Tesla Roadster odjel na Mars. Odchýlil se z trasy a míří do pásu asteroidů
O Elonu Muskovi, miliardáři, je známo, že on své sny převádí na realitu. Některé z jeho snů se zdají být naprosté sci-fi a přesto je lze uskutečnit. To se stalo i tento týden v úterý, kdy byl vypuštěn do vesmíru rudý elektromobil značky Tesla za opakujícího se přehrávání písničky Davida Bowieho s názvem "Life on Mars". Stalo se tak na Floridě v Kennedyho vesmírném středisku v 20:45 GMT.
Již při startu byly komplikace týkající se špatných povětrnostních podmínek. Plánovaný start musel být kvůli větru odložen o celé tři hodiny. To nikomu na optimismu nepřidalo. Každý totiž věděl, o jak rizikový start se jedná. Sám ředitel společnosti SpaceX označil možnost úspěšného startu jako velice nejistou a dával ji šanci na úspěch zhruba padesát na padesát.
Většina zúčastněných doufala, že raketa vzlétne nebo alespoň neexploduje. Exploze by měla sílu zhruba 120 tun TNT, a tím pádem by z rakety nezbylo vůbec nic a zároveň by poškodila i okolní zařízení.
Pro transport onoho vozidla na oběžnou dráhu využil Musk super raketu Falcon Heavy. Tato raketa je výjimečná tím, že vynaložila dvojnásobnou energii pro odpálení a start než využila třeba NASA pro svůj program Saturn V.
Dle animace a výpočtů by měla raketa při startu využít kapacity svých motorů. Centrální část by se měla následně oddělit a přistát na speciální plošině s názvem „Of course I Still Love You“.
Raketa zatím dál postupuje v plnění své mise. Na horním dílu rakety se zatím oddělil ochranný obal nosného kužele a tím se odhalil nádherný Tesla Roadster s figurínou řidiče, který dostal od Muska jméno Starman. Musk slibil lidem až „epické pohledy“ na Tesla Roadster z kamer umístěných na automobilu, viz video.
Po zapálení posledního stupně rakety se však Tesla Roadster ocitl na jiné heliocentrické orbitě. Podle původních plánů se vůz neměl dostat na vzdálenější dráhu, než po jaké obíhá kolem Slunce planeta Mars. Ukázalo se ale, že auto zamířilo až do pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. (zdroj: ČTK)
Podle původních plánů se mělo auto k Marsu přiblížit na zhruba za šest měsíců. Muselo při tom překonat vzdálenost více jak 320 milionů kilometrů. Z tohohle pohledu se jedná o nejrychlejší elektromobil (i automobil) vůbec, bereme-li měření rychlosti jako pohyb vůči Zemi. Rychlost, kterou se od naší planety vzdaluje, je totiž ~13 000 km/h. Rychlost, kterou se přibližuje k Marsu, je mnohonásobně vyšší, a to dokonce ~74 000 km/h.
Falcon Heavy se skládá z raket od společnosti Falcon 9, každá s motory super-rocket 27 Merlin. To znamená, že by měla být schopna vygenerovat výkon tahu téměř 23 000 kN, což je zhruba dvojnásobná hodnota současné nejvýkonnější rakety světa, Delta IV Heavy provozované United Launch Alliance. Z toho vyplývá, že by tato raketa dokázala vyzdvihnout do vesmíru náklad o hmotnosti zhruba pěti londýnských autobusů o váze 64 tun.
Pokud bude tato mise úspěšná, znamená to přelom hned v několika průmyslových oblastech. Amerika by mohla využít této technologie pro transport nových větších satelitů do vesmíru. I Musk má v plánu vypustit na oběžnou dráhu několik satelitů, aby zpřístupnil širokopásmový internet rozvojovým zemím.
O tuto technologii by mohla v budoucnu mít zájem i NASA, která by díky tomu měla možnost pracovat s daleko většími a dokonalejšími roboty, a to jak na Marsu tak i jiných planetách. NASA si samozřejmě vyrábí svoji super raketu, ale raketa od Muska je daleko levnější.
Rozdíl v ceně je dramatický, protože cena jednoho letu jejich vyvíjené super rakety je 11x dražší než cena jednoho letu super rakety Muska.