CDR.cz - Vybráno z IT

Povinná evropská štěnice eCall potřetí - (nejen) WIFT má důvod milovat i nenávidět

„… Srazil cyklistu… Pachatel z místa nehody ujel… Cyklista byl nalezen mrtvý…“ aneb jak eCall snížil trest a zachránil život.
blog
Povinná evropská štěnice eCall potřetí - enhanced

REAL level

Známe to všichni: ve zprávách je toho vždy plno a rozpatlává se to celý den. V diskusi na Novinkách je vždy tak 300 komentářů. Když ale naše milovaná Evropská Komise přijde s řešením, zase se nám nelíbí. Tedy budu malinko oponovat kolegovi WIFTovi, který se předevčírem  a dnes vyjádřil , a pravděpodobně i některým v diskusi.

Všichni se shodneme na tom, že eCall může pomoci. Nezabrání nehodě, ale informuje o ni (pokud ji pozná, případně rozezná od falešného poplachu - to je ale jiná pohádka) a měl by teoreticky tak učinit bezprostředně  - v situaci, kdy jde o sekundy. V případě, že systém mají všechny vozy (v opačném je k ničemu) víme, co se srazilo a jak masivně, kolik bylo členů posádky (tlakové senzory v sedadlech?), a s telemetrickými daty můžeme okamžitě vytvořit simulaci kolize a odhad následků a zahájit potřebná opatření. Záchranná služba okamžitě ví, kolik vozidel a lékařů potřebuje nebo zda je potřeba vrtulník (efektivnější využití nemalých veřejných financí), hasičům může pomoci detektor ohně, policie vyrazí odklánět dopravu…

Kdybychom plně využívali dostupné technologie, například elektronické dopravní značení, systém může okamžitě zahájit odklon dopravy, nebo alespoň informaci o nehodě. Kolona na D1 by v takovém případě nejspíš ani nevznikla (i když osobně bych do vesnických objížděk pouštěl pouze osobáky). Řidiče v koloně málokdy napadne, že za chvíli se mezi nimi bude soukat ambulance a hasiči a že by tedy automaticky mohli utvořit průjezd. Nemají tušení, jak velká je (a jak dlouho bude trvat) kolona, a nepomohou jim ani 007 agenti v rádiu (zde si všimněte, že každý řidič je informován jen o těch nehodách, které hlási v jeho rádiu, a to ještě se zpožděním). Vůbec si neuvědomují, proč kolony vznikají, nebo automaticky očekávají technologickou přestávku „prací na silnici“. Ohleduplnost a solidarita na silnicích je na další kapitolu samu pro sebe a mimo kompetence tohoto serveru.

Povinná evropská štěnice eCall potřetí - D1
Tolik typický pohled na dálnici D1...

Systému eCall nelze také upřít jeden prvek pasivní bezpečnosti, již zmíněný v perexu – sice vás najdou (o tom v další kapitole), ale namísto za bezohledné zabití půjdete sedět jen za ujetí od nehody a neposkytnutí pomoci. Nesleduji úspěšnost PČR (je typicky mizerná), ale předpokládám, že mnoho podobných pachatelů nakonec dopadli. eCall za „dva a půl“ by jim ušetřil pár let, a to je snesitelná daň. Navíc kdo si troufne s eCallem ujet od nehody? Ale zase – pozná eCall vůbec nehodu s cyklistou? Je to přeci jen lokalizovaný náraz, rozpoznaný v závislosti na implementaci senzorů, které nepůjdou narvat do každého auta.

Poslední odstavec "kapitoly" je tak trochu "přilepený", a měl by se věnovat oné (ne)volitelnosti systému, která se WIFTovi tak nelíbí. Zaprvé z předchozích argumentů je to naprosto kontraproduktivní, zadruhé nestojí to čerta, a zatřetí... S pásy souhlasím, ty mohou být na vlastní riziko, ale eCall může fungovat i pasivně a zachránit vás ne od zabití sebe, ale od zabití někoho jiného. Odmítnutí se v tomto případě nazývá bezohlednost. Svícení a blikání, taktéž zmíněné v diskusi, vede trochu někam jinam (a také to bylo zmíněno). Nebliká se bohužel proto, aby ti kolem vás věděli, co budete dělat a děláte, ale proto, abychom dodržovali předpisy, které jsou v tomto benevolentní. Pokud dá někdo na křižovatce/kruhovém objezdu blinkr včas, může tím pomoci ke zvýšení plynulosti provozu, tedy snížení výskytu kolon a zácp. To ale jednak nikomu nedochází a jednak četné případy nás přesvědčily, že když někdo bliká včas, tak jde o chybu, a nakonec jede rovně. Nevěřte nikomu. To že jsem paranoidní ještě neznamená, že on bliká pravdu. :-) Na internetu jde o reputaci, ale na silnicích jde o životy. A nám tu chybí konvence a úmluvy, solidarita a rozum. Příprava v autoškole je nulová.

