Vidíte, jak ten volant šmrdlá sem a tam? A to jedou sotva dvacet... To auto se bojí víc než čtyřicetiletá ženská :D
Mě se líbí myšlenka standardizovaného konceptu, kdy auta spolu mluví - stjeně jako routery v internetové síti. Na změny se to adaptuje samo, využívá to maximum propustnosti a neztrácí to pakety, nebourá to.. Na druhou stranu musel by to někdo vymyslet a všechny automobilky do jedné akceptovat. Problémem je pak už jenom náhodné dění okolo - aby si auto všimlo, že mu do cesty né vběhlo, ale asi vběhne dítě, protože běží přímo před něj. Tohle je ale u počítačů průser, a vždycky byl. Jsme rádi, když po hodině bádání najdou ksicht ve 2D fotce, natož aby poznaly dítě nebo jakoukoliv jinou překážku, která se nedá přesně parametricky definovat, a která navíc mění svůj tvar.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Vidíte, jak ten volant šmrdlá
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 10:52https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseVidíte, jak ten volant šmrdlá sem a tam? A to jedou sotva dvacet... To auto se bojí víc než čtyřicetiletá ženská :D
Mě se líbí myšlenka standardizovaného konceptu, kdy auta spolu mluví - stjeně jako routery v internetové síti. Na změny se to adaptuje samo, využívá to maximum propustnosti a neztrácí to pakety, nebourá to.. Na druhou stranu musel by to někdo vymyslet a všechny automobilky do jedné akceptovat. Problémem je pak už jenom náhodné dění okolo - aby si auto všimlo, že mu do cesty né vběhlo, ale asi vběhne dítě, protože běží přímo před něj. Tohle je ale u počítačů průser, a vždycky byl. Jsme rádi, když po hodině bádání najdou ksicht ve 2D fotce, natož aby poznaly dítě nebo jakoukoliv jinou překážku, která se nedá přesně parametricky definovat, a která navíc mění svůj tvar.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645023
+
Vybaveni vsech aut ma predevsim tu vyhodu, ze kdyz do cesty vbehne dite, cela snura aut se bleskove domluvi a soucasne zacne brzdit tak silne, jak nejvic zvladne ten s nejhorsima brzdama. S zivymi ridici dite mozna prezije ale nastane retezova srazka (protoze bezpecna vzdalenost, cha cha, ridic co pise SMS ma bezpecnou vzdalenost tak 10s a skutecnou tak 0.5s).
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Vybaveni vsech aut ma
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
21. 2. 2013 - 15:49https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseVybaveni vsech aut ma predevsim tu vyhodu, ze kdyz do cesty vbehne dite, cela snura aut se bleskove domluvi a soucasne zacne brzdit tak silne, jak nejvic zvladne ten s nejhorsima brzdama. S zivymi ridici dite mozna prezije ale nastane retezova srazka (protoze bezpecna vzdalenost, cha cha, ridic co pise SMS ma bezpecnou vzdalenost tak 10s a skutecnou tak 0.5s).https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645059
+
Řízení počítačem odstraňuje mnoho neduhů:
Není potřeba bezpečná vzdálenost - počítač ví, kam auta poslal a kam skutečně jednou, a může tedy co chce poslat kam chce. V případě potíží by začal brzdit všechna auta a odklánět tak, aby k nehodě nedošlo - přizpůboil by jízdu počasí (pokud by měl informace) atp.
Průjezdy křižovatkou by byly rychlejší - nebylo by třeba čekat na interval červená-zelená. Prostě by poslal co kudy by šlo, jelikož ví, kde auta má, a kam je může poslat.
Bylo by snazšá odbočování vlevo a připojování do pruhu - počítač najde vhodnou mezeru, případně ji vytvoří nebo zvětší přibržděním aut, která pak může zpětně akcelerovat nad limit ve vhodném místě, aby dohnal ztrátu. Traktorem by uhnul na pole aby autobus projel, kamion trochu přibrzdil, aby stihl autobus v další stanici vyjet - typicky to nestihne o pár sekund, asi to určitě znáte. Autobus pak na okresce chytne půl hodiny ztrátu, takže potřebuje předjet - debilní řidič náklaďáku má asi předjíždění rád a vedou si rekordy, kdo vydrží nepředjetý déle,takže autobus pak riskuje klidně 50-100 životů...
Co se dítěte týče, nevím, jak moc to rozezná výfuk a kouř od auta před sebou od dítěte zabaleného v pořádné teplé bundě....
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Řízení počítačem odstraňuje
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 15:56https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseŘízení počítačem odstraňuje mnoho neduhů:
Není potřeba bezpečná vzdálenost - počítač ví, kam auta poslal a kam skutečně jednou, a může tedy co chce poslat kam chce. V případě potíží by začal brzdit všechna auta a odklánět tak, aby k nehodě nedošlo - přizpůboil by jízdu počasí (pokud by měl informace) atp.
Průjezdy křižovatkou by byly rychlejší - nebylo by třeba čekat na interval červená-zelená. Prostě by poslal co kudy by šlo, jelikož ví, kde auta má, a kam je může poslat.
Bylo by snazšá odbočování vlevo a připojování do pruhu - počítač najde vhodnou mezeru, případně ji vytvoří nebo zvětší přibržděním aut, která pak může zpětně akcelerovat nad limit ve vhodném místě, aby dohnal ztrátu. Traktorem by uhnul na pole aby autobus projel, kamion trochu přibrzdil, aby stihl autobus v další stanici vyjet - typicky to nestihne o pár sekund, asi to určitě znáte. Autobus pak na okresce chytne půl hodiny ztrátu, takže potřebuje předjet - debilní řidič náklaďáku má asi předjíždění rád a vedou si rekordy, kdo vydrží nepředjetý déle,takže autobus pak riskuje klidně 50-100 životů...
Co se dítěte týče, nevím, jak moc to rozezná výfuk a kouř od auta před sebou od dítěte zabaleného v pořádné teplé bundě....https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645062
+
Snadno. Vyfuk a kour od auta pred sebou odpovida modelu podle pocasi a typu vozu, ktery mu na zadost nahraje auto pred nim.
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
Snadno. Vyfuk a kour od auta
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
22. 2. 2013 - 14:34https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseSnadno. Vyfuk a kour od auta pred sebou odpovida modelu podle pocasi a typu vozu, ktery mu na zadost nahraje auto pred nim.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645134
+
Mluvíš o tom Volvu, co nabouralo? :D Jsou věci, které člověk vidí, a auto ne.
Řekněme že tady by asi byla lepší centralizace. Jenže když failne centrum, tak faulnou všechna auta. Každý systém má své pro a proti, ale snáze se vytváří spolehlivý systém s centrem, než se všechny řidiče skutečně učí řídit a myslet za tím volantem. Hodně se toho nevidí, protože se náhodou nic nestane, tipuji tak 90% řidičů je skrytá hrozba, která má jen štěstí, ale v dané situaci by selhala.
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Mluvíš o tom Volvu, co
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 16:21https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseMluvíš o tom Volvu, co nabouralo? :D Jsou věci, které člověk vidí, a auto ne.
