mno nevim... zákon zachování energie říká že čím víc energie chci generovat - tím víc jí musím také dodat.
A že té energie bude potřeba celkem dost.
Zkvalitnění jízdy si dokážu představit - ale úsporu paliva????
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
mno nevim... zákon zachování
Begy https://cdr.cz/profil/begy
2. 9. 2013 - 07:37https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskusemno nevim... zákon zachování energie říká že čím víc energie chci generovat - tím víc jí musím také dodat.
A že té energie bude potřeba celkem dost.
Zkvalitnění jízdy si dokážu představit - ale úsporu paliva????https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666078
+
Jistě že máte pravdu. Nechápu jak někdo může napsat toto: "Paradoxně tedy špatný stav vozovek může mít za následek úsporu energie a tím i peněz. Budou-li lidé tudíž jízdou po výmolovitých silnicích šetřit, sníží se tlak na státní orgány, jež ony pozemní komunikace mají opravovat?". Logika přece jasně říká že jízda po rozbité silnici spotřebovává více paliva než po silnici v dobrém stavu. Tímto systémem bude zřejmě možné "ušetřit" část paliva při jízdě po rozbité silnici a tedy znížít tu vyšší spotřebu, ale nikdy celková spotřeba při jízdě po rozbité silnici nebude nižší než při jízdě po dobré silnici !!!
+1
-7
-1
Je komentář přínosný?
Jistě že máte pravdu. Nechápu
Tachy https://cdr.cz/profil/tachy
2. 9. 2013 - 08:38https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseJistě že máte pravdu. Nechápu jak někdo může napsat toto: "Paradoxně tedy špatný stav vozovek může mít za následek úsporu energie a tím i peněz. Budou-li lidé tudíž jízdou po výmolovitých silnicích šetřit, sníží se tlak na státní orgány, jež ony pozemní komunikace mají opravovat?". Logika přece jasně říká že jízda po rozbité silnici spotřebovává více paliva než po silnici v dobrém stavu. Tímto systémem bude zřejmě možné "ušetřit" část paliva při jízdě po rozbité silnici a tedy znížít tu vyšší spotřebu, ale nikdy celková spotřeba při jízdě po rozbité silnici nebude nižší než při jízdě po dobré silnici !!! https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666084
+
Ono jde především o to, kolik se "výmolované" energie vyrobí a kde půjde. Určitě ne do palivového okruhu. Maximálně bych řekl, že to utáhne stěrače.
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Ono jde především o to, kolik
Nick https://cdr.cz/profil/nick
2. 9. 2013 - 09:20https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseOno jde především o to, kolik se "výmolované" energie vyrobí a kde půjde. Určitě ne do palivového okruhu. Maximálně bych řekl, že to utáhne stěrače.https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666089
+
předně díky za komentář. Zpřesnil jsem formulaci, samozřejmě si nedělám iluze o tom, že by si hromadně motoristé GenTech pořizovali a schválně pak jezdili po rozbitých silnicích :-) Byla to spíše nadsázka.
2. 9. 2013 - 11:47https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseDobrý den,
předně díky za komentář. Zpřesnil jsem formulaci, samozřejmě si nedělám iluze o tom, že by si hromadně motoristé GenTech pořizovali a schválně pak jezdili po rozbitých silnicích :-) Byla to spíše nadsázka.
Děkuji a zdravím,
PBhttps://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666118
+
".....projížďka nepříliš udržovanou, hrboly a nerovnostmi posetou silnicí...."
to mi chcete tvrdit, že v "budoucnosti" ještě stále někde na světě budou existovat silnice v takovém stavu, jako v této zemi ?!?!?
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
".....projížďka nepříliš
Alan Delon https://cdr.cz/profil/jouda-be
2. 9. 2013 - 07:50https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse".....projížďka nepříliš udržovanou, hrboly a nerovnostmi posetou silnicí...."
to mi chcete tvrdit, že v "budoucnosti" ještě stále někde na světě budou existovat silnice v takovém stavu, jako v této zemi ?!?!?
https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666079
+
Silnice v ČR ve srovnání oproti Beverly Hills-Los Angeles,CA vůbec špatné(jsou tam 0 daně).
