Flotila autobusů bez řidiče míří do Švýcarska, stanou s hitem?
Autonomní automobily jsou v dnešní době poměrně hodně skloňovaným tématem. Výrobci automobilů se předhánějí v tom, co všechno jejich nejnovější vozidla zvládají vykonat samostatně bez pomoci řidiče, a nové technologie se pomalu dostávají také do větších dopravních prostředků, jakými jsou například autobusy.
Dopravní společnost CarPostal, která má vedoucí postavení ve svém oboru ve Švýcarsku, zahajuje v této zemi svůj první pilotní program pro otestování nového systému veřejné dopravy. Projekt bude spuštěn na jaře 2016 a jeho součástí bude celkem devět elektrizovaných autonomních autobusů, které budou převážet pasažéry v turistických oblastech Sion a Valais na jihu Švýcarska. Testování zde bude probíhat dva dlouhé roky.
O správný chod projektu se bude starat švýcarský startup BestMile, jenž pro tyto účely vytvořil speciální softwarovou platformu umožňující správnou koordinaci flotily autobusů pohybující se po jedné trase. Funguje to podobně jako na letištích. Vývoj matematického algoritmu trval dva roky a autobus by měl schopen podle něj vyřešit jakékoliv běžné kolize a problémy, které by se mohly na jeho cestě objevit, včetně interakce s existujícím systémem veřejné dopravy. Pokud vše půjde podle plánu, CarPostal by chtěl službu rozšířit i do odlehlých částí Švýcarska.
CarPostal není jediná společnost, která přišla s nápadem autonomních elektrických autobusů. Před časem se do podobného projektu v Kalifornii a Singapuru pustila také francouzská firma EasyMile. Automobilka Volvo zase v rámci projektu Drive Me usiluje o to, aby do roku 2017 měla na veřejných silnicích švédského města Göteborg sto samořídících SUV XC90.