Řekněme že tady by asi byla lepší centralizace. Jenže když failne centrum, tak faulnou všechna auta. Každý systém má své pro a proti, ale snáze se vytváří spolehlivý systém s centrem, než se všechny řidiče skutečně učí řídit a myslet za tím volantem. Hodně se toho nevidí, protože se náhodou nic nestane, tipuji tak 90% řidičů je skrytá hrozba, která má jen štěstí, ale v dané situaci by selhala.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645069
+
To je klasická odpověď politika. Ano - každý systém (i u toho volva) bude bourat (ostatně psal jsem - nemá kompletní informaci). Jde o to, jestli je lepší, nebo horší než stávající.
Pokud jsem mluvil o nebezpečnosti povídání mezi auty, pak jsem si neuvědomil, že je možnost do toho zatáhnout ještě centrum. Pokud si auta povídají jen mezi sebou, tak stačí jeden slabý článek na lokální bouračku. Pokud si povídají s centrem, tak jeden slabý článek na straně auta znamená lokální bouračku, na straně centra globální bouračku. Takže to je opravdu ještě horší.
Nejlepší systém se mi stále jeví "každý sám za sebe" s podpůrnými informacemi, které mohou jít třeba z okolních aut/centra/cloudu/... A to i z praktického hlediska - není třeba aby to mělo každé auto.
PS: k tomu politikovi - přesně toho se obávám, že se chopí politici. "Ten systém přece boural" je nejlepší pseudo-argument jak udržet současný status quo v největší tragedii v dějinách lidstva s názvem automobilová doprava. Něco úplně jiného by byl argument "ten systém bourá více, než předešlý".
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To je klasická odpověď
ptipi https://cdr.cz/profil/ptipi
21. 2. 2013 - 16:50https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseTo je klasická odpověď politika. Ano - každý systém (i u toho volva) bude bourat (ostatně psal jsem - nemá kompletní informaci). Jde o to, jestli je lepší, nebo horší než stávající.
Pokud jsem mluvil o nebezpečnosti povídání mezi auty, pak jsem si neuvědomil, že je možnost do toho zatáhnout ještě centrum. Pokud si auta povídají jen mezi sebou, tak stačí jeden slabý článek na lokální bouračku. Pokud si povídají s centrem, tak jeden slabý článek na straně auta znamená lokální bouračku, na straně centra globální bouračku. Takže to je opravdu ještě horší.
Nejlepší systém se mi stále jeví "každý sám za sebe" s podpůrnými informacemi, které mohou jít třeba z okolních aut/centra/cloudu/... A to i z praktického hlediska - není třeba aby to mělo každé auto.
PS: k tomu politikovi - přesně toho se obávám, že se chopí politici. "Ten systém přece boural" je nejlepší pseudo-argument jak udržet současný status quo v největší tragedii v dějinách lidstva s názvem automobilová doprava. Něco úplně jiného by byl argument "ten systém bourá více, než předešlý".https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645072
+
Tak byla to jen vtipná nemístná poznámka.. Ale když to svedli na baterku. Takovýhle systém si nesmí dovolit selhat, musí být zabezpečen. A hodinková baterka není to pravé..
Jedno vadné auto může způsobit nanejvýš stejnou nehodu, jako vadný řidič. Ale vadnému autu se dá předejít důkladnou technickou kontrolou. Vadné centrum, no, muselo by jít o útok, jinak by těch center samozřejmě bylo víc - modelově jedno centrum na jednu křižovatku, tam k takové extra havárii nedojde.. Nicméně opět, u stroje se dá zajistit spolehlivost na 99,99999999%, u člověka je naprosto nedeterministická. Jeden člověk moc nehod neudělá, ale všichni dohromady už i failující systém předběhnou. To máš jako bezpečnost letecké dopravy - pořád je to aktuálně nejbezpečnější doprava v poměru počet_přepravených_osob / počet_murtvých_osob...
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Tak byla to jen vtipná
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 18:19https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseTak byla to jen vtipná nemístná poznámka.. Ale když to svedli na baterku. Takovýhle systém si nesmí dovolit selhat, musí být zabezpečen. A hodinková baterka není to pravé..
Jedno vadné auto může způsobit nanejvýš stejnou nehodu, jako vadný řidič. Ale vadnému autu se dá předejít důkladnou technickou kontrolou. Vadné centrum, no, muselo by jít o útok, jinak by těch center samozřejmě bylo víc - modelově jedno centrum na jednu křižovatku, tam k takové extra havárii nedojde.. Nicméně opět, u stroje se dá zajistit spolehlivost na 99,99999999%, u člověka je naprosto nedeterministická. Jeden člověk moc nehod neudělá, ale všichni dohromady už i failující systém předběhnou. To máš jako bezpečnost letecké dopravy - pořád je to aktuálně nejbezpečnější doprava v poměru počet_přepravených_osob / počet_murtvých_osob...https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645082
+
Pokud automaticke auto ridi spatne, je to porucha a pujde opravit. Ridic ani nemusi byt vadny aby ridil spatne, staci kdyz se napije. A jinak ano, ten software musi byt napsany tak, ze kdyz mu nesouhlasi to co mu rikaji okolni auta s tim co vidi na silnici, tak se chova podle toho nebezpecnejsiho. Je porad lepsi, kdyz po chybe zastavi cela dalnice protoze si auta nebudou jista co je okolo, nez kdyz cela dalnice zastavi kvuli retezove bouracce.
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
Pokud automaticke auto ridi
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
22. 2. 2013 - 14:39https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskusePokud automaticke auto ridi spatne, je to porucha a pujde opravit. Ridic ani nemusi byt vadny aby ridil spatne, staci kdyz se napije. A jinak ano, ten software musi byt napsany tak, ze kdyz mu nesouhlasi to co mu rikaji okolni auta s tim co vidi na silnici, tak se chova podle toho nebezpecnejsiho. Je porad lepsi, kdyz po chybe zastavi cela dalnice protoze si auta nebudou jista co je okolo, nez kdyz cela dalnice zastavi kvuli retezove bouracce.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645136
+
22. 2. 2013 - 14:50https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseSouhlas, tak nějak je to myšleno.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645139
+
Lidé jako my(já)? Já si uvědomuju, že to tak je. :) Jsou situace, kdy se vyplatí překážku srazit - třeba není kam uhnout. Ale to je asi minorita. A jde navíc třeba i o překážky, které před autem nejsou, ale jejich trajektorie se protínají, takže ke srážce může dojít později a člověk by ji předvídal. Auto by ale nejdřív muselo pochopit "aha, samotatný pohyblivý objekt", a pak spočítat, kam se pohybuje atd atd....