No a třeba Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Bosna i Hercegovina je to úplný tankodrom.
+1
-7
-1
Je komentář přínosný?
Silnice v ČR ve srovnání
John Doe https://cdr.cz/profil/kernel
2. 9. 2013 - 07:59https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseSilnice v ČR ve srovnání oproti Beverly Hills-Los Angeles,CA vůbec špatné(jsou tam 0 daně).
No a třeba Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Bosna i Hercegovina je to úplný tankodrom.
https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666081
+
2. 9. 2013 - 09:36https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse... že by další rovnák na ohejbák?https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666092
+
Když pominu, že na průjezd rigolem potřebuje vozidlo při určité rychlosti určitou energii a pokud ji bude něco odebírat, bude nutné ji zase motorem dodat, tak tohle poloperpetuum mobile k využití potřebuje buď hybridní pohon nebo elektromobil. A to opět jsou předražené a se započtením výroby a údržby neekonomické a neekologické úchylky.
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
Když pominu, že na průjezd
Pety https://cdr.cz/profil/petyy
2. 9. 2013 - 10:22https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseKdyž pominu, že na průjezd rigolem potřebuje vozidlo při určité rychlosti určitou energii a pokud ji bude něco odebírat, bude nutné ji zase motorem dodat, tak tohle poloperpetuum mobile k využití potřebuje buď hybridní pohon nebo elektromobil. A to opět jsou předražené a se započtením výroby a údržby neekonomické a neekologické úchylky.https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666096
+
dnes se ta "energie" o které hovoříte bez užitku spaluje v tlumičích, tak jaképak perpetum mobile?
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
dnes se ta "energie" o které
ondra1 https://cdr.cz/profil/v0cas
2. 9. 2013 - 12:36https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskusednes se ta "energie" o které hovoříte bez užitku spaluje v tlumičích, tak jaképak perpetum mobile?https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666128
+
Chyba. V tlumičích se žádná energie nespaluje. Tlumič absorbuje energii při stlačení a opět ji vydá při návratu pružiny (pístu) do původního stavu, to při najetí na vyvýšenou nerovnost. Při najetí na nerovnost typu díra, pak pružina energii vydá (neboť se roztáhne), ale opět následně přijme...
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Chyba. V tlumičích se žádná
randomofamber https://cdr.cz/profil/randomofamber
2. 9. 2013 - 13:43https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseChyba. V tlumičích se žádná energie nespaluje. Tlumič absorbuje energii při stlačení a opět ji vydá při návratu pružiny (pístu) do původního stavu, to při najetí na vyvýšenou nerovnost. Při najetí na nerovnost typu díra, pak pružina energii vydá (neboť se roztáhne), ale opět následně přijme...https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666144
+
Chyba. V tlumičích se mění pohybová energie na proud oleje a ten na teplo. To o čem mluvíe je pružina pérování, ta by za ideálních podmínek měla energii vracet. Ale auto by pak hrozně houpalo. Proto je pružina doplněna tlumičem, který tu "skákavou" energii "sežere".
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Chyba. V tlumičích se mění
Dochy https://cdr.cz/profil/dochy
2. 9. 2013 - 14:28https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseChyba. V tlumičích se mění pohybová energie na proud oleje a ten na teplo. To o čem mluvíe je pružina pérování, ta by za ideálních podmínek měla energii vracet. Ale auto by pak hrozně houpalo. Proto je pružina doplněna tlumičem, který tu "skákavou" energii "sežere".https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666159
+
No a co se tlumiče týká, pak ano, u čistě hydraulických dochází asi k neustálému zahřívání. Pak tu jsou ovšem novější olejopneumatické tlumiče a tam se stlačuje vzduch, který se sice stlačením zahřívá, ale při návratu dochází k expanzi a tedy k ochlazení, tím je systém +- vyrovnán...
+1
-8
-1
Je komentář přínosný?
Pružinu jsem vzal jako
randomofamber https://cdr.cz/profil/randomofamber
2. 9. 2013 - 15:09https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskusePružinu jsem vzal jako příklad.
