Obnovovací frekvence monitorů - fakta o zásadní vlastnosti všech displejů
Kapitoly článků
Obnovovací frekvence PC monitorů
Myslíte si, že u monitoru na Vašem pracovním stole se to má podobně jako s televizory? A tudíž, že vše výše napsané platí i zde? No, to by byla chyba, neboť jsou zde některá poměrně zásadní specifika. Pojďme se na ně podívat.
Tak předně, to, jakou snímkovou frekvencí se Vám obsah na Vašem PC bude chtít vykreslovat, do značné míře ovlivňuje to, jaká grafická karta se nachází v útrobách Vašeho PC. Jedná-li se o základní model a vy hodláte na počítači zejména hrát moderní hry, pak se nejspíše se snímkovou frekvencí nedostanete o moc výš než na 30fps. Pak Vám stačí monitor se základní obnovovací frekvencí 50Hz.
Pokud však máte „dělo“ a karta by (v nezbytném tandemu se slušným procesorem) ráda vykreslovala klidně i 100+ snímků za vteřinu, bude škoda, pokud jí to neumožníte jenom proto, že máte monitor, který zvládne zobrazit sotva polovinu z tohoto počtu. Bylo by pak dobře se Vašemu silnému hardware přizpůsobit i co se týče kvalitního (a o dost dražšího) monitoru.
Pokusme se, obdobně jako v části věnované televizím, určit, jaká obnovovací frekvence monitoru je pro koho ideálně určena:
- Máte svůj počítač čistě pro práci a internet či maximálně jen pro fotky a občasné sledování streamů a staženého filmového obsahu? Pak není moc důvodů Vám doporučovat cokoliv lepšího (a dražšího) než jsou 50/60 Hz displeje. V této kategorii budete mnohem více řešit úhlopříčku, rozlišení a typ matrice, než obnovovací frekvenci.
- Jste hráč a máte dostatečně silný hardware? Pak není v případě nákupu nového monitoru moc co řešit…chtějte monitor s vyšší obnovovací frekvencí. 75Hz, 100/120Hz, 144 Hz…to vše jsou nabízené varianty, které pro Vás mají své kouzlo.
- Jste hráč a myslíte to tzv. „vážně“? Pak rozbijte prasátko a kromě grafiky za minimálně 20 tisíc korun zainvestujte i do monitoru s frekvencí 240Hz. Že to prakticky nejde rozlišit od řekněme takového monitoru se 144Hz? Taková slova by pravý „gamer“ nikdy nevypustil.
Zejména u výše postavených monitorů (Hertzově a tudíž i finančně) je třeba mít na paměti, že se v posledním roce či dvou prosadila jistá technologie, která zapříčiňuje to, že se snímky, které hodlá vykreslit grafická karta, budou synchronizovat s těmi snímky, které displej míní zobrazit. Cílem je tak nabídnout obraz oproštěný od klasického efektu trhání.
Tato technologie, nazvaná obecně Adaptive-Sync, je standardem přejatým dvěma největšími výrobci grafických čipů v podobě buďto AMD FreeSync anebo Nvidia G-SYNC. Vzhledem k nekompatibilitě obou odnoží této technologie a faktu, že nové monitory podporují buďto jednu nebo druhou variantu této technologie, je třeba si dobře rozmyslet, jaký monitor ve vztahu k vlastněné grafické kartě hodláte pořídit.
Závěrečné myšlenky
Je jasné, že výše uvedený text není a ani nemůže být zcela vyčerpávajícím popisem všeho toho, co pojem obnovovací frekvence znamená a jaké má detailní kořeny, propojení a důsledky. Pojmy jako jsou pohybové rozostření, trhání obrazu, 3:2 pull down, V-Sync apod. jsou jen některými, kterými jsme se buďto nezabývali vůbec anebo jen okrajově a přesto mají poměrně zásadní spojitost s probíranou problematikou.
Téma jako takové si však vystačí pro většinu uživatelů s pojmy a frázemi, které zde použité byly, a z nichž je možné si vzít konkrétní poznatky a doporučení. Jinými slovy a velmi zjednodušeně řečeno, chcete-li mít při sledování interaktivního obsahu pocit, že je jeho pohyb plynulejší a pro oko, řekněme, „lahodnější“, nebojte se sáhnout po displeji, který cílí za hranici historického minima 50Hz.