CDR.cz - Vybráno z IT

Linux hlásí další metu: Portování Unreal Engine 3 skrze Flash díky Google Chrome

Epic Citadel
Valve již není v portování her sám; Epic Games totiž veřejně odhaluje a dává všanc k otestování svůj Unreal Engine 3, který nyní pracuje i s Linuxem skrze technologii Adobe Flash přes Google Chrome.

Na čerstvý vánek okolo implementace Flash technologie (ala Flash Playeru) do prostředí Linuxu se stále čekalo a dá se říci, že i vlastně stále čeká. Avšak když nejde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře. Je to právě prohlížeč Chrome od Google, který nabídl novou cestu – nový pohled na problematiku, jak Flash dostat i na další platformy. Ať už to byl záměr usnadnit všem tak trochu patovou situaci, nebo prostě shoda náhod díky jejich vlastním iniciativám nabídnout ve svém prohlížeči maximum, faktem zůstává, že vývojářské studio Epic Games získalo to, co potřebovalo, a pustilo se do portování Unreal Engine 3.

Ono to vlastně ani tak možná náhoda nebyla. Google se samozřejmě snaží i z vlastního přičinění zachovat podporu Flashe i v rámci Linuxu. Právě spolupráce s Adobe a tím možný přístup do API Flash a AIR dala příležitost i pro Android, kde již podpora Flash prvků v internetovém prohlížeči není žádnou novinkou. Problém z hlediska Epic Games hlavně tkvěl v hardwarové GPU akceleraci 2D/3D rozhraní, které je potřeba pro běh jejich Unreal Engine 3. Což je právě pro Linux problém, kde hardwarová podpora ve Flashi ani skrze API prostě nefungovala. Navíc poslední zprávy i ukazovaly, že tam ta kompatibilita prostě není a že se jen tak podpory pro 3D GPU hardwarové akcelerace nedočkáme.

Tu se do situace vložil Google a aktuálně tak přináší v rámci svého webového prohlížeče podporu pro Flash a i pro Adobe Stage 3D. Ve výchozím nastavení je ona HW podpora Stage 3D zakázána, lze ji však samozřejmě bez problémů povolit. To způsobí, že Chrome začne ignorovat jakousi černou listu GPU a dokáže akcelerovat aktuálně uveřejněné demo s Unreal Engine 3 na Linuxu pod Flashem.

Nebudeme si nic nalhávat, chybovost je zde docela velká, ať už z hlediska textur, tak i celého výkonu. Na druhou stranu je to zajímavá cesta a způsob řešení problému. Dosti však mých spekulací, udělejte si ostatně názor sami. Vyzkoušejte si ono technologické demo Epic Citadel, které běží v prohlížeči s podporou Flashe a hardwarové akcelerace. (Tedy ve Windows lze použít jakýkoliv prohlížeč, na Linuxu pouze Chrome od verze 21.)

Na hry jako Unreal Tournament 3 si budeme muset ještě počkat, i přes určité chyby se stále pro Linux totiž nejlépe jeví použití "emulátoru" Wine. Je však určitě dobré slyšet, že portování her začíná být pro vývojářská studia zajímavou záležitostí a že se různé překážky začíná dařit úspěšně překonovát, i když dle mého názoru v tomto případě se moc o vyřešení problému nejedná (aneb nepřeskočeno, nepřelezeno, ale podlezeno).

Jiří Molnár

Pracoval zde pět let jako šéfredaktor serverů CDR.cz, DIIT.cz a PCPoradenstvi.cz. Aktivně se podílel na tvorbě obsahu všech tří webů, primární rolí však bylo řízení redakčního týmu a prosazování marketingové strategie. Dnes pracuje jako IT konzultant a frontend vývojář na volné noze.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Linux hlásí další metu: Portování Unreal Engine 3 skrze Flash díky Google Chrome

Žádné komentáře.