Google Connected Classrooms: Virtuální online exkurze pro obohacení učiva ve škole
Connected Classrooms využívají stávajících Hangouts na sociální síti Google+, přes které můžete živě streamovat video z webkamery a to klidně napříč celým internetem. (S živým přenosem přes Hangouts začal nedávno experimentovat také známý česky moderátor, herec a publicista Jan Kraus, který v živém vstupu odpovídal na divácké dotazy nejen ze zákulisí jeho oblíbené show.) Online přenos lze ale samozřejmě využít i k hromadným firemním konferencím, přednáškám nebo k virtuální prohlídce zajímavého místa, čemuž by měl pomoci právě Connected Classrooms.
Princip projektu je velmi jednoduchý: konání jednotlivých exkurzí se předem zaznamená do kalendáře na Google+ Hangouts, kde se může každá škola registrovat a potvrdit tak účast k přenosu. Učitel se s předstihem připraví a pokud dostane při živém streamu prostor, bude moci pokládat případné dotazy studentů přímo pořadatelům exkurze. První virtuální výlety jsou plánovány do obřího akvária v Seattlu, Minnesotské ZOO nebo do hangáru projektu Solar Impulse, jež má za cíl vytvořit letadlo poháněné pouze sluneční energií. Brzy by pak mělo virtuální prohlídky nabízet více než 20 smluvených partnerů, mezi kterými nebude chybět ani světově uznávaná organizace National Geographic. Jak by mohla taková virtuální exkurze probíhat nastiňuje níže uvedené video.
Potenciál Connected Classrooms vypadá velmi slibně a studentům méně majetných škol možná svitla naděje pro větší zpestření a obohacení běžného učiva. Samozřejmě ale záleží hlavně na přístupu samotných učitelů, kteří se většinou neradi přizpůsobují novým technickým pomůckám. V tomto ohledu by jim pak měla pomoci vzniklá komunita na Google+, kde si budou moci předávat osvědčené postupy k lepším způsobům vyučování nebo se hromadně domlouvat na budoucích školních aktivitách.
Některé ze smluvených organizací, které budou virtuální prohlídky nabízet
Hodí se ale poznamenat, že služba může být sice velmi přínosná pro nemajetná školní zařízení, jiná by si tímto způsobem ale mohla „ulevovat“ také od běžných a dostupných exkurzí v místní lokalitě. V konečném důsledku by tedy mohla nastat situace, kdy bude pro učitele výhodnější virtuální exkurze, nežli skutečná (a nákladnější) návštěva. Studenti tak virtuálně uvidí například ojedinělé zvířecí druhy v Minnesotské ZOO, představa vidět zvířata v opravdové zoologické zahradě v místím regionu jim bude ale o to více vzdálená. Moderní technologie jsou obrovským přínosem pouze do doby, než začnou omezovat reálné zážitky a zkušenosti. Projekt by měl ale pomoci převážně v rozvojových zemích a v chudých oblastech, kde nemají učitelé takřka žádné jiné možnosti pro obohacení a zpestření běžně probíraného učiva.