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
Lidé jako my(já)? Já si
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 17:45https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseLidé jako my(já)? Já si uvědomuju, že to tak je. :) Jsou situace, kdy se vyplatí překážku srazit - třeba není kam uhnout. Ale to je asi minorita. A jde navíc třeba i o překážky, které před autem nejsou, ale jejich trajektorie se protínají, takže ke srážce může dojít později a člověk by ji předvídal. Auto by ale nejdřív muselo pochopit "aha, samotatný pohyblivý objekt", a pak spočítat, kam se pohybuje atd atd....https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645076
+
Když není kam uhnout, bude brzdit. A zareaguje rychleji, než člověk. Obecně pro krizové situace bude lepší než člověk, protože na to bude mít lepší detektory, protože rychleji zareaguje, protože rychleji bez emocí se rozhodne. Člověk by sice někdy možná vymyslel lepší scénář, ale kdyby na to měl čas a přehledný plánek.
To, jestli mu cestu nezkříží v budoucnu jiný pohybující se objekt, je něco úplně jiného. Jde o plánování cesty - a to je právě to složité. Tady už musí poznat, co se pohybuje, aby mohl odhadnout, jak se to zachová.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Když není kam uhnout, bude
Marv-CZ https://cdr.cz/profil/marv-cz
21. 2. 2013 - 19:12https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseKdyž není kam uhnout, bude brzdit. A zareaguje rychleji, než člověk. Obecně pro krizové situace bude lepší než člověk, protože na to bude mít lepší detektory, protože rychleji zareaguje, protože rychleji bez emocí se rozhodne. Člověk by sice někdy možná vymyslel lepší scénář, ale kdyby na to měl čas a přehledný plánek.
To, jestli mu cestu nezkříží v budoucnu jiný pohybující se objekt, je něco úplně jiného. Jde o plánování cesty - a to je právě to složité. Tady už musí poznat, co se pohybuje, aby mohl odhadnout, jak se to zachová.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645084
+
Teprve teď koukám, že jsem si Váš původní příspěvek špatně přečetl. Že nepíšete o dítěti, které vběhlo před auto, ale které tak možná učiní. Tak to se potom shodujeme.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Teprve teď koukám, že jsem si
Marv-CZ https://cdr.cz/profil/marv-cz
21. 2. 2013 - 19:15https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseTeprve teď koukám, že jsem si Váš původní příspěvek špatně přečetl. Že nepíšete o dítěti, které vběhlo před auto, ale které tak možná učiní. Tak to se potom shodujeme.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645085
+
Jo, je to jeden z problémů... Ale všecko tohle má méně neřešitelných problémů, než lidský faktor... Je fakt, že můžeš použít obojí, ale vem finanční stránku věci - na kolik přijde opravdu spolehlivý systém proti platu všech řidičů na planetě? Plus ta rychlost, efektivita, programovatelná ohleduplnost... Podle mě by se to dalo vyladit.. Přecijen i semafory jsou už celkem důležité a přesto fungují spolehlivě - tedy pokud jde proud... Samozřejmě je možné programovat třeba safe mode - že by auta pak sama řešila co maí dělat když jim vyplivne centrum atd... Né že všechny najednou nedeterministicky sjedou ze silnice a napálí to do sebe... Ale komunikace auta s autem je jak řikáš problém - jednou auto jim zalže a jsme vítekde...
Větší problém je ale spíš standardizace - museli by to akceptovat všichni. I číňani. A to je co? To je nemožné :D
+1
+5
-1
Je komentář přínosný?
Jo, je to jeden z problémů...
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 19:56https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseJo, je to jeden z problémů... Ale všecko tohle má méně neřešitelných problémů, než lidský faktor... Je fakt, že můžeš použít obojí, ale vem finanční stránku věci - na kolik přijde opravdu spolehlivý systém proti platu všech řidičů na planetě? Plus ta rychlost, efektivita, programovatelná ohleduplnost... Podle mě by se to dalo vyladit.. Přecijen i semafory jsou už celkem důležité a přesto fungují spolehlivě - tedy pokud jde proud... Samozřejmě je možné programovat třeba safe mode - že by auta pak sama řešila co maí dělat když jim vyplivne centrum atd... Né že všechny najednou nedeterministicky sjedou ze silnice a napálí to do sebe... Ale komunikace auta s autem je jak řikáš problém - jednou auto jim zalže a jsme vítekde...
Větší problém je ale spíš standardizace - museli by to akceptovat všichni. I číňani. A to je co? To je nemožné :Dhttps://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645088
+
Myslite, ze len Cinania budu problem? Aby to mohlo fungovat spolahlivo, tak to treba zaviest pre vsetky vozidla. Lebo clovek bude reagovat pomalsie a ak auto riadene strojom stihnem zastavit auto riadene clovekom moze kolidovat. Takze vsetky auta musia byt standardizovane. Ale ako by ste sa tvarili keby vyslo nariadenie, ze vsetky auta vyrobene pred tymto rokom budu zakazane a vase troj rocne auto bude bezcenne. Tomu, ze to zafinancuje stat asi nik neveri a keby to aj zafinancoval, tak v konecnom dosledku su to opet nase peniaze. A argument, ze usetrime pracu vodicov, je sice fajn, ale co ty ludi budu robit? V sucasnoti stupa nezamestnanost dost aj koli automatizacii. Ved kolko zamestnacov mala Skoda pred 20 rokmi a kolko s nimi zvladli vyrobit aut?
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Myslite, ze len Cinania budu
ASD_SK https://cdr.cz/profil/asdsk
22. 2. 2013 - 09:14https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseMyslite, ze len Cinania budu problem? Aby to mohlo fungovat spolahlivo, tak to treba zaviest pre vsetky vozidla. Lebo clovek bude reagovat pomalsie a ak auto riadene strojom stihnem zastavit auto riadene clovekom moze kolidovat. Takze vsetky auta musia byt standardizovane. Ale ako by ste sa tvarili keby vyslo nariadenie, ze vsetky auta vyrobene pred tymto rokom budu zakazane a vase troj rocne auto bude bezcenne. Tomu, ze to zafinancuje stat asi nik neveri a keby to aj zafinancoval, tak v konecnom dosledku su to opet nase peniaze. A argument, ze usetrime pracu vodicov, je sice fajn, ale co ty ludi budu robit? V sucasnoti stupa nezamestnanost dost aj koli automatizacii. Ved kolko zamestnacov mala Skoda pred 20 rokmi a kolko s nimi zvladli vyrobit aut?https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645104
+
Není třeba měnit auto. Systém může být malá krabička do kufru, jediný požadavek asi bude automatická převodovka - investice v řádu pár tisíc ji dostane do většiny aut.
O počtu pracujících se bavit nebudu - podle mě by klidně 90% populace mohlo pracovat ve vědě a výzkumu. Lidé by měli dělat práci, kterou stroje neumí, a stroje by měly dělat všechno to těžké. Pro mě je zajímavá představa světa, kdy jsou továrny plně automatizované (s nutným dohledem) a vyrábí ne kapitalisticky aby měly zisk, ale protože daný výrobek je třeba. Firmy se stejným zaměřením by kopaly za jeden tým... Jaká to utopie :D
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Není třeba měnit auto. Systém
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
22. 2. 2013 - 09:51https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseNení třeba měnit auto. Systém může být malá krabička do kufru, jediný požadavek asi bude automatická převodovka - investice v řádu pár tisíc ji dostane do většiny aut.
