GenShock: Automobilová součástka, která energeticky využije děr na silnici
Vskutku užitečná aktivita společností Levant Power Corporation (hlavní tvůrce s kořeny na prestižním Massachusetts Institute of Technology) a ZF Friedrichshafen AG (německý výrobce autosoučástek) má za úkol zpříjemnit řidičům zážitek z jízdy. No hurá, že se firmy už dohodly na spolupráci. Co tedy ono tajemné slůvko GenShock konečnému uživateli v reálu přinese? Jedná se o speciální aktivní součástku (zavěšení kol), jejímž úkolem bude transformovat energii kinetickou vzniklou při otřesech za jízdy na energii elektrickou a samotnou jízdu také zjemňovat.
Zkrátka a dobře, projížďka nepříliš udržovanou, hrboly a nerovnostmi posetou silnicí tak nabídne řidiči namísto obtíží naopak výhody úspory paliva. Něco takového se zajisté velmi hodí na české silnice, jejichž kvalita není příliš šťastná - každý má jistě své zkušenosti - ať už přímo jako šofér či pasážer. Oboje v určitých případech stojí za to a mnohdy na zážitek tlumiče auta ještě dlouhou dobu vzpomínají.
Teoreticky by nový systém, bude-li implenentován a funkční tak, jak má, mohl zajistit komfort luxusního sedanu, efektivitu hybridního vozu a hbitost sportovního automobilu. Nu, přání a proklamace pěkné, což o to, teď ta praxe ještě, prosím. Další pozitivní efekt může vyplynout i při opravách, kdy již údajně nebude potřebovat hever, nýbrž postačí využít systému zvedacích pump. Pro některé oblíbená, pro jiné obávaná součást praktických hodin autoškoly tak možná vezme za své. Ach ta nostalgie.
Ono speciální zavěšení kol je řízeno elektronicky a umožňuje sofistikovaně kontrolovat průtok olejové kapaliny v tlumičích. Aktivní tlumiče využívají nový typ technologie ventilů za účelem regulace průtoku oleje do tlumičů. Zařízení je přimontováno na zadní stranu každého tlumiče a obsahuje svoji vlastní kontrolní jednotku, elektrický motor a elektrohydraulickou zubovou pumpu. Když tedy vozidlo projíždí příslušným relativně nehostinným terénem či brzdí, kymácivé pohyby pístu tlačí kapalinu okolo onoho čerpadla. To pak v součinnosti s elektromotorem vyrábí elektřinu.
Výrobce zatím však přesný termín nasazení nezná, přesto samotná spolupráce obou společností je jistý a pevný krok vpřed. Cena takovéto technologie je údajně vcelku nízká a nemá být nutné operovat s drakonickými rozpočty při koupi vozu.
Špatný stav vozovek v kombinaci s GenTech zavěšením tedy může mít za následek nižší spotřebu, než by tomu bylo bez ní. Budou-li lidé tudíž jízdou po výmolovitých silnicích šetřit, sníží se tlak na státní orgány, jež ony pozemní komunikace mají opravovat? Nu trocha ironie, samozřejmě. Dovedeno ad absurdum, nechci vidět, jak by vypadaly české silnice III. třídy po pár zimních sezónách. Tak horké to ale zjevně nebude.
Osobně by mě zajímalo měření porovnávající spotřebu vozidla při průjezdu nekvalitní vozovkou před a po aplikaci této technologie, resp. jak malá či velká úspora paliva bude. Nicméně si nemálo slibuji od faktu, že zde existuje otisk MIT, prestižní technické instituce. Jakkoliv potenciál skýtající a atraktivní tato technologie však je, stále jen opravuje nedostatky jízdy po zemi. Cestování vzduchem však nic jako výmoly řešit nemusí, přirozeně. Nu, buďme vděčni aspoň za něco.
Mohlo by vás zajímat: