Boeingy 737 MAX se mohou vrátit na oblohu. Vyšetřování odhalilo příčiny pádů
Říjen roku 2018 a březen roku 2019 tragicky přepisoval letecké statistiky. Jen s velmi krátkým odstupem havarovaly dva letouny americké konstrukční společnosti Boeing, v obou případech šlo o model, který se měl stát novou chloubou značky – 737 MAX. Na jejich palubě dohromady tragicky zahynulo 346 lidí.
Americký Federální úřad pro letectví nechal Boeingy typu 737 MAX uzemnit, následně na něj reagovaly i další letecké úřady po celém světě. Flotily řady předních aerolinek, které s velkou slávou a v podstatném měřítku inovovaly park svých strojů, tak ze dne na den přišly o letouny na svých klíčových trasách.
Ztráty šly do markantních částek, a byť americký výrobce uklidňoval klienty finanční kompenzací za odstavená letadla, do realizace slibů se zrovna dvakrát nehrnul. Česká skupina Smartwings uvedla, že jí odstávka způsobila škody za asi dvě miliardy korun a na Boeing podala žalobu.
Boeing se musel vzchopit a svou chybu finančně odškodnit aerolinkám po celém světě. Uzemněná letadla navíc nemohl prodávat, partnerské společnosti rušily už uskutečněné objednávky. A k tomu přišla koronavirová krize. Boeing investice ustál, za čtyři po sobě jdoucí čtvrtletí ale vykazoval finanční ztrátu. Už během tří měsíců činila 10,9 miliardy korun. Běžně se přitom za čtvrtletí vykázaný zisk vyšplhá na 28 miliard. Za celé období odstavení letadel ztráta Boeingu vystoupala na 444,5 miliardy českých korun.
Důsledkem pandemie související s Covid-19 se navíc aerolinky dostaly na pokraj bankrotu, a také Boeing musel snížit výrobu. Zrušil tisíce pracovních míst a změnil strategii vývoje letadel. Zdá se, že americké konstrukční firmě se ale znovu blýská na lepší časy. Federální úřad pro letectví dal modelům 737 MAX po 20 měsících zelenou a mohou opět do vzduchu. Jedná se o nejdelší takovou pauzu v dějinách komerčního letectví.
Přesto všechno jejich návrat na oblohu potrvá ještě minimálně měsíc, v Evropě se pak Boeing 737 MAX na oblohu vrátí v lednu příštího roku. Úřady uvedly, že už mají v tyto modely stoprocentní důvěru a udělaly vše, co bylo v lidských silách, aby se takové nehody v budoucnu neopakovaly. Aerolinky nicméně smí letadla znovu používat až po technických úpravách a přeškolení personálu.
První informace z vyšetřování dvojice leteckých katastrof mluvily o poruše na stabilizačním systému MCAS. Kvůli vadnému senzoru úhlu náběhu software opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nad ním nedokázala udržet kontrolu. Postupně ale vyšetřovatelé odhalili až 9 fatálních chyb, mezi nimi i chyby pilotů a zanedbanou údržbu ze stran mechaniků.
Klíčový problém si ale Boeingy 737 MAX přivezly už z továrny. Systém MCAS fungoval pouze na jediném AoA senzoru, což jej činilo náchylný k chybám. V testech se navíc projevila i jeho špatná kalibrace. Aby Boeing ve schvalovacím procesu urychlil zařazení strojů do provozu, neinformoval o souvisejících novinkách v manuálu k ovládání letadla, čímž obešel nutnost přeškolení leteckého personálu. Zodpovědní zaměstnanci Boeingu byli odňati na svobodě.
Oficiální