CDR.cz - Vybráno z IT

Budoucnost létání patří nadzvukovým tryskáčům s rychlostí kolem Mach 5

nepřehlédněte
Budoucnost Letani
Společnost Airbus má jasno, jak by mohla vypadat letecká doprava v budoucnosti. Díky novým technologiím bude výlet z Londýna do New Yorku trvat zhruba jednu hodinu. Nebude to ale zpočátku vůbec levná záležitost.

Francouzský výrobce letounů Airbus si nechal letos patentovat tryskový letoun na kombinovaný pohon, který by měl být více než dvakrát rychlejší než legendární nadzvukový Concorde. Nový letoun by měl dosahovat rychlosti až Mach 4,5 (5500 km/h) a Airbus doufá, že rozdmýchá zájem o nadzvukovou leteckou dopravu v civilním sektoru.

Nový nadzvukový letoun využívá dva proudové motory pod trupem, dva náporové motory uložené pod křídly a k tomu i raketový motor připevněný k jeho zadní části. Letoun by měl dosáhnout cestovní výšky pomocí vertikálního letu. K dosažení cestovní výšky využije nadzvukový letoun dva proudové motory pod trupem a raketový motor umístěný v jeho zadní části.

Dvojice proudových motorů se vypne a zatáhne zpět do trupu těsně předtím, než letoun dosáhne rychlosti zvuku. Raketový motor pak dále vynese letoun až do cestovní výšky 30 km. V této výšce se pak i raketový motor zatáhne zpět do trupu a přijde řada na dvojici náporových tryskových motorů, které vytáhnou z letounu maximální rychlost Mach 4,5. 

Méně hluku než u Concorde

Airbus říká, že nový nadzvukový letoun by měl být výrazně tišší než byl Concorde. V případě Concordu si mnoho lidí stěžovala na velký hluk, který Concord vydával (aerodynamický třesk) nad obydlenými oblastmi. Na koncepci nového letounu se ale snáší i kritika, a tou je dostupnost pro obyčejné lidi. Nový dopravní letoun má být určen pouze pro 20 cestujících, což není mnoho. Rychlá doprava tak bude určena jen pro bohaté byznysmeny nebo pro VIP cestující, kteří potřebují rychle dosáhnout určené destinace v rámci transkontinentálních letů. Tedy v řeči čísel, z Londýna do New Yorku za hodinu nebo z Tokia do Los Angeles za tři hodiny.

Zatím se jedná jen o koncepci (spíše jako demonstrátor jednotlivých technologií kombinovaného pohonu), kterou chce Airbus nejprve nabídnout armádě a časem využít i pro civilní účely. Bude mít ale armáda zájem? Zatím asi nejdále je US Air Force, které testuje hypersonický letoun X-51, který už není jen na papíře a v reálu startuje z bombardéru B-52. Při testech už tento nadzvukový letoun pokořil hranici Mach 5. Americká armáda si od těchto testů slibuje, že jednou tyto nadzvukové letouny dosáhnou až na hranici Mach 24, tj. kolem 29 000 km/h.

Tagy: 
Zdroje: 

Petr "Ereb" Vašíček

Redaktor CDR/DIIT píšící o všem, co souvisí s autorským právem, světem robotiky, stále záhadným vesmírem a technickými novinkami v oblasti vojenství. Cizí mu není ani svět videoher - rád s nostalgií vzpomíná na staré herní konzole a herní pecky, kvůli nimž už dnes člověk musí sáhnout po DOSBoxu.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Budoucnost létání patří nadzvukovým tryskáčům s rychlostí kolem Mach 5

Úterý, 15 Prosinec 2015 - 23:51 | frr | Kde jsem takové letadlo jenom viděl... už vím...
Sobota, 31 Říjen 2015 - 03:34 | Gath G | Paměťová média na rozdíl od analogového filmu...
Sobota, 31 Říjen 2015 - 03:09 | Gath G | "- strašlivá spotřeba daná nutností...
Úterý, 20 Říjen 2015 - 20:20 | Stoura | Používali samozřejmě filmy, které byly...
Úterý, 20 Říjen 2015 - 18:37 | HKMaly | Letadlo nemuze letat zas az tak pomalu protoze by...
Úterý, 20 Říjen 2015 - 18:35 | Fotobob | Akumulátory (alespoň ty současné) se do letadel...
Úterý, 20 Říjen 2015 - 18:27 | HKMaly | Tak ono se asi nepouzivali levne spotrebni filmy...
Úterý, 20 Říjen 2015 - 13:58 | Chulda | Lidi si stěžovali na hluk, ještě když nelétal jen...
Úterý, 20 Říjen 2015 - 12:24 | super master | letada s hybridnim pohonem, pripadne ciste na...
Pondělí, 19 Říjen 2015 - 22:48 | Jirka1 | A to je?

Zobrazit diskusi