O počtu pracujících se bavit nebudu - podle mě by klidně 90% populace mohlo pracovat ve vědě a výzkumu. Lidé by měli dělat práci, kterou stroje neumí, a stroje by měly dělat všechno to těžké. Pro mě je zajímavá představa světa, kdy jsou továrny plně automatizované (s nutným dohledem) a vyrábí ne kapitalisticky aby měly zisk, ale protože daný výrobek je třeba. Firmy se stejným zaměřením by kopaly za jeden tým... Jaká to utopie :Dhttps://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645105
+
90% populace nema na vedu a vyzkum inteligenci. Osobne vidim velke moznosti predevsim ve sluzbach s osobnim mezilidskym kontaktem, ten stroje nenahradi (typicky cisnika by nahradila kalkulacka kdyby neslo o lidsky kontakt). Ale to je jedno: jakmile dokazeme automatizovat dostatecne procento vyroby, tak si budeme moct DOVOLIT klidne 50% nezamestnanost s dost vysokymi prispevky aby to ty lidi prezili. Pripadne ty lidi posleme uklizet parky, to taky stroje nedokazou.
Klicova je levna automaticka vyroba zakladnich zivotnich potreb. Je jedno, kolik stoji dort nebo rucne peceny celozrny chleba, obycejny strojove vyrabeny rohlik musi byt levny i pro bezdomovce. Pripadne ho muzou davat v akci zdarma ke krabicovemu vinu.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
90% populace nema na vedu a
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
22. 2. 2013 - 14:53https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse90% populace nema na vedu a vyzkum inteligenci. Osobne vidim velke moznosti predevsim ve sluzbach s osobnim mezilidskym kontaktem, ten stroje nenahradi (typicky cisnika by nahradila kalkulacka kdyby neslo o lidsky kontakt). Ale to je jedno: jakmile dokazeme automatizovat dostatecne procento vyroby, tak si budeme moct DOVOLIT klidne 50% nezamestnanost s dost vysokymi prispevky aby to ty lidi prezili. Pripadne ty lidi posleme uklizet parky, to taky stroje nedokazou.
Klicova je levna automaticka vyroba zakladnich zivotnich potreb. Je jedno, kolik stoji dort nebo rucne peceny celozrny chleba, obycejny strojove vyrabeny rohlik musi byt levny i pro bezdomovce. Pripadne ho muzou davat v akci zdarma ke krabicovemu vinu.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645140
+
Vrozená inteligence je relativní. Záleží jen na tom, jak se dítěti rodiče věnují, k čemu ho dovedou, a jakou v něm vzdbudí touhu poznávat. Mozek není "hotový", když se narodíš, on se neustále vylepšuje - vznikají nová nervová spojení. Ve skutečnosti se můžeš vypracovat stejně dobře ve vědce i boxera - záleží na tobě, kterou část těla budeš zdokonalovat.
Koncept kdy stroje makají, 100% lidí sedí doma a mají všechno "standardní" je bohužel ještě nereálnější. Která kapitalistická firma by něco takového dělala? Jakože by nechala vyrábět stoje a platila lidi, nebo krmila? To je krása kapitalismu - nejde to. Bylo by super, kdyby všechno bylo státní, a kdyby "standard" byl pro všechny zdarma = jídlo, oblečení, bydlení, jednu televizi, přičemž kdo by chtěl nadstandard (drahé oblečení, jídlo, auto, elektroniku), ten by si rád nějakou práci našel - tihle lidé by právě dělali věci, které stoje dělat nemohou, a byli by adekvátně nadstandardně odměňování. Bohužel ač by to bylo krásné, asi je to megautopie. Přemýšlím co by to tak udělalo s kriminalitou. Věci, jenž jsou zdarma by předpokládám nikdo nekradl, a těžko by někdo bez pracovního záznamu státu objasnil, kde přišel k autu... Bohužel žijeme v době, kdy za flašku rumu kamarádovi se dá zařídit cokoliv - od pojízdného vraku po vysokoškolský titul.
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Vrozená inteligence je
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
22. 2. 2013 - 15:14https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseVrozená inteligence je relativní. Záleží jen na tom, jak se dítěti rodiče věnují, k čemu ho dovedou, a jakou v něm vzdbudí touhu poznávat. Mozek není "hotový", když se narodíš, on se neustále vylepšuje - vznikají nová nervová spojení. Ve skutečnosti se můžeš vypracovat stejně dobře ve vědce i boxera - záleží na tobě, kterou část těla budeš zdokonalovat.
Koncept kdy stroje makají, 100% lidí sedí doma a mají všechno "standardní" je bohužel ještě nereálnější. Která kapitalistická firma by něco takového dělala? Jakože by nechala vyrábět stoje a platila lidi, nebo krmila? To je krása kapitalismu - nejde to. Bylo by super, kdyby všechno bylo státní, a kdyby "standard" byl pro všechny zdarma = jídlo, oblečení, bydlení, jednu televizi, přičemž kdo by chtěl nadstandard (drahé oblečení, jídlo, auto, elektroniku), ten by si rád nějakou práci našel - tihle lidé by právě dělali věci, které stoje dělat nemohou, a byli by adekvátně nadstandardně odměňování. Bohužel ač by to bylo krásné, asi je to megautopie. Přemýšlím co by to tak udělalo s kriminalitou. Věci, jenž jsou zdarma by předpokládám nikdo nekradl, a těžko by někdo bez pracovního záznamu státu objasnil, kde přišel k autu... Bohužel žijeme v době, kdy za flašku rumu kamarádovi se dá zařídit cokoliv - od pojízdného vraku po vysokoškolský titul.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645151
+
Číňani se standardy problém nemají. Kdo ho nedodržuje jsou naopak zavedené západní firmy, které se snaží o vendor lock.
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Číňani se standardy problém
Marv-CZ https://cdr.cz/profil/marv-cz
22. 2. 2013 - 11:32https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseČíňani se standardy problém nemají. Kdo ho nedodržuje jsou naopak zavedené západní firmy, které se snaží o vendor lock.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645114
+
Lidé jako my? Já si uvědomuju, že to tak je. :) Jsou situace, kdy se vyplatí překážku srazit - třeba není kam uhnout. Ale to je asi minorita. A jde navíc třeba i o překážky, které před autem nejsou, ale jejich trajektorie se protínají, takže ke srážce může dojít později a člověk by ji předvídal. Auto by ale nejdřív muselo pochopit "aha, samotatný pohyblivý objekt", a pak spočítat, kam se pohybuje atd atd....
