Budoucnost létání patří nadzvukovým tryskáčům s rychlostí kolem Mach 5
Francouzský výrobce letounů Airbus si nechal letos patentovat tryskový letoun na kombinovaný pohon, který by měl být více než dvakrát rychlejší než legendární nadzvukový Concorde. Nový letoun by měl dosahovat rychlosti až Mach 4,5 (5500 km/h) a Airbus doufá, že rozdmýchá zájem o nadzvukovou leteckou dopravu v civilním sektoru.
Nový nadzvukový letoun využívá dva proudové motory pod trupem, dva náporové motory uložené pod křídly a k tomu i raketový motor připevněný k jeho zadní části. Letoun by měl dosáhnout cestovní výšky pomocí vertikálního letu. K dosažení cestovní výšky využije nadzvukový letoun dva proudové motory pod trupem a raketový motor umístěný v jeho zadní části.
Dvojice proudových motorů se vypne a zatáhne zpět do trupu těsně předtím, než letoun dosáhne rychlosti zvuku. Raketový motor pak dále vynese letoun až do cestovní výšky 30 km. V této výšce se pak i raketový motor zatáhne zpět do trupu a přijde řada na dvojici náporových tryskových motorů, které vytáhnou z letounu maximální rychlost Mach 4,5.
Méně hluku než u Concorde
Airbus říká, že nový nadzvukový letoun by měl být výrazně tišší než byl Concorde. V případě Concordu si mnoho lidí stěžovala na velký hluk, který Concord vydával (aerodynamický třesk) nad obydlenými oblastmi. Na koncepci nového letounu se ale snáší i kritika, a tou je dostupnost pro obyčejné lidi. Nový dopravní letoun má být určen pouze pro 20 cestujících, což není mnoho. Rychlá doprava tak bude určena jen pro bohaté byznysmeny nebo pro VIP cestující, kteří potřebují rychle dosáhnout určené destinace v rámci transkontinentálních letů. Tedy v řeči čísel, z Londýna do New Yorku za hodinu nebo z Tokia do Los Angeles za tři hodiny.
Zatím se jedná jen o koncepci (spíše jako demonstrátor jednotlivých technologií kombinovaného pohonu), kterou chce Airbus nejprve nabídnout armádě a časem využít i pro civilní účely. Bude mít ale armáda zájem? Zatím asi nejdále je US Air Force, které testuje hypersonický letoun X-51, který už není jen na papíře a v reálu startuje z bombardéru B-52. Při testech už tento nadzvukový letoun pokořil hranici Mach 5. Americká armáda si od těchto testů slibuje, že jednou tyto nadzvukové letouny dosáhnou až na hranici Mach 24, tj. kolem 29 000 km/h.