CDR.cz - Vybráno z IT

Inteligentní auto Googlu a robo-taxislužba v jednom: Evoluce či rovnou revoluce v dopravě?

automatedcar
Po Androidu a Glass má přijít nejen software pro automobily, nýbrž rovnou celé auto v dikci Googlu. Cíl? Robotická taxislužba bez lidského řidiče. Spolupráce se společnostmi Continental či IBM slibuje velké věci.

Není žádným tajemstvím, že se největší vyhledávač ze Silicon Valley angažuje v automobilovém průmyslu. Zejména její divize Google X je pak velmi aktivní, kupříkladu ve snaze vytvořit zcela autonomní, na řidiči nezávislé a inteligentní vozidlo. Vůz by byl vlastně takový Google Car par excellence. Vyhledávací gigant je totiž v kontaktu s firmami jako Continental AG či Magna International. Rád by ve spolupráci s nimi skutečně své vlastní auto vytvořil, a to pěkně od píky.

To by tak neobsahovalo jenom patřičný software, nýbrž i připomínky, vychytávky a další libůstky z myslí googlích inženýrů, byť by se na stroji podílely přirozeně i další dodavatelské koncerny. Nejednalo by se však o produkt např. Toyoty s logem Googlu. Iniciativa by tak mohla rovněž nepřímo zvýšit tlak na konvenční výrobce automobilů, aby ze začaly zabývat segmentem inteligentních vozidel bez řidiče, jakkoliv šíleně to v dnešní době může znít.

Google_Self_Driving_Car

Zvídavé hlavy si jistě položí otázku, k čemu vlastně Googlu bude takové auto, které by neslo nejenom jeho značku, nýbrž i otisk v podobě dohledu a koordinace výroby. Co taková robotická taxislužba? Aktuálně kuloární spekulace, přesto příliš atraktivní na to, aby ji Google tak brzy potvrzoval. Zpočátku by regule a obavy zřejmě vynutily přítomnost lidského faktoru alespoň pro kontrolu (byť by takové supertaxi bylo fakticky řízené strojově). Jak však technologie pokročí, mohl by tento dohledový řidič postupně ztrácet na důležitosti a z vozů ve finále zcela vymizet.

Záleželo by to tedy zejména na rychlosti a směru technologického pokroku. Zjednodušeně řečeno, vozidla by musela být chytrá natolik, aby přesvědčila příslušné kontrolní orgány, že jejich chybovost je nízká do té míry, jež umožňuje samostatný provoz. To však může být reálnější cíl, než se v tuto chvíli jeví. Byť skeptici si jistě ťukají na čelo a mnozí zastánci starých dobrých časů by nejraději jezdili stále ještě na koních, díky nově diskutované patricipaci společnosti IBM na celém projektu může být cíl onoho chytrého auta blíž, než se v tuto chvíli jeví. Byla to právě IBM, jejíž superpočítač Watson - pojmenovaný na počest dlouholetého šéfa firmy Thomase J. Watsona - porazil člověka v TV hře Jeopardy (obdoba našeho Riskuj) či šachistu světového formátu Garriho Kasparova (zde šlo o stroj s označením Deep Blue).

google-driverless-cali-05-22-12-02

Zprávu o možném zapojení IBM přinesly německé noviny Daily Frankfurter Allgemeine Zeitung. Zatím další podrobnosti o nově budované spolupráci nejsou, nicméně předpokládáme uvolnění dalších informací na zářijové Frankfurt Car Show, kde Continental plánuje oficiálně svoji spolupráci s Googlem představit.

Osobně bych se chytrým strojem bez lidského zásahu klidně přepravoval, nicméně nejraději ve vzduchu. Jakkoliv propracovaný totiž systém může být, na silnici existuje nemálo proměnných (chodec, zvěř, opilý protijedoucí řidič a další). V relativně neomezeném vzdušném prostoru tak obava ze srážky se srnkou (přirozeně) či podroušeným řidičem (systém má více dostupných scénářů, jak zareagovat na narušení dráhy) odpadá. K tomuto vysněnému konceptu však zbývá ještě dlouhá cesta. I když, kdo ví...

Mohlo by vás zajímat:

Patrik Borýsek

Autora zajímají moderní technologie, robotika, vesmír, augmented reality a trendy budoucího vědeckotechnického vývoje. Jeho oblíbený citát je od Eleanor Roosevelt: "The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams."

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Inteligentní auto Googlu a robo-taxislužba v jednom: Evoluce či rovnou revoluce v dopravě?

Pondělí, 26 Srpen 2013 - 21:52 | danieel | Zed v pripade 50km/h, nebo 2 stejne auta proti...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 21:45 | Mi Chal | To není, pokud auta jedou stejně rychle proti...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 21:21 | danieel | V pripade 2 stejnych aut jedoucich stejnou...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 21:07 | Mi Chal | Auta obsahují deformační zóny a část energie...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 20:27 | Txy | Ano, za určitých podmínek to může být nevhodné...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 19:28 | Lojza Suchánek | Nevhodne sobecke chovani? OMG? O cem se bavime? O...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 19:25 | Lojza Suchánek | NIKDY nejde postihnout zdaleka všechny situace....
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 18:06 | a b | akej statistiky?
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 16:31 | Txy | Bavíme se o tom, že někdo úmyslně nastaví...
Pondělí, 26 Srpen 2013 - 16:09 | WIFT | Jestli tě řízení baví, tak to zcela jistě patříš...

Zobrazit diskusi