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Lidé jako my? Já si
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
21. 2. 2013 - 17:45https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseLidé jako my? Já si uvědomuju, že to tak je. :) Jsou situace, kdy se vyplatí překážku srazit - třeba není kam uhnout. Ale to je asi minorita. A jde navíc třeba i o překážky, které před autem nejsou, ale jejich trajektorie se protínají, takže ke srážce může dojít později a člověk by ji předvídal. Auto by ale nejdřív muselo pochopit "aha, samotatný pohyblivý objekt", a pak spočítat, kam se pohybuje atd atd....https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645075
+
A budou tam naprogramovany situace pro co nejmensi ztraty? napr. dojde k necekane nepredvidatelne nehode a ted je auto rizene pocitacem v pasti kolize je nevyhnutelna bud naboura do auta pred nim a zabije tim na 90% 3clenou posadku pred nim a nebo muze uhnout do sloupu a pak na 90% zabije svou jednoclenou posadku jak se rozhodne? A nebudou rovni a rovnejsi co kdyz ta jednoclena posadka bude clen vlady a 3 clene "obycejny" lidi...
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
A budou tam naprogramovany
Tom27 https://cdr.cz/profil/tom27
22. 2. 2013 - 11:04https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseA budou tam naprogramovany situace pro co nejmensi ztraty? napr. dojde k necekane nepredvidatelne nehode a ted je auto rizene pocitacem v pasti kolize je nevyhnutelna bud naboura do auta pred nim a zabije tim na 90% 3clenou posadku pred nim a nebo muze uhnout do sloupu a pak na 90% zabije svou jednoclenou posadku jak se rozhodne? A nebudou rovni a rovnejsi co kdyz ta jednoclena posadka bude clen vlady a 3 clene "obycejny" lidi...https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645111
+
Tohle je nedeterministický problém - ani člověk nemůže rozhodnout správně, protože špatně jsou obě možnosti.
Na druhou stranu, pokud by systém řízení byl vyladěný, k něčemu takovému by ani nemělo dojít.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Tohle je nedeterministický
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
22. 2. 2013 - 11:25https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseTohle je nedeterministický problém - ani člověk nemůže rozhodnout správně, protože špatně jsou obě možnosti.
Na druhou stranu, pokud by systém řízení byl vyladěný, k něčemu takovému by ani nemělo dojít.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645113
+
V takove situaci samozrejme musi nabourat do auta pred sebou, protoze jeho posadka je pravdepodobne stejne uz mrtva kdyz jela v aute ktere postihla takova nehoda :-).
Vypocty na tema ve kterem aute jede clen vlady jsou nastesti tak slozite, ze lze predpokladat, ze se jim radsi vyrobci vyhnou.
+1
-10
-1
Je komentář přínosný?
V takove situaci samozrejme
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
22. 2. 2013 - 14:56https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseV takove situaci samozrejme musi nabourat do auta pred sebou, protoze jeho posadka je pravdepodobne stejne uz mrtva kdyz jela v aute ktere postihla takova nehoda :-).
Vypocty na tema ve kterem aute jede clen vlady jsou nastesti tak slozite, ze lze predpokladat, ze se jim radsi vyrobci vyhnou.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645142
+
Může to být i situace kdy posádky obou aut mohou být živé. To nejde takhle brát, záleží co se stalo.
Druhý problém je ještě nedeterminističtější. Členy aktuální vlády bych popravil. Kdybychom měli vládu, která funguje tak jak má - usnadňuje nám práci a spravuje náš stát, pak je takový člověk důležitý, protože bez něj, skutečná kapacita se těžko hledá a mělo by to globálnější dopad na republiku.. A vzhledem k tomu, že členem takové vlády by měl mít možnost stát se každý občan republiky, schopný tuto práci zodpovědně vykonávat, maje k tomu patřičné vzdělání atp, tak je tam ten lepší z nich, ta větší kapacita, a ten je pro lidstvo důležitější, než 3 "obyčejní" lidé - konzumenti. Osobní aspekt do toho tahat nelze - tátové od rodin jsou nejspíš oba, a těžko říct která rodina bude více strádat... Samozřejmě obviněn bude ten, kdo rozhodne, která z rodin bude strádat. V takovém případě je lepší nechat strádat obě. Nebo co je tady lepší? Opět otázka, na kterou není možné jednoznačně odpovědět. Vždycky někdo prohraje.
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
Může to být i situace kdy
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
22. 2. 2013 - 15:23https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseMůže to být i situace kdy posádky obou aut mohou být živé. To nejde takhle brát, záleží co se stalo.
Druhý problém je ještě nedeterminističtější. Členy aktuální vlády bych popravil. Kdybychom měli vládu, která funguje tak jak má - usnadňuje nám práci a spravuje náš stát, pak je takový člověk důležitý, protože bez něj, skutečná kapacita se těžko hledá a mělo by to globálnější dopad na republiku.. A vzhledem k tomu, že členem takové vlády by měl mít možnost stát se každý občan republiky, schopný tuto práci zodpovědně vykonávat, maje k tomu patřičné vzdělání atp, tak je tam ten lepší z nich, ta větší kapacita, a ten je pro lidstvo důležitější, než 3 "obyčejní" lidé - konzumenti. Osobní aspekt do toho tahat nelze - tátové od rodin jsou nejspíš oba, a těžko říct která rodina bude více strádat... Samozřejmě obviněn bude ten, kdo rozhodne, která z rodin bude strádat. V takovém případě je lepší nechat strádat obě. Nebo co je tady lepší? Opět otázka, na kterou není možné jednoznačně odpovědět. Vždycky někdo prohraje.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645155
+
Vzhledem k tomu, že ta auta budou neustále dodržovat vzdálenosti mezi vozidly pro případ nutnosti zastavení, tak IMHO v podstatě přespříliš rozebíráte naprosto marginální případy u kterých se holt řekne: "Ve špatnou chvíli na špatném místě". Nekomplikujte (si) to. :) Vemte si statistiky příčin dopravních nehod:
- nesprávný způsob jízdy (~55%)
- - nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky - zmizí
- - řidič se plně nevěnoval řízení vozidla - zmizí :)
- - nesprávné otáčení nebo couvání - zmizí
- - nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem - zmizí
- nepřiměřená rychlost (~25%) - zmizí
- nedání přednosti v jízdě (~15%) - zmizí
- vjetí do protisměru (~3%) - zmizí
Zbude jen 1-2% kdy jde o peška. A mám za to, že i v těchto případech se automat rozhodne rychleji a správněji než člověk (správněji ve smyslu, že nezazmatkuje, ne že bude kalkulovat hodnotu lidí v jednotlivých účastnících blížící se nevyhnutelné srážky :) ). Takže i když to nebude úplně dokonalé, pořád to bude dokonalejší, než současný stav.
