Gogoro startuje okamžitý scooter-sharing v Berlíně
Taiwanský model veřejně přístupných pronajímatelných skútrů se dostává i do Evropy. Společnost Gogoro expanduje se svým obchodním modelem do Berlína, kde si každý nad 21 let a s platným řidičským průkazem, může půjčit stylizovaný elektro skútr.
Služba funguje podobně jako ZipCar, či Scoot, kdy San Franciské ulice křižují červené skútry. U Gogoro mohou potencionální jezdci najít stopy prostřednictvím aplikace a jízda je prozatím omezena jen na dané části, jež jsou pokryté společností a technickým zázemím.
Pronájem stojí 3 eura na 30 minut, či 20 euro na celý den. Jakmile ukončíte jízdu, vrátíte skútr do nabíjecího doku, kde je připraven pro další zájemce.
Skútry mají omezení na 45 km/h, takže nečekejte žádné zběsilé jízdy. Jedná se o levný, rychlý a ekologický způsob dopravy ve městě s nad mírou automobilů.
Momentálně Gogoro rozjíždí projekt s počtem dvouset skútrů a jak řekl CEO Horace Luke, společnost počítá s rychlým rozšířením počtu vozítek.
Celá expanze je založena na partnerství mezi Coup (dceřiná společnost automobilových dílů dodavatele Bosh) a samotným Gogoro. Hlavním milníkem pro takový obchod bylo, že Gogoro vlastní potřebnou technologii a dodavatelské postupy. Trackovací systém, zabezpečení a obsluha skútrů je již začleněna v operačním systému. Coup má na starosti dodání samotných zařízení.
V Taiwanu se osvědčil model tzv. swap battery technology. Namísto nabíjení skútru jezdci jednoduše vymění samotnou baterii na GoStanici, kde si může i skútr vyzvednout. Celý proces má zabrat pod pět minut.
Zatím není úplně jasné, zda se tento model bude uplatňovat i v Berlíně. V prvotní fázi se uvažuje o systému výměny baterií zaměstnanci. Speciálně vyčleněným týmem, který na základě indikace baterie pod 20% vyjede do ulic a baterii vymění. Stejný tým se bude i starat o průběžné kontroly a technickou stránku skútrů. Jakmile bude takto “vyždímaný” skútr indikován, zmizí uživatelům z mapy, aby se nestalo, že si zabookujete kousek, který vlastně nebude pojízdný.
Vedení partnerských společností ale počítají s tím, že jezdci budou jednorázově jezdit zhruba pod 10 kilometrů na jednu výpůjčku. Na plnou baterii můžete dojet až na vzdálenost osmdesáti kilometrů. Proto se nepočítá s výraznými problémy s prázdnými bateriemi a očekává se, že vždy bude dostatek času baterie okolo 20% kapacity vyměnit za nové.
Gogoro ale nekončí pouze u Berlína. V tomto roce mají v plánu expandovat i do metropole bicyklů, Amsterdamu.
Stačí mobilní aplikace a můžete vyrazit
Výrobce své elektrické skútry představil poprvé na veletrhu CES v roce 2015. Elektrická dvoukolka může bez omezení jet až 96 km/h, disponuje digitálním panelem telefonní aplikací, která vám dovolí optimalizovat si zvukové a světelné efekty dle libosti.
Celý proces půjčování má být jednoduchý a rychlý. V první řadě si stáhnete mobilní aplikaci a zadáte své údaje z řidičského průkazu. Od té chvíle získáte mapu, kde si vyhledáte svou nejbližší GoStanici. Po výběru a platbě si vezmete helmu a odjedete.
Diskuse ke článku Gogoro startuje okamžitý scooter-sharing v Berlíně