CDR.cz - Vybráno z IT

Vyhněte se frontám na úřadech. Proč se vyplatí pořídit čtečku čipových karet?

PR článek

Zdroj: Shutterstock

Všechny občanské průkazy vydané od července 2018 obsahují elektronický čip, který umožňuje komunikovat s orgány veřejné správy online bez nutnosti návštěvy budovy v pracovních hodinách a trápení se ve frontách a čekáním na vyvolání z pořadníku. Čtěte, jak s jeho pomocí ušetříte čas, nervy i peníze.

Přestože všechny občanské průkazy vydané po 1. červenci 2018 vybavené elektronickým čipem, k samotné komunikace s úřady pomocí něj potřebujete vlastní chytré zařízení, které vás pomocí tohoto čipu identifikuje. V tomto článku si povíme, podle čeho tyto čtečky čipových karet vybrat a zda se vyplatí sáhnout po modelu za pár stovek či několik tisíc.

Před pěti lety bylo využití elektronického čipu v občance velmi limitované, za těch několik let ovšem veřejná správa rozšířila portfolio služeb, které vám díky vyřízení online ušetří každoročně několik hodin postávání ve frontě. Své pochůzky navíc zvládnete z pohodlí domova nebo v práci, a nemusíte si tak brát například dovolenou, abyste stihli nesmyslné úřední hodiny. Dnes tak již vyřídíte například:

  • Žádost o výpis z restříku trestů
  • Výpis bodového hodnocení řidiče
  • Výpis o využití údajů z registru obyvatel
  • Potvrzení o bezdlužnosti na pojistném
  • Potvrzení o pracovní neschopnosti
  • Potvrzení o studiu
  • Podání daňového přiznání
  • Elektronické podpisy a certifikáty
  • Obdržení eReceptů
  • Výpis z živnostenského rejstříku
  • Získání údajů z katastru nemovitostí
  • Informace z registru řidičů a registru silničních vozidel
  • Přístup k registraci provozovatele dronu a online testu pilota dronu
  • Komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení
  • Založení či přidání datové schránky
  • A další…

Seznam podporovaných služeb najdete na stránkách ministerstva vnitra.

Podle čeho vybrat čtečku elektronické občanky?

Vysokou bezpečnost elektronických karet udává Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS). Výběr samotné čtečky musí bezpodmínečně splňovat normu ISO/IEC 7816 o identifikačních kartách a také podporovat CCID protokol a komunikační standard PC/SC.

Jelikož se jen stěží lze orientovat ve všech aktuálních nařízeních a bezpečnostních normách, je šikovnou zkratkou se zaměřit ryze na známé značky jako například AXAGON. Důvěryhodné společnosti by na trhu neprodávaly něco, co nesplňuje povinné normy. Dále je nutné se vyhnout použitému zboží a pořizování čteček například z čínského trhu. Vhodné je také při výběru nakouknout, zda výrobce uvádí kompatibilitu s aplikací eObčanka.

Z hlediska funkčností nezáleží na ceně čtečky čipových karet. Komunikaci zvládnou kousky za pár stovek, i za pár tisíc. Cena už ovšem hraje roli z hlediska designu, přenosnosti, doplňkových funkcí (například čtečka SD karet nebo platebních karet) a především zabezpečení. 

Pokud byste chtěli občanský průkaz s elektronickým čipem, ale datum jeho vydání bylo před tímto datem a doba platnosti je ještě v nedohlednu, můžete si o elektronický průkaz zažádat na úřadu obce s rozšířenou působností. Expresní občanské průkazy lze obdržet pouze na Ministerstvu vnitra ČR v Praze.

Elektronickým občankám se dnes již nevyhnete. Každá nově vydaná karta již tento čip obsahuje povinně. Po obdržení vaší elektronické občanky budete vyzváni k vytvoření takzvaného IOK (identifikační osobní kód) a DOK (deblokační osobní kód). První kód vám bude sloužit k vyřizování jednotlivých dokumentů, druhý kód k odblokování vaší elektronické občanky v případě blokace.