CDR.cz - Vybráno z IT

MMO Koutek #1 - World of Warcraft - tajemství obrovského úspěchu

World-of-warcraft-uvod
V prvním MMO koutku nahlédneme do minulosti, současnosti i budoucnosti MMORPG her. World of Warcraft totiž sahá do všech tří, mezi hráči už existuje pěknou řádku let a pohled na její fanouškovou a herní bázi dokazuje, že se svým světem má stále co nabídnout.

World of Warcraft je bezpochyby jednou z nejdůležitějších her v historii, ať už jej člověk má rád nebo nemá. Položilo doslova základ všem MMORPG, které přišly po něm a zároveň rozdrtilo všechny své žánrové předchůdce. Každé si uždiblo nějakou tu inspiraci a některé se dokonce pokoušely jej překonat, ale ať už se jednalo o velmi zdařilé tituly nebo spíše nezdařilé, WoW pořád stálo a stojí na nohou a nadále se hrdě prohlašuje za krále MMORPG, který za dobu své existence sklidil mnohá ocenění a dokonce se zapsal do Guinessovy knihy rekordů jakožto hra s největším počtem předplatitelů. 

Ač se to zdá šílené, v únoru tomu bude už 9 let, co se otevřely brány světa Azerothu, a přesto stále dokáží připoutat miliony hráčů ke svým obrazovkám a bavit je desítky a desítky hodin. Takový úspěch se rozhodně nedá nazvat štěstím či náhodou, ale skvěle odvedenou prací a výborným citem pro herní zážitek. World of Warcraft nabízí ohromné množství zábavy pro široké spektrum lidí, ve kterém si téměř každý vybere podle svého gusta. Na své si přijdou hráči sociální i hráči samotáři (ti však zcela minimálně), nicméně dva hlavní proudy tkví samozřejmě v multiplayeru, a to kompetitivním PvP a kooperativním PvE.

Do nekonečna a ještě dál

Pokud jste hráč nový, čeká vás mnoho hodin učení se masivnímu obsahu hry, téměř nekonečnému, ale především desítky, ne-li stovky hodin strávených naplňováním modrého tabu se zkušenostmi. Přestože se vývojáři pokusili ozvláštnit tuto patálii různými instancemi a battlegroundy, ze hry je v první řadě závod, který vás tolik nemotivuje k tomu si užívat krásný svět, ale co nejrychleji postoupit na maximální úroveň. Úkoly nejspíš hráče nezaujmou, jejich popisy číst nebude a jediné, co jej bude zajímat, je cíl a požadovaný počet hlav.

Levelování je nejčastější Achillovou patou ve většině MMORPG. Jelikož se jedná o komunitní hru, tak alfou a omegou veškerého hraní jsou vaši přátelé. Téměř vše se ve World of Warcraft odvíjí převážně od komunity, se kterou hrajete. Titul samotný je velice repetitivní – děláte neustále stejné věci dokola. Plníte stejné questy, procházíte stejné dungeony, lovíte hráče ve stejných battlegroundech. Ale právě lidé ve vašem okolí vás připoutají k židli a donutí trávit ty dlouhé hodiny před obrazovkami a věčně klikat stejné rotace spellů dokola a dokola. Zatracení kamarádi.

Někdo to rád orké

Kdo hrál původní RTS Warcraft nebude ničím překvapen, že války a boje mezi Hordou a Aliancí pokračují a neberou konce. Na počátku dobrodružství si zvolíte jednu z těchto dvou frakcí, která se vám promítne do veškerého dění kolem vás, do příběhu, úkolů a zanedbatelných estetických položek. Pokud je pro vás příběh a historie světa Warcraft jedna velká neznámá, nemusíte si dělat přebytečné strasti s výběrem své strany, žádná není nikterak zvýhodněná, a jestliže patříte mezi ty, které tíží morální dilema mezi dobrem a zlem, vězte, že World of Warcraft není žádná pohádka, ačkoli tak vypadá, a příběhová pozadí mají oba konce břehu v pestrém kontrastu. 

Ať se rozhodnete jakkoli, druhá frakce se pro vás navždy stane nepřítelem a nebudete s ní moci s tímto konkrétním charakterem nikdy komunikovat. Celý svět je však z většinové části společný pro Alianci i pro Hordu, a tudíž budete nacházet příslušníky všech ras a bitevní duch se ve vás probudí již po první desítce levelů, kdy se dostanete ze začátečnické oblasti a budete vhozeni do krutého víru krve a nenávisti. Hra sice nabízí jakýsi mírumilovný mód, ten je však platný pouze v domácích oblastech vaší frakce a mimo ní budete terčem bezcitných útoků, ať už jste kdokoli. Emoce ve vás začnou velmi brzo vřít a abstraktní herní nenávist mezi počítačovými bytostmi se brzy vryje do vás samotných a vzteky budete chtít rozmašírovat každého zatraceného alíka či horďáka, kterého potkáte.