PARANOIC level

Nečekaně je tu ale i druhá strana (mince) – bude systém anonymní, tedy bude říkat: "Havarovalo auto o 2 osobách s kamionem o 1 osobě v rychlostním součtu 190 km/h čelně.“ A nebo řekne: „Havarovalo auto spz 2A2 2442 CZ o 2 osobách s kamionem spz LGN-049 HU o 1 osobě v rychlostním součtu 190 km/h čelně.“ Jinak řečeno, bude ta (nutně šmírovací) krabička systému anonymní (pak by WIFT byl asi v klidu a jeho sloh by byl bezpředmětný :-)), nebo poskytovatel využije vhozené rukavice a systém bude mít unikátní ID registrované ke konkrétnímu vozidlu? Teď se zamyslete, kdo z vás má online platební kartu a věří, že v systému 3D Secure, kde bance je fuk, co si kupujete, přepravci je jedno, co i za kolik, a prodejci je jedno, kdo si to kupuje, hlavně když je zaplaceno? Nebo si ten "pornofilm" raději koupíte v kamenném obchodě?

Povinná evropská štěnice eCall potřetí - paranoia

Takový systém by měl jednu nespornou výhodu – pachatel by byl identifikován a tedy řádně potrestán, ale hrozí zneužití systému. Jednak by telemetrické údaje mohly sledovat a „prodávat“ polohu, jednak hlásit i překročení rychlosti, případně jiných omezení silničního provozu, nebo třeba odhalit blokování a „myšky“ snižující bonitu řidiče. Copak by někdo překračoval rychlost, pokud by byl okamžitě naprášen? Nebo rovnou omezen? Podle GPS detekujeme, zda je vozidlo na rychlostní silnici, a umožníme mu jet až 130 km/h. Konec předjíždějících se kamionů.

Ne, to by nikdo nedělal. (Opominu-li využití selského rozumu, kdy se s více naloženým starším vozidlem z kopce rozjedu nad limit, jen abych na následý kopec vyjel na setrvačnost bez zpomalování aut za sebou, případně podřazování. To ale systém nedovolí, protože ho to v žádném případě nenapadne...) Namísto toho - jak už Richmond řekl v diskusi – jakmile dáte člověku nějaké zařízení do ruky a nemáte ho pod konstantním dohledem, zařízení je okamžitě kompromitované. Je jen otázkou času, kdy ho rozeberou a nějakým způsobem poladí. ID by muselo být implementováno na úrovni hardwaru a muselo by být registrováno centrálním poskytovatelem a ověřováno. V ideálním případě, aby auta byla online stále. V opačném případě nemůže poskytovatel vědět, zda je auto mimo provoz, nebo v něm krabička není. (Fascinující byly úvahy o rušení signálu, když elektrika stále chodí po kabelu a kabel se prostě dá odpojit. :-))

Odsud už východisko není, protože i provázání s elektronickou řídící jednotkou je bezvýznamné, když máme firmy specializující se na jejich přeprogramování. Nevím, jak je to s výměnou čipu – zda je někde berou, vyrábí, co my víme. Kdyby ne, i dnešní Core i3 lze (až přestanou být dostupné staré x86 a čipy současných ŘJ) jistojistě naučit, jak dostat do našeho motoru benzín. Prostě jakmile nebudou tyhle krabičky stále online a v každém autě, jsou prakticky k ničemu. Jsou rozebratelné, upravitelné, odstranitelné. Silniční kontroly jsou nefrekventované, aby piráty odhalily. A proč vůbec by měly být kontroly, když stačí, aby krabička, které nebude baštit o nic víc než náš mobilní telefon (takže nám autobaterii nevybije, navíc by měla mít svojí), může být stále online a pěkně konkrétní.