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Vzhledem k tomu, že ta auta
Damel https://cdr.cz/profil/damel
22. 2. 2013 - 23:14https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseVzhledem k tomu, že ta auta budou neustále dodržovat vzdálenosti mezi vozidly pro případ nutnosti zastavení, tak IMHO v podstatě přespříliš rozebíráte naprosto marginální případy u kterých se holt řekne: "Ve špatnou chvíli na špatném místě". Nekomplikujte (si) to. :) Vemte si statistiky příčin dopravních nehod:
- nesprávný způsob jízdy (~55%)
- - nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky - zmizí
- - řidič se plně nevěnoval řízení vozidla - zmizí :)
- - nesprávné otáčení nebo couvání - zmizí
- - nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem - zmizí
- nepřiměřená rychlost (~25%) - zmizí
- nedání přednosti v jízdě (~15%) - zmizí
- vjetí do protisměru (~3%) - zmizí
Zbude jen 1-2% kdy jde o peška. A mám za to, že i v těchto případech se automat rozhodne rychleji a správněji než člověk (správněji ve smyslu, že nezazmatkuje, ne že bude kalkulovat hodnotu lidí v jednotlivých účastnících blížící se nevyhnutelné srážky :) ). Takže i když to nebude úplně dokonalé, pořád to bude dokonalejší, než současný stav.https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645202
+
Já původně koukal ještě na další bonusy - zejména urychlení dopravy, eliminace zácp... Důvody nehod jsem moc nerozebíral ve vztahu jaké jsou, ale řešilo se tu, jaké by mohly být jiné nové - například když selže centrum.
Nicméně i jediné 1% je pořád dost oleje do ohně "haterů", kteří nedají tamovému systému možnost vzniknout. Jako příklad Rakušáci vs JeTe, přitom jak mikroskopické je procento šance na havárii? A jaký je kolem toho hubmuk. Celé 1% je tak milionkrát větší :D
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já původně koukal ještě na
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
22. 2. 2013 - 23:26https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseJá původně koukal ještě na další bonusy - zejména urychlení dopravy, eliminace zácp... Důvody nehod jsem moc nerozebíral ve vztahu jaké jsou, ale řešilo se tu, jaké by mohly být jiné nové - například když selže centrum.
Nicméně i jediné 1% je pořád dost oleje do ohně "haterů", kteří nedají tamovému systému možnost vzniknout. Jako příklad Rakušáci vs JeTe, přitom jak mikroskopické je procento šance na havárii? A jaký je kolem toho hubmuk. Celé 1% je tak milionkrát větší :Dhttps://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645205
+
Zredukovat počet nehod a tím i smrťáků o 99% nebo nezredukovat. Těžké rozhodování. :) (ten počet smrťáků by se nejspíš zredukoval o víc než 99% (ve smyslu 99,9%), protože za smrťákama je hlavně nezodpovědnost jako únava nebo alkohol a tím stroj netrpí)
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Zredukovat počet nehod a tím
Damel https://cdr.cz/profil/damel
22. 2. 2013 - 23:35https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseZredukovat počet nehod a tím i smrťáků o 99% nebo nezredukovat. Těžké rozhodování. :) (ten počet smrťáků by se nejspíš zredukoval o víc než 99% (ve smyslu 99,9%), protože za smrťákama je hlavně nezodpovědnost jako únava nebo alkohol a tím stroj netrpí)https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645206
+
22. 2. 2013 - 23:36https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskusePS: Až na Bendera. :))https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645207
+
Jistě :) Ale jsou tu problémy, které to přinese. Teda, určitě tu jsou. Musí! Jinak by to přece dávno existovalo... :D
+1
-7
-1
Je komentář přínosný?
Jistě :) Ale jsou tu
Tomáš Bohuněk https://cdr.cz/profil/tomas-bohunek
22. 2. 2013 - 23:49https://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuseJistě :) Ale jsou tu problémy, které to přinese. Teda, určitě tu jsou. Musí! Jinak by to přece dávno existovalo... :Dhttps://cdr.cz/clanek/oxfordska-univerzita-testuje-svuj-samoridici-system-pry-je-lepsi-nez-od-google/diskuse#comment-645209
+
Vidíte, jak ten volant šmrdlá sem a tam? A to jedou sotva dvacet... To auto se bojí víc než čtyřicetiletá ženská :D
Mě se líbí myšlenka standardizovaného konceptu, kdy auta spolu mluví - stjeně jako routery v internetové síti. Na změny se to adaptuje samo, využívá to maximum propustnosti a neztrácí to pakety, nebourá to.. Na druhou stranu musel by to někdo vymyslet a všechny automobilky do jedné akceptovat. Problémem je pak už jenom náhodné dění okolo - aby si auto všimlo, že mu do cesty né vběhlo, ale asi vběhne dítě, protože běží přímo před něj. Tohle je ale u počítačů průser, a vždycky byl. Jsme rádi, když po hodině bádání najdou ksicht ve 2D fotce, natož aby poznaly dítě nebo jakoukoliv jinou překážku, která se nedá přesně parametricky definovat, a která navíc mění svůj tvar.
Vybaveni vsech aut ma predevsim tu vyhodu, ze kdyz do cesty vbehne dite, cela snura aut se bleskove domluvi a soucasne zacne brzdit tak silne, jak nejvic zvladne ten s nejhorsima brzdama. S zivymi ridici dite mozna prezije ale nastane retezova srazka (protoze bezpecna vzdalenost, cha cha, ridic co pise SMS ma bezpecnou vzdalenost tak 10s a skutecnou tak 0.5s).
Řízení počítačem odstraňuje mnoho neduhů:
Není potřeba bezpečná vzdálenost - počítač ví, kam auta poslal a kam skutečně jednou, a může tedy co chce poslat kam chce. V případě potíží by začal brzdit všechna auta a odklánět tak, aby k nehodě nedošlo - přizpůboil by jízdu počasí (pokud by měl informace) atp.
Průjezdy křižovatkou by byly rychlejší - nebylo by třeba čekat na interval červená-zelená. Prostě by poslal co kudy by šlo, jelikož ví, kde auta má, a kam je může poslat.
Bylo by snazšá odbočování vlevo a připojování do pruhu - počítač najde vhodnou mezeru, případně ji vytvoří nebo zvětší přibržděním aut, která pak může zpětně akcelerovat nad limit ve vhodném místě, aby dohnal ztrátu. Traktorem by uhnul na pole aby autobus projel, kamion trochu přibrzdil, aby stihl autobus v další stanici vyjet - typicky to nestihne o pár sekund, asi to určitě znáte. Autobus pak na okresce chytne půl hodiny ztrátu, takže potřebuje předjet - debilní řidič náklaďáku má asi předjíždění rád a vedou si rekordy, kdo vydrží nepředjetý déle,takže autobus pak riskuje klidně 50-100 životů...
Co se dítěte týče, nevím, jak moc to rozezná výfuk a kouř od auta před sebou od dítěte zabaleného v pořádné teplé bundě....
Snadno. Vyfuk a kour od auta pred sebou odpovida modelu podle pocasi a typu vozu, ktery mu na zadost nahraje auto pred nim.
Mluvíš o tom Volvu, co nabouralo? :D Jsou věci, které člověk vidí, a auto ne.
Řekněme že tady by asi byla lepší centralizace. Jenže když failne centrum, tak faulnou všechna auta. Každý systém má své pro a proti, ale snáze se vytváří spolehlivý systém s centrem, než se všechny řidiče skutečně učí řídit a myslet za tím volantem. Hodně se toho nevidí, protože se náhodou nic nestane, tipuji tak 90% řidičů je skrytá hrozba, která má jen štěstí, ale v dané situaci by selhala.
