PREVIEW - Grand Theft Auto V bude naprostý nářez
Co nové GTAčko slibuje? Kromě návratu na odlehčenější vlnu, nastolenou oblíbeným San Andreas, samozřejmě překopání spousty dalších věcí. Jak zásadní ale jsou? A nejde jenom o tradiční marketingové bláboly? V některých případech možná ano, ale k nim dojdeme. Nejprve tedy to s největší váhou – tři hrdinové. Nebo spíš antihrdinové, nicméně na tom tolik nesejde. Důležité slůvko: tři. A pěkně najednou. Na rozdíl od předchozích dílů, v nichž jsme skoro vždy sledovali vzestup jednoho zločince a nabývání jeho kriminální prestiže, zde hlavní roli hraje trio postav. Charakterních, rozdílných a vzájemně spolupracujících.
Elementem, který netradiční tým drží pohromadě, je rádoby ex-zločinec Michael. Čtyřicítka za ním, padesátka daleko, hysterická manželka a dvě děti na krku, toho času v programu na ochranu svědků Federálního vyšetřovacího úřadu. Snad i díky počínající krizi středního věku se vrátí zpátky k „byznysu“. Proto se spojí se svým nejlepším přítelem Trevorem Phillipsem, jenž vypadá jako Miroslav Táborský na kokainu (a očividně se tak i chová) a „synem, kterého si vždycky přál mít“ Franklinem.
Stará láska nerezaví
O jaký „byznys“ pak konkrétně jde? Překvapivě, bankovní loupeže. Na ty se, i díky oblíbenosti tematické mise z GTA IV, bude hra celkem zásadně orientovat, což se nám jeví dost atraktivně. Zvlášť, když jednotlivá přepadení rozhodně nebudou na jedno brdo, ale autoři nám přednesou odlišné postupy v případě dobývání se do trezorů různých bank. Přirozeně ale nezůstane jen u tohoto.
Mezi hrdiny půjde libovolně přepínat (s efektním odzoomováním nad město a následným přiblížením kamery až za záda požadované postavy), přičemž tuhle featuru oceníme především v momentech, kdy spolu velká trojka zrovna nebude v kontaktu, respektive na výjezdu za účelem snadného vydělání pořádného balíku peněz. Ačkoliv totiž budeme vždy ovládat jen jeden charakter, zbylé dva si paralelně půjdou po vlastní příběhové lince a nikdy si nebudeme moct být jisti, v jaké situaci se vtělíme do dalšího. Vývojáři slibují řadu až humorných výstupů.
Hodně muziky za... ne až tak málo peněz
Pokud správně počítáme, dostane se nám v novém přírůstku do zavedené série rovnou třech víceméně samostatných kampaní, sbíhajících se dohromady ve stěžejních bodech. Ona ta souhra Michaela, Trevora a Franklina bude vůbec zajímavá. Jako demonstrace slouží letmý nástin jedné z jejich akcí, při níž má první navijákem nějakého, zjevně dostatečně masivního vozidla nevybíravě vytrhnout kus stěny budovy, a přitom druhý dohlíží na dění z kokpitu helikoptéry a třetí kryje místo činu odstřelovací puškou. Nutno rovnou podotknout, s těmito pasážemi se počítá do kooperativního multiplayeru, více se o něm ale nemluví.
Rozdělení rolí souvisí s dalším zajímavým prvkem – specifickými schopnostmi protagonistů, kteří se budou vzájemně doplňovat a jejichž vlastní příběhové linie vyjma hlavního dění nabudou na patřičné odlišnosti. Jakými dovednostmi budou disponovat, se zatím můžeme jen dohadovat. Z traileru je ale patrné, že Trevor by mohl být chlápek přes tvrdé pěsti, Franklin zase přes auta a Michael tedy pravděpodobně palné zbraně.
Zlepšujeme a osekáváme
Zlepšování stávajících herních principů slibují v Rockstaru GTAčko od GTAčka a ani pětka není výjimkou. Lepší bude systém střelby, bojů zblízka i řízení. Ale to je asi všechno, co k tomu tvůrci byli ochotni prozradit, takže se bojíme, aby se od současného pojetí změnilo aspoň něco a aspoň trochu. Zvláště jízdní model potřebuje alespoň mírně překopat. Na ten ze čtvrtého dílu se dá zvyknout, ale úplně v cajku zdaleka není.
Důležitou vychytávkou bude mobilní telefon, na nějž připadne větší důraz, než v případě Nikova dobrodružství. Zároveň by měl být uživatelsky přívětivější. Jeho využití je přirovnáváno k tomu v žánrově podobné hongkongské akci Sleeping Dogs. Ořezaný je seznam „volnočasových aktivit“. Třeba o návštěvu holiče, skupování nemovitostí nebo úsměvné randění. Stále jich je dost, od jógy po triatlon, kvůli zkvalitnění zůstávajících a zachování serióznosti postav byly prostě některé vypuštěny.
Vzhůru do Los Santos
Po vzoru westernového Red Dead Redemption