No a co se tlumiče týká, pak ano, u čistě hydraulických dochází asi k neustálému zahřívání. Pak tu jsou ovšem novější olejopneumatické tlumiče a tam se stlačuje vzduch, který se sice stlačením zahřívá, ale při návratu dochází k expanzi a tedy k ochlazení, tím je systém +- vyrovnán...https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666165
+
Mýlíte se.
Klasický tlumič (sestava) se skládá ze soustavy pružina/tlumič. Pružina zajišťuje pérování, tlumič tlumí kmity. Někdy se plyn používá místo pružiny (netuším jestli to někdo používá pro odpružení kol), někdy se plyn používá v tlumičích pro doladění systému odpružení (speciální tlumiče do "jízdních kol"). Existují i plynové tlumiče, kde je pístem stlačován plyn, který pak prochází nějakým škrtícím ventilem - plyn plně nahrazuje olej - má ale jiný charakter.
Zkrátka: sestava tlumiče se skládá z
Pružiny (kovová/polymerová pružina, nebo vzduchový píst) - akumuluje a vrací energii nárazů.
Tlumiče (zpravidla olejová, může být plynová náplň) - pohlcuje pohybovou energii a mění ji na tepelnou.
Pokud mluvíte o zahřívání a ochlazování stlačovaného vzduchu, jde o vratný děj a tedy pouze v rámci funkce "pružiny" (bude tam malá tlumící složka, protože se část tepla odvede ven - ale ani kovová pružina nepracuje zcela beze ztrát)
+1
-7
-1
Je komentář přínosný?
Mýlíte se.
Klasický tlumič
Dochy https://cdr.cz/profil/dochy
2. 9. 2013 - 15:47https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseMýlíte se.
Klasický tlumič (sestava) se skládá ze soustavy pružina/tlumič. Pružina zajišťuje pérování, tlumič tlumí kmity. Někdy se plyn používá místo pružiny (netuším jestli to někdo používá pro odpružení kol), někdy se plyn používá v tlumičích pro doladění systému odpružení (speciální tlumiče do "jízdních kol"). Existují i plynové tlumiče, kde je pístem stlačován plyn, který pak prochází nějakým škrtícím ventilem - plyn plně nahrazuje olej - má ale jiný charakter.
Zkrátka: sestava tlumiče se skládá z
Pružiny (kovová/polymerová pružina, nebo vzduchový píst) - akumuluje a vrací energii nárazů.
Tlumiče (zpravidla olejová, může být plynová náplň) - pohlcuje pohybovou energii a mění ji na tepelnou.
Pokud mluvíte o zahřívání a ochlazování stlačovaného vzduchu, jde o vratný děj a tedy pouze v rámci funkce "pružiny" (bude tam malá tlumící složka, protože se část tepla odvede ven - ale ani kovová pružina nepracuje zcela beze ztrát)https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666172
+
Jak se Vám již snažili jiní kolegové vysvětlit, tak jste evidentně nepochopil účel tlumiče. Tlumič je od slova tlumit, tedy nikoliv pérovat. Zkuste si rukou zhoupnout auto a sám si odpovězte, kde téměř okamžitě zmizela energie, kterou jste autu svým pohybem dodal. Já Vám napovím, pohltil jí, tedy převedl na teplo, tlumič :-)
Kromě toho se přesně takhle pozná auto, které má tlumiče v hajzlu, tam totiž tlumiče skoro netlumí a auto se "houpe".
+1
-14
-1
Je komentář přínosný?