To je klasická odpověď politika. Ano - každý systém (i u toho volva) bude bourat (ostatně psal jsem - nemá kompletní informaci). Jde o to, jestli je lepší, nebo horší než stávající.
Pokud jsem mluvil o nebezpečnosti povídání mezi auty, pak jsem si neuvědomil, že je možnost do toho zatáhnout ještě centrum. Pokud si auta povídají jen mezi sebou, tak stačí jeden slabý článek na lokální bouračku. Pokud si povídají s centrem, tak jeden slabý článek na straně auta znamená lokální bouračku, na straně centra globální bouračku. Takže to je opravdu ještě horší.
Nejlepší systém se mi stále jeví "každý sám za sebe" s podpůrnými informacemi, které mohou jít třeba z okolních aut/centra/cloudu/... A to i z praktického hlediska - není třeba aby to mělo každé auto.
PS: k tomu politikovi - přesně toho se obávám, že se chopí politici. "Ten systém přece boural" je nejlepší pseudo-argument jak udržet současný status quo v největší tragedii v dějinách lidstva s názvem automobilová doprava. Něco úplně jiného by byl argument "ten systém bourá více, než předešlý".
Tak byla to jen vtipná nemístná poznámka.. Ale když to svedli na baterku. Takovýhle systém si nesmí dovolit selhat, musí být zabezpečen. A hodinková baterka není to pravé..
Jedno vadné auto může způsobit nanejvýš stejnou nehodu, jako vadný řidič. Ale vadnému autu se dá předejít důkladnou technickou kontrolou. Vadné centrum, no, muselo by jít o útok, jinak by těch center samozřejmě bylo víc - modelově jedno centrum na jednu křižovatku, tam k takové extra havárii nedojde.. Nicméně opět, u stroje se dá zajistit spolehlivost na 99,99999999%, u člověka je naprosto nedeterministická. Jeden člověk moc nehod neudělá, ale všichni dohromady už i failující systém předběhnou. To máš jako bezpečnost letecké dopravy - pořád je to aktuálně nejbezpečnější doprava v poměru počet_přepravených_osob / počet_murtvých_osob...
Pokud automaticke auto ridi spatne, je to porucha a pujde opravit. Ridic ani nemusi byt vadny aby ridil spatne, staci kdyz se napije. A jinak ano, ten software musi byt napsany tak, ze kdyz mu nesouhlasi to co mu rikaji okolni auta s tim co vidi na silnici, tak se chova podle toho nebezpecnejsiho. Je porad lepsi, kdyz po chybe zastavi cela dalnice protoze si auta nebudou jista co je okolo, nez kdyz cela dalnice zastavi kvuli retezove bouracce.
Souhlas, tak nějak je to myšleno.
Lidé jako my(já)? Já si uvědomuju, že to tak je. :) Jsou situace, kdy se vyplatí překážku srazit - třeba není kam uhnout. Ale to je asi minorita. A jde navíc třeba i o překážky, které před autem nejsou, ale jejich trajektorie se protínají, takže ke srážce může dojít později a člověk by ji předvídal. Auto by ale nejdřív muselo pochopit "aha, samotatný pohyblivý objekt", a pak spočítat, kam se pohybuje atd atd....
Když není kam uhnout, bude brzdit. A zareaguje rychleji, než člověk. Obecně pro krizové situace bude lepší než člověk, protože na to bude mít lepší detektory, protože rychleji zareaguje, protože rychleji bez emocí se rozhodne. Člověk by sice někdy možná vymyslel lepší scénář, ale kdyby na to měl čas a přehledný plánek.
To, jestli mu cestu nezkříží v budoucnu jiný pohybující se objekt, je něco úplně jiného. Jde o plánování cesty - a to je právě to složité. Tady už musí poznat, co se pohybuje, aby mohl odhadnout, jak se to zachová.
Teprve teď koukám, že jsem si Váš původní příspěvek špatně přečetl. Že nepíšete o dítěti, které vběhlo před auto, ale které tak možná učiní. Tak to se potom shodujeme.
Jo, je to jeden z problémů... Ale všecko tohle má méně neřešitelných problémů, než lidský faktor... Je fakt, že můžeš použít obojí, ale vem finanční stránku věci - na kolik přijde opravdu spolehlivý systém proti platu všech řidičů na planetě? Plus ta rychlost, efektivita, programovatelná ohleduplnost... Podle mě by se to dalo vyladit.. Přecijen i semafory jsou už celkem důležité a přesto fungují spolehlivě - tedy pokud jde proud... Samozřejmě je možné programovat třeba safe mode - že by auta pak sama řešila co maí dělat když jim vyplivne centrum atd... Né že všechny najednou nedeterministicky sjedou ze silnice a napálí to do sebe... Ale komunikace auta s autem je jak řikáš problém - jednou auto jim zalže a jsme vítekde...
Větší problém je ale spíš standardizace - museli by to akceptovat všichni. I číňani. A to je co? To je nemožné :D
Myslite, ze len Cinania budu problem? Aby to mohlo fungovat spolahlivo, tak to treba zaviest pre vsetky vozidla. Lebo clovek bude reagovat pomalsie a ak auto riadene strojom stihnem zastavit auto riadene clovekom moze kolidovat. Takze vsetky auta musia byt standardizovane. Ale ako by ste sa tvarili keby vyslo nariadenie, ze vsetky auta vyrobene pred tymto rokom budu zakazane a vase troj rocne auto bude bezcenne. Tomu, ze to zafinancuje stat asi nik neveri a keby to aj zafinancoval, tak v konecnom dosledku su to opet nase peniaze. A argument, ze usetrime pracu vodicov, je sice fajn, ale co ty ludi budu robit? V sucasnoti stupa nezamestnanost dost aj koli automatizacii. Ved kolko zamestnacov mala Skoda pred 20 rokmi a kolko s nimi zvladli vyrobit aut?
Není třeba měnit auto. Systém může být malá krabička do kufru, jediný požadavek asi bude automatická převodovka - investice v řádu pár tisíc ji dostane do většiny aut.
O počtu pracujících se bavit nebudu - podle mě by klidně 90% populace mohlo pracovat ve vědě a výzkumu. Lidé by měli dělat práci, kterou stroje neumí, a stroje by měly dělat všechno to těžké. Pro mě je zajímavá představa světa, kdy jsou továrny plně automatizované (s nutným dohledem) a vyrábí ne kapitalisticky aby měly zisk, ale protože daný výrobek je třeba. Firmy se stejným zaměřením by kopaly za jeden tým... Jaká to utopie :D
90% populace nema na vedu a vyzkum inteligenci. Osobne vidim velke moznosti predevsim ve sluzbach s osobnim mezilidskym kontaktem, ten stroje nenahradi (typicky cisnika by nahradila kalkulacka kdyby neslo o lidsky kontakt). Ale to je jedno: jakmile dokazeme automatizovat dostatecne procento vyroby, tak si budeme moct DOVOLIT klidne 50% nezamestnanost s dost vysokymi prispevky aby to ty lidi prezili. Pripadne ty lidi posleme uklizet parky, to taky stroje nedokazou.
