Bae Systems ukázal nové testy railgunu. Získají ho námořní a pozemní síly
Na oficiálním kanálu US NAVY research se objevilo nové video z testování elektromagnetického děla společnosti Bae systems. Railgun byl testován v listopadu 2016 ve zkušebním centru pro vývoj pokročilých zbraňových systémů amerického námořnictva v Dahlgrenu ve Virginii. Railguny v prvé řadě získá námořnictvo pro své torpédoborce. Časem pak dojde i na pozemní variantu pro dělostřelectvo.
Jak je tedy elektromagnetické dělo na tom s parametry oproti současným námořním dělům a pozemnímu dělostřelectvu? Námořní dělo MK 45 Mod 4 používající dělostřelecké projektily HVP (Hyper Velocity Projectile) je schopno dostřelit až na vzdálenost 90 km. Railgun by měl být schopen dostřelit na dvojnásobnou vzdálenost, tedy na 180 km.
MK 45 Mod 4 dokáže pálit s kadencí 20 ran za minutu. Railgun bude mít kadenci palby poloviční, dokáže vystřelit jen 10 projektilů za minutu. Projektil HVP dosahuje rychlosti 3700 km/h, kdežto projektil vystřelený z railgunu dosahuje rychlosti 7400 km/h.
V dostřelu s railgunem si polepší i pozemní dělostřelectvo. Pro porovnání, samohybná houfnice M109 Paladin je schopna s dělostřeleckou municí HVP zasáhnout cíl na vzdálenost kolem 80 km.
Námořní varianta railgunu bude ničit balistické střely, lodě a pobřežní cíle. U pozemní varianty elektromagnetických děl připadá v úvahu ničení budov, bunkrů, živé síly a obrněné techniky. Railguny lze využít i na protiletadlovou a protiraketovou obranu.
Elektromagnetická děla by měla začít být zaváděna do americké armády mezi lety 2020 až 2025. Námořní verze railgunů se zřejmě objeví na torpédoborcích třídy Zumwalt (jeden torpédoborec je zatím dokončen a dva další ve výstavbě). V přezkoumávání jsou i možnosti umístit toto dělo na torpédoborce třídy Arleigh Burke.