Jak se Vám již snažili jiní
ondra1 https://cdr.cz/profil/v0cas
2. 9. 2013 - 17:01https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseJak se Vám již snažili jiní kolegové vysvětlit, tak jste evidentně nepochopil účel tlumiče. Tlumič je od slova tlumit, tedy nikoliv pérovat. Zkuste si rukou zhoupnout auto a sám si odpovězte, kde téměř okamžitě zmizela energie, kterou jste autu svým pohybem dodal. Já Vám napovím, pohltil jí, tedy převedl na teplo, tlumič :-)
Kromě toho se přesně takhle pozná auto, které má tlumiče v hajzlu, tam totiž tlumiče skoro netlumí a auto se "houpe".https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666180
+
Kdyz do ceny benzinu zapoctes pestovani preslicek, uvidis, ze ten elektromobil je dobry napad. Zasoby predpestovanych preslicek dochazi.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Kdyz do ceny benzinu zapoctes
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
4. 9. 2013 - 14:50https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseKdyz do ceny benzinu zapoctes pestovani preslicek, uvidis, ze ten elektromobil je dobry napad. Zasoby predpestovanych preslicek dochazi.https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666412
+
Tato zpráva unikla do éteru o něco dřív, měla totiž vyjít až 1.4.2014 :§)
Nicméně bylo by zajímavé zhodnotit energetickou bilanci kolik energie se dá z "kymácení" vozu získat. Jinak "aktivní tlumení" by nemuselo být samo o sobě špatné. Vůz by se pak choval jako jistý typ lodě co má něco jako křídla pod vodou a když dosahne optimální rychlosti tak se "vznese" nad okolní hladinu a nesou ji právě ta ponořená křídla. Vlny pak nejsou cítit a může plout tím páden i rychleji.
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
Tato zpráva unikla do éteru o
Kostel https://cdr.cz/profil/kostel
2. 9. 2013 - 11:07https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseTato zpráva unikla do éteru o něco dřív, měla totiž vyjít až 1.4.2014 :§)
Nicméně bylo by zajímavé zhodnotit energetickou bilanci kolik energie se dá z "kymácení" vozu získat. Jinak "aktivní tlumení" by nemuselo být samo o sobě špatné. Vůz by se pak choval jako jistý typ lodě co má něco jako křídla pod vodou a když dosahne optimální rychlosti tak se "vznese" nad okolní hladinu a nesou ji právě ta ponořená křídla. Vlny pak nejsou cítit a může plout tím páden i rychleji.https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666104
+
No, tak jsem se o tom bavil s kolegou a on říkal, že tlumiče jsou za provozu celkem horký (i 130stC) a některé mají na sobě i chlazení. Tak něco na tom asi bude. Nicméně aktivní tlumení s bonusem získání nějaké té kilowatty zpět potěší.
+1
-12
-1
Je komentář přínosný?
No, tak jsem se o tom bavil s
Kostel https://cdr.cz/profil/kostel
2. 9. 2013 - 11:25https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseNo, tak jsem se o tom bavil s kolegou a on říkal, že tlumiče jsou za provozu celkem horký (i 130stC) a některé mají na sobě i chlazení. Tak něco na tom asi bude. Nicméně aktivní tlumení s bonusem získání nějaké té kilowatty zpět potěší.
https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666109
+
No, možná to napadlo někoho kdo jezdí po D1. Nedávno jsem to zažil a cesta po okresce byla poté pro vůz a uši balzám.
Podle mě mají spíš smysl rekuperační brzdy.
+1
+10
-1
Je komentář přínosný?
No, možná to napadlo někoho
Kostel https://cdr.cz/profil/kostel
2. 9. 2013 - 11:14https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseNo, možná to napadlo někoho kdo jezdí po D1. Nedávno jsem to zažil a cesta po okresce byla poté pro vůz a uši balzám.
Podle mě mají spíš smysl rekuperační brzdy.https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666106
+
ZF Friedrichshafen je gigant. Zaklad tohto systemu vyraba uz 10 rokov. Pouziva ho napriklad BMW http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/...
Co pomohli USAci, zuzitkovat odpadne teplo na vyuzitelnu energiu. Inak podla mna tato "rekuperacia" ma vyuzitie hlavne pre kamiony ( osobne auta malo).
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
ZF Friedrichshafen je gigant.
a b https://cdr.cz/profil/gpgpu
2. 9. 2013 - 14:54https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseZF Friedrichshafen je gigant. Zaklad tohto systemu vyraba uz 10 rokov. Pouziva ho napriklad BMW http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/adaptive_drive.html
Co pomohli USAci, zuzitkovat odpadne teplo na vyuzitelnu energiu. Inak podla mna tato "rekuperacia" ma vyuzitie hlavne pre kamiony ( osobne auta malo).
https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-666162
+
Kazda uspora paliva je dobra. Pre hybridy to aspon o nieco zlepsi dojazd. Uvidime kedy pride konecne nielen ekologicke ale aj ekonomicky vyhodne vozidlo. Genshock,rekuperacia brzdnej energie,solarne clanky na kapote ,len tak dalej. Dalo by sa nejak recyklovat aj energia stratena zahrievanim pneumatik ? Prejazdom zakrut sa jej straca docela dost.
