalni invalidi, uplny odpad, este chvilku a bude to na urovni noviniek:)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak, správně, pořádně ho zkritizujte, že si začínající redaktor dovolil něco napsat s nějakou tou chybou, to by se neomylným stát nemohlo. :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Zacinajuci?? Po takmer 50-tich clankoch len na cdr serveri to uz "zacinajuci" nie je. Navyse existuju aj rozne nastroje autokorekcie, kontrola pravopisu atd. Plus taka uplne logicka vec ako citat clanok po sebe skor, nez ho odpalim, alebo poziadat skusenejsieho kolegu o kontrolu. Alebo mame cakat niekolko tisic clankov, kym to bude ako-tak akceptovatelne? ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ještě bych připomněl, že tam neletí jen elektromobil a figurína, ale pan Musk si v tom autě zapomněl peněženku se všemi kreditkami. Ty teď letí také.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Z tohohle pohledu se jedná o nejrychlejší elektromobil (i automobil) na světě"

jak to může být nejrychlejší elektromobil NA SVĚTĚ když evidentně NA SVĚTĚ už není! to je čistá demagogie, to můžu říct jé helé tamhle ve vesmíru letí asteroid rychlostí bambilión km/h a je to nejrychlejší šutr na světě... ne fakt není

a ještě bych dodal že ona změna trajektorie není tak úplně náhoda, sám Musk se na tiskovce přiznal, že nakonec se rozhodlo o tom, že horní stupeň nebude vypnut počítačem při nízké hladině paliva, ale necha se běžet až do úplného vyčerpání (tzn dokud tzv. nechcípne) a s tím byl zveřejněn i onen tweet který ukazuje novou dráhu objektu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Záleží na tom, jak definujete slovo svět...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.