Kruh nenávisti

Pokud se vám bude krev v žilách opravdu vařit a pocítíte nedostatek nepřátel, ať už z důvodu jejich absence či respektu k vám, můžete se vyřádit v místech pro bitvy stvořených, battlegroundech. Tato bojiště jsou obrovské instance pro větší skupinu lidí (od 10 až po 40 pro každou stranu), ve kterých si každý svůj chtíč po krvi a zaražených sekerách ve chřtánech ukojí až běda. Battlegroundů je hned několik druhů, každým datadiskem přibývajících – najdete mezi nimi typické PvP úkoly od nošení vlajek přes kumulaci určitého množství bodů, až po dobývání hradů a území.

Pokud bychom však chtěli mluvit o World of Warcraft ve spojení s ProGaming scénou, musíme trochu obrátit list a navštívit arény, ve kterých týmy věčně svádějí skupinové souboje na život a na smrt a stejně jako v antickém Římě, bojují o slávu a prestiž ve formě ratingového systému. Ten jednotlivým členům týmu odemyká přístup k lepší výzbroji a zároveň je posouvá na vyšší laťku proti lepším, silnějším a sehranějším protihráčům. 

Arén je celkem sedm druhů, což se může zdát málo, ale svůj účel plní, zvlášť když jsou určovány náhodně a hráči musí mít trumfy připravené při jakékoli z nich. Každá jednotlivá aréna má svůj specifický tvar, ve kterém je zapotřebí využít jiné taktiky, jiného positioningu (vhodného postavení hráče) a jinak časovaných kouzel. Tento aspekt pochopitelně násobí i sestava jednotlivých týmů a s tím i zvolená odlišná týmová hra, díky které je každá bitva v aréně unikátní a neopakovatelná.

Každý chvilku tahá pilku

Pokud nejste příliš na kompetitivní hraní a dáváte přednost PvE kooperaci, World of Warcraft vám může nabídnout ohromné množství dungeonů a raidů, kde se střetnete s matematicky ovládanými moby a bossy. Matematicky proto, že každé jednotlivé NPC je řízeno výpočty v závislosti na aggru (zaměření monstra na konkrétního hráče), času prvního útoku, procentech životů a mnoho dalšího. Tyto výpočty vás budou doprovázet napříč celou hrou a zároveň budou utvářet základní složku PvE.

Dungeonů a raidů je v současné době více než 100, z nichž každý má svůj vlastní příběh spojen se světem Warcraftu a své vlastní prostředí, atmosféru a hudbu. Vzájemně se od sebe liší především obtížností a počtem lidí. Zatímco dungeony bývají zpravidla pouze pro 5 lidí a spíše takovým předcvičením do raidů, raidy jsou zaměřeny na dlouhé a náročné boss fighty, které je nemožné uhrát bez předešlé domluvy, taktiky, ustanovení rolí a trochy té inteligence a opatrnosti. Jeden takový raid se může protáhnout i na celý večer a nikde není psáno ani dáno, že jej projdete až do konce.

Odměna je však s trochou štěstí tučná. Mnohdy se ale stává, že jste celý večer rotovali spelly dokola, vytáčeli ohromná čísla v počtu zranění a nakonec jste měli stejně smůlu, jelikož jste nenašli žádné vybavení, které by se vám hodilo. V takovém případě vám nezbylo nic jiného, než čekat týden, než dostanete druhou šanci, neboť každý raid je možné hrát pouze jednou týdně. Takto jste se mohli pokoušet o jednu jedinou část vašeho vybavení několik týdnů. A až jste jej nakonec dostali, přišel patch s novým herním obsahem a vy jste svoji honbu za lepší výzbrojí mohli spustit znovu.

Druhý svět

Zdejší svět do jisté míry žije, každou chvíli na různých místech Azerothu se po celý rok odehrávají různé události, originální a přitažlivé, které vždy nabízejí zábavný obsah a unikátní věci, které je možné získat pouze jeden konkrétní den za celý rok nebo i za celou existenci World of Warcraft. Většina událostí přímo souvisí s událostmi našeho světa, tedy Halloween, Vánoce, Díkuvzdání, Velikonoce a mnoho dalšího.

Tyto obvyklé události má každý automaticky poznamenané ve svém osobním digitálním wowkovém kalendáři, občas se však setkáme se spontánními eventy, které parodují různé osobnosti (Mr.T) nebo populární témata (zombie apokalypsa). Zvláště nemůžeme zapomenout také na virtuální kapelu Level 90 Elite Tauren Chieftain, která brázdí koncertní pódia po celém Azerothu a Outlandu už dlouhé roky. Tyto drobné věci pak dokážou odpoutat pozornost běžného hráče od repetitivní hratelnosti a zapálit v oku novou jiskru. 

World of Warcraft je jedinečný titul, který se jen tak z trůnu sesadit nenechá. Ať už má chyb kolik chce, dokáže je úspěšně zakrýt a usměrňovat hráčské pohledy na své kladné stránky. Rozhodně je pravda, že dokáže zabavit na dlouhé roky a záleží jen na hráči, jak moc se nechá touto hrou pohltit. 

Diskuse ke článku MMO Koutek #1 - World of Warcraft - tajemství obrovského úspěchu

Středa, 29 Leden 2014 - 08:23 | AndyF1 | No jo,posledna veta to presne vystihuje. WoW ko...

Zobrazit diskusi