+1
-8
-1
Je komentář přínosný?
Kazda uspora paliva je dobra.
AndyF1 https://cdr.cz/profil/andyf1
23. 9. 2013 - 07:57https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuseKazda uspora paliva je dobra. Pre hybridy to aspon o nieco zlepsi dojazd. Uvidime kedy pride konecne nielen ekologicke ale aj ekonomicky vyhodne vozidlo. Genshock,rekuperacia brzdnej energie,solarne clanky na kapote ,len tak dalej. Dalo by sa nejak recyklovat aj energia stratena zahrievanim pneumatik ? Prejazdom zakrut sa jej straca docela dost.https://cdr.cz/clanek/genshock-nova-automobilova-soucastka-jez-hrbolovity-povrch-promeni-v-elektrickou-energii/diskuse#comment-668157
+
mno nevim... zákon zachování energie říká že čím víc energie chci generovat - tím víc jí musím také dodat.
A že té energie bude potřeba celkem dost.
Zkvalitnění jízdy si dokážu představit - ale úsporu paliva????
Jistě že máte pravdu. Nechápu jak někdo může napsat toto: "Paradoxně tedy špatný stav vozovek může mít za následek úsporu energie a tím i peněz. Budou-li lidé tudíž jízdou po výmolovitých silnicích šetřit, sníží se tlak na státní orgány, jež ony pozemní komunikace mají opravovat?". Logika přece jasně říká že jízda po rozbité silnici spotřebovává více paliva než po silnici v dobrém stavu. Tímto systémem bude zřejmě možné "ušetřit" část paliva při jízdě po rozbité silnici a tedy znížít tu vyšší spotřebu, ale nikdy celková spotřeba při jízdě po rozbité silnici nebude nižší než při jízdě po dobré silnici !!!
Ono jde především o to, kolik se "výmolované" energie vyrobí a kde půjde. Určitě ne do palivového okruhu. Maximálně bych řekl, že to utáhne stěrače.
Dobrý den,
předně díky za komentář. Zpřesnil jsem formulaci, samozřejmě si nedělám iluze o tom, že by si hromadně motoristé GenTech pořizovali a schválně pak jezdili po rozbitých silnicích :-) Byla to spíše nadsázka.
Děkuji a zdravím,
PB
".....projížďka nepříliš udržovanou, hrboly a nerovnostmi posetou silnicí...."
to mi chcete tvrdit, že v "budoucnosti" ještě stále někde na světě budou existovat silnice v takovém stavu, jako v této zemi ?!?!?
Silnice v ČR ve srovnání oproti Beverly Hills-Los Angeles,CA vůbec špatné(jsou tam 0 daně).
No a třeba Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Bosna i Hercegovina je to úplný tankodrom.
... že by další rovnák na ohejbák?
Když pominu, že na průjezd rigolem potřebuje vozidlo při určité rychlosti určitou energii a pokud ji bude něco odebírat, bude nutné ji zase motorem dodat, tak tohle poloperpetuum mobile k využití potřebuje buď hybridní pohon nebo elektromobil. A to opět jsou předražené a se započtením výroby a údržby neekonomické a neekologické úchylky.
dnes se ta "energie" o které hovoříte bez užitku spaluje v tlumičích, tak jaképak perpetum mobile?
Chyba. V tlumičích se žádná energie nespaluje. Tlumič absorbuje energii při stlačení a opět ji vydá při návratu pružiny (pístu) do původního stavu, to při najetí na vyvýšenou nerovnost. Při najetí na nerovnost typu díra, pak pružina energii vydá (neboť se roztáhne), ale opět následně přijme...
Chyba. V tlumičích se mění pohybová energie na proud oleje a ten na teplo. To o čem mluvíe je pružina pérování, ta by za ideálních podmínek měla energii vracet. Ale auto by pak hrozně houpalo. Proto je pružina doplněna tlumičem, který tu "skákavou" energii "sežere".
