Je to letadlo nebo loď? Němci představili světu svůj ekranoplán FlyShip
Ekranoplán FlyShip má být poháněn dvojicí turbovrtulových motorů a je schopen dosáhnout rychlosti kolem 250 km/h. Tedy je přibližně 5x rychlejší než nákladní loď. Na délku má tento stroj 37 metrů a rozpětí křídel činí 40 metrů. Posádku stroje mají tvořit tři lidé, přičemž pro náklad je vyhrazena plocha o rozměrech 140 m². FlyShip má unést přibližně 11 tun nákladu, jeho cena se pro případného zájemce bude pohybovat kolem 37 miliónů dolarů.
Ekranoplán FlyShip má být využit pro rozmanité účely. Komerční společnosti by ho mohly využít pro přepravu nákladu nebo pasažérů. Odhadem by mohl pojmout až 100 osob. Bude ale o takové cestování u lidí zájem?
Oproti dopravním letounům dosahuje FlyShip zhruba jen třetinové rychlosti a funguje jen na vodní hladině, respektive při letu se vznáší několik metrů nad ní. Jako nejpravděpodobnější se tak jeví nasazení u pobřežní stráže a využití pro boj s piráty. Ekranoplány by tak samozřejmě musely být v tomto případě i patřičně vyzbrojeny.
Ekranoplán jako ideální výsadkový stroj
Svou největší slávu zažily ekranoplány za éry Sovětského svazu. Nejznámějším strojem z této doby je bezesporu obří ekranoplán KM (kaspická příšera), který je parametrově oproti FlyShip někde úplně jinde. Kaspická příšera měřila na délku 91 metrů a využívala 10 proudových motorů. Cestovní rychlost tohoto ekranoplánu pak činila 500 km/h. Maximální vzletová hmotnost stroje byla 544 tun. Po 15 letech služby, v roce 1980, postihla kaspickou příšeru nehoda, kdy nezkušený pilot nezvládl řízení a havaroval s ní na moři. Ekranoplán se následně potopil, posádka ale přežila.