GOOGLE level

A teď to celé posuneme na další level. Google předvedl login za pomoci grimas, ale zde postačí obličej. Malá webkamera, která rozpozná kdo sedí v autě a bude komunikovat (nejen) s eCallem, předá informaci o řidiči. Zde samozřejmě narazíme na možnost podvrhu v případě úmyslu poškodit jinou osobu – webkamera se dá prakticky nepozorovatelně bypassnout, takže by bylo zapotřebí, aby se obraz z webkamery nahrával, což je krůček k tomu, aby se rovnou nahrával i zvuk. Anebo můžeme své vozidlo provázat s účtem Google, přihlásit se k němu skrze mobilní telefon, což nám v eCall "Controll Unit" umožní vozidlo vůbec nastartovat. Nemáš zapnuté pásy? Smůla, nejedeme. Nesvítíš? Hňupe! A máš vůbec papíry? Pojď, dejchni si! ... No neřeší to spoustu problémů?

Povinná evropská štěnice eCall potřetí - Google

Všimněte si, jak se za poslední roky vyvinul internet. Zamyslete se nad tím, kde všude jste si udělali účty s různými jmény a hesly, kde všude máte uveden email a další údaje, a jak předtím, před 10 lety o nic nešlo - bylo to spíš ze zvědavosti, a jak teď se nám to všechno začíná propojovat. Všude jste pod nějakým účtem (a asi největší je bezesporu účet Google) a stačí zapomenout se odhlásit a Google si navždy bude pamatovat, že vy, propojeni se všemi těmihle business emaily, účtem na facebooku, seznamem videí na Youtube, a vůbec vším možným, jste právě na Googlu vyhledali to a to, a každý váš „kamarád“ a klient to teď bude vědět taky.

Teď už to totiž není sranda, teď už se ukládá tuplem všechno, protože všechno se jednou může hodit. Představte si svět, ve kterém nás za 10 let obsadí Čína a nastolí zde jejich režim. A pak vyhrabou, že váš tatínek si kdysi ještě legálně stáhl film a na internetu po sobě nechal důkaz (neřešil to - neměl důvod). Teď vám za to přišijí klidně doživotí. Všechna ta roztroušená data všude možně se spojí v jeden komplexní obraz, který nás identifikuje až hamba. A vůbec: dnešní smartphony mají vesměs Google powered Androida, gyroskop i GPS. Nepotrvá dlouho a novou notifikací na Facebooku bude: „Just had a car accident!“ Za pár sekund se uploadne autentický audiovizuální záznam vaší autonehody. Stačí senzor životních funkcí a váš telefon může za vás řešit problém: „Co s účty, až umřu?“ A do toho ještě aférka s PRISM...

Tagy: 

Tomáš Bohuněk

Student informatiky, samouk v oblasti PC hardwaru a 3D grafiky, znalec aut a milovník dynamické jízdy.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse k blogu Povinná evropská štěnice eCall potřetí - (nejen) WIFT má důvod milovat i nenávidět

Středa, 19 Červen 2013 - 05:23 | Txy | "nechat řízení a zodpovědnost za životy své...
Středa, 19 Červen 2013 - 04:37 | Txy | Rychlostní limity rozhodně nejsou ideální řešení...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:35 | Tomáš Bohuněk | Teoreticky by mohly nastoupit hned, ale "ti...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:30 | Tomáš Bohuněk | S tím nemohu než souhlasit. A kdo si chce užívat...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:28 | Misko Uško | ja som myslel ze za 50 rokov uz budu teleporty...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:26 | Misko Uško | to az za 50 rokov bude? sakra to budem uz ai...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:25 | Misko Uško | to bolo myslene obrazne samozrejme aby si to...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:18 | Tomáš Bohuněk | Je úžasné, že si sebe za 50 let představuješ...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 18:16 | Misko Uško | tak vidim ze bude asi najlepsie spravit vsetky...
Pondělí, 17 Červen 2013 - 17:48 | Tomáš Bohuněk | Přeji také. Připrav se na den, kdy se domů...

Zobrazit diskusi