Pružinu jsem vzal jako příklad.
No a co se tlumiče týká, pak ano, u čistě hydraulických dochází asi k neustálému zahřívání. Pak tu jsou ovšem novější olejopneumatické tlumiče a tam se stlačuje vzduch, který se sice stlačením zahřívá, ale při návratu dochází k expanzi a tedy k ochlazení, tím je systém +- vyrovnán...
Mýlíte se.
Klasický tlumič (sestava) se skládá ze soustavy pružina/tlumič. Pružina zajišťuje pérování, tlumič tlumí kmity. Někdy se plyn používá místo pružiny (netuším jestli to někdo používá pro odpružení kol), někdy se plyn používá v tlumičích pro doladění systému odpružení (speciální tlumiče do "jízdních kol"). Existují i plynové tlumiče, kde je pístem stlačován plyn, který pak prochází nějakým škrtícím ventilem - plyn plně nahrazuje olej - má ale jiný charakter.
Zkrátka: sestava tlumiče se skládá z
Pružiny (kovová/polymerová pružina, nebo vzduchový píst) - akumuluje a vrací energii nárazů.
Tlumiče (zpravidla olejová, může být plynová náplň) - pohlcuje pohybovou energii a mění ji na tepelnou.
Pokud mluvíte o zahřívání a ochlazování stlačovaného vzduchu, jde o vratný děj a tedy pouze v rámci funkce "pružiny" (bude tam malá tlumící složka, protože se část tepla odvede ven - ale ani kovová pružina nepracuje zcela beze ztrát)
Jak se Vám již snažili jiní kolegové vysvětlit, tak jste evidentně nepochopil účel tlumiče. Tlumič je od slova tlumit, tedy nikoliv pérovat. Zkuste si rukou zhoupnout auto a sám si odpovězte, kde téměř okamžitě zmizela energie, kterou jste autu svým pohybem dodal. Já Vám napovím, pohltil jí, tedy převedl na teplo, tlumič :-)
Kromě toho se přesně takhle pozná auto, které má tlumiče v hajzlu, tam totiž tlumiče skoro netlumí a auto se "houpe".
Kdyz do ceny benzinu zapoctes pestovani preslicek, uvidis, ze ten elektromobil je dobry napad. Zasoby predpestovanych preslicek dochazi.
Tato zpráva unikla do éteru o něco dřív, měla totiž vyjít až 1.4.2014 :§)
Nicméně bylo by zajímavé zhodnotit energetickou bilanci kolik energie se dá z "kymácení" vozu získat. Jinak "aktivní tlumení" by nemuselo být samo o sobě špatné. Vůz by se pak choval jako jistý typ lodě co má něco jako křídla pod vodou a když dosahne optimální rychlosti tak se "vznese" nad okolní hladinu a nesou ji právě ta ponořená křídla. Vlny pak nejsou cítit a může plout tím páden i rychleji.
No, tak jsem se o tom bavil s kolegou a on říkal, že tlumiče jsou za provozu celkem horký (i 130stC) a některé mají na sobě i chlazení. Tak něco na tom asi bude. Nicméně aktivní tlumení s bonusem získání nějaké té kilowatty zpět potěší.
No, možná to napadlo někoho kdo jezdí po D1. Nedávno jsem to zažil a cesta po okresce byla poté pro vůz a uši balzám.
Podle mě mají spíš smysl rekuperační brzdy.
ZF Friedrichshafen je gigant. Zaklad tohto systemu vyraba uz 10 rokov. Pouziva ho napriklad BMW http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/...
Co pomohli USAci, zuzitkovat odpadne teplo na vyuzitelnu energiu. Inak podla mna tato "rekuperacia" ma vyuzitie hlavne pre kamiony ( osobne auta malo).
Kazda uspora paliva je dobra. Pre hybridy to aspon o nieco zlepsi dojazd. Uvidime kedy pride konecne nielen ekologicke ale aj ekonomicky vyhodne vozidlo. Genshock,rekuperacia brzdnej energie,solarne clanky na kapote ,len tak dalej. Dalo by sa nejak recyklovat aj energia stratena zahrievanim pneumatik ? Prejazdom zakrut sa jej straca docela dost.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.