Klicova je levna automaticka vyroba zakladnich zivotnich potreb. Je jedno, kolik stoji dort nebo rucne peceny celozrny chleba, obycejny strojove vyrabeny rohlik musi byt levny i pro bezdomovce. Pripadne ho muzou davat v akci zdarma ke krabicovemu vinu.
Vrozená inteligence je relativní. Záleží jen na tom, jak se dítěti rodiče věnují, k čemu ho dovedou, a jakou v něm vzdbudí touhu poznávat. Mozek není "hotový", když se narodíš, on se neustále vylepšuje - vznikají nová nervová spojení. Ve skutečnosti se můžeš vypracovat stejně dobře ve vědce i boxera - záleží na tobě, kterou část těla budeš zdokonalovat.
Koncept kdy stroje makají, 100% lidí sedí doma a mají všechno "standardní" je bohužel ještě nereálnější. Která kapitalistická firma by něco takového dělala? Jakože by nechala vyrábět stoje a platila lidi, nebo krmila? To je krása kapitalismu - nejde to. Bylo by super, kdyby všechno bylo státní, a kdyby "standard" byl pro všechny zdarma = jídlo, oblečení, bydlení, jednu televizi, přičemž kdo by chtěl nadstandard (drahé oblečení, jídlo, auto, elektroniku), ten by si rád nějakou práci našel - tihle lidé by právě dělali věci, které stoje dělat nemohou, a byli by adekvátně nadstandardně odměňování. Bohužel ač by to bylo krásné, asi je to megautopie. Přemýšlím co by to tak udělalo s kriminalitou. Věci, jenž jsou zdarma by předpokládám nikdo nekradl, a těžko by někdo bez pracovního záznamu státu objasnil, kde přišel k autu... Bohužel žijeme v době, kdy za flašku rumu kamarádovi se dá zařídit cokoliv - od pojízdného vraku po vysokoškolský titul.
Číňani se standardy problém nemají. Kdo ho nedodržuje jsou naopak zavedené západní firmy, které se snaží o vendor lock.
Lidé jako my? Já si uvědomuju, že to tak je. :) Jsou situace, kdy se vyplatí překážku srazit - třeba není kam uhnout. Ale to je asi minorita. A jde navíc třeba i o překážky, které před autem nejsou, ale jejich trajektorie se protínají, takže ke srážce může dojít později a člověk by ji předvídal. Auto by ale nejdřív muselo pochopit "aha, samotatný pohyblivý objekt", a pak spočítat, kam se pohybuje atd atd....
A budou tam naprogramovany situace pro co nejmensi ztraty? napr. dojde k necekane nepredvidatelne nehode a ted je auto rizene pocitacem v pasti kolize je nevyhnutelna bud naboura do auta pred nim a zabije tim na 90% 3clenou posadku pred nim a nebo muze uhnout do sloupu a pak na 90% zabije svou jednoclenou posadku jak se rozhodne? A nebudou rovni a rovnejsi co kdyz ta jednoclena posadka bude clen vlady a 3 clene "obycejny" lidi...
Tohle je nedeterministický problém - ani člověk nemůže rozhodnout správně, protože špatně jsou obě možnosti.
Na druhou stranu, pokud by systém řízení byl vyladěný, k něčemu takovému by ani nemělo dojít.
V takove situaci samozrejme musi nabourat do auta pred sebou, protoze jeho posadka je pravdepodobne stejne uz mrtva kdyz jela v aute ktere postihla takova nehoda :-).
Vypocty na tema ve kterem aute jede clen vlady jsou nastesti tak slozite, ze lze predpokladat, ze se jim radsi vyrobci vyhnou.
Může to být i situace kdy posádky obou aut mohou být živé. To nejde takhle brát, záleží co se stalo.
Druhý problém je ještě nedeterminističtější. Členy aktuální vlády bych popravil. Kdybychom měli vládu, která funguje tak jak má - usnadňuje nám práci a spravuje náš stát, pak je takový člověk důležitý, protože bez něj, skutečná kapacita se těžko hledá a mělo by to globálnější dopad na republiku.. A vzhledem k tomu, že členem takové vlády by měl mít možnost stát se každý občan republiky, schopný tuto práci zodpovědně vykonávat, maje k tomu patřičné vzdělání atp, tak je tam ten lepší z nich, ta větší kapacita, a ten je pro lidstvo důležitější, než 3 "obyčejní" lidé - konzumenti. Osobní aspekt do toho tahat nelze - tátové od rodin jsou nejspíš oba, a těžko říct která rodina bude více strádat... Samozřejmě obviněn bude ten, kdo rozhodne, která z rodin bude strádat. V takovém případě je lepší nechat strádat obě. Nebo co je tady lepší? Opět otázka, na kterou není možné jednoznačně odpovědět. Vždycky někdo prohraje.
Vzhledem k tomu, že ta auta budou neustále dodržovat vzdálenosti mezi vozidly pro případ nutnosti zastavení, tak IMHO v podstatě přespříliš rozebíráte naprosto marginální případy u kterých se holt řekne: "Ve špatnou chvíli na špatném místě". Nekomplikujte (si) to. :) Vemte si statistiky příčin dopravních nehod:
- nesprávný způsob jízdy (~55%)
- - nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky - zmizí
- - řidič se plně nevěnoval řízení vozidla - zmizí :)
- - nesprávné otáčení nebo couvání - zmizí
- - nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem - zmizí
- nepřiměřená rychlost (~25%) - zmizí
- nedání přednosti v jízdě (~15%) - zmizí
- vjetí do protisměru (~3%) - zmizí
Zbude jen 1-2% kdy jde o peška. A mám za to, že i v těchto případech se automat rozhodne rychleji a správněji než člověk (správněji ve smyslu, že nezazmatkuje, ne že bude kalkulovat hodnotu lidí v jednotlivých účastnících blížící se nevyhnutelné srážky :) ). Takže i když to nebude úplně dokonalé, pořád to bude dokonalejší, než současný stav.
Já původně koukal ještě na další bonusy - zejména urychlení dopravy, eliminace zácp... Důvody nehod jsem moc nerozebíral ve vztahu jaké jsou, ale řešilo se tu, jaké by mohly být jiné nové - například když selže centrum.
Nicméně i jediné 1% je pořád dost oleje do ohně "haterů", kteří nedají tamovému systému možnost vzniknout. Jako příklad Rakušáci vs JeTe, přitom jak mikroskopické je procento šance na havárii? A jaký je kolem toho hubmuk. Celé 1% je tak milionkrát větší :D
Zredukovat počet nehod a tím i smrťáků o 99% nebo nezredukovat. Těžké rozhodování. :) (ten počet smrťáků by se nejspíš zredukoval o víc než 99% (ve smyslu 99,9%), protože za smrťákama je hlavně nezodpovědnost jako únava nebo alkohol a tím stroj netrpí)
PS: Až na Bendera. :))
Jistě :) Ale jsou tu problémy, které to přinese. Teda, určitě tu jsou. Musí! Jinak by to přece dávno existovalo... :D
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.