Apple kupuje Beats. Stojí více o streamovanou hudbu nebo o sluchátka?
Jde o největší akvizici v historii firmy Apple. Doposud nikdy za žádný podnik nedala více než 400 milionů dolarů. Realizace prodeje podléhá schválení regulačními orgány, ale problémy nejspíše nikdo neočekává. Zástupci společnosti Apple uvedli, že nákup dokončí ve čtvrtém kvartálu fiskálního roku 2014.
Oficiální prohlášení Tima Cooka, generálního ředitele společnosti Apple, se vcelku obecně věnovalo významu hudby pro lidské životy i pro jím vedenou firmu. Zdůraznil však snahu o tvorbu inovativních hudebních produktů a služeb. Manažerské fráze, které akvizici komentovaly, tudíž pokryly streamovanou hudbu i sluchátka. Předchozí mediální spekulace ale mnohem větší význam a roli v dojednáván transakce připisovaly projektu Beats Music.
Službě Apple iTunes Radio se podle komentátorů amerických médií příliš nedaří. Uživatelé preferují konkurenční nabídky Spotify nebo Rdio. Řeč je ve všech uvedených případech samozřejmě o streamované hudbě.
Nový projekt Beats Music však prozatím velmi dobře zužitkovává svůj potenciál. V březnu se objevila zpráva, že sedm z deseti uživatelů, kteří si službu vyzkouší, se stane jejími předplatiteli. Za první měsíc provozu projekt Beats Music získal 28 tisíc aktivních příznivců. Díky partnerství s operátorem AT&T prochází zkušebním obdobím 750 tisíc lidí. Podle analytické firmy Recon Analytics potřebuje služba Beats Music přes 5 milionů platících uživatelů, aby se stala ziskovou.
Firmu Beats Electronics založili v roce 2008 raper Andre „Dr. Dre“ Young a hudební producent Jimmy Iovine. Oba nyní budou zastávat odpovídající pozice ve firmě Apple. Více než technologicky významný počin představoval vznik podniku dobrý marketingový tah. Sluchátka mají neotřelý design, oslovují mladší ročníky a značka je komunikována jako dílo hudbě oddaných umělců. Technicky se produkty značky Beats Audio nijak výrazně neliší od etablované konkurence, snad je kladou větší důraz na basy. Patentovaný software sice rovněž pronikl do mnoha zařízení, ale jeho efekty nejspíše nelze exaktně popsat. První čtyři roky navíc výrobu hardwaru zajišťovala partnerská společnost Monster Cable, která dnes produkuje konkurenční nabídku.
Marketingově se značce Beats Audio dařilo nebývale. Od roku 2010 si ji licencovala společnost Hewlett Packard, která ji využívá u některých svých zařízení. Poté se objevila v automobilech koncernu Fiat Chrysler a v srpnu 2011 odkoupila 50,1 procenta podniku tchajwanská firma HTC. Její participace v podniku trvala dva roky a velký efekt výrobci chytrých telefonů nepřinesla.
V březnu 2013 chce firma Beats Electronics založit samostatnou firmu, která by provozovala streamovací hudební služby. V lednu letošního roku vzniká server BeatsMusic.com. Jde o vyzyvatele služeb Spotify, Pandora nebo iTunes Radio. A právě hudební byznys podle komentátorů přiměl Apple zahájit jednání o odkupu firem Beats Electronics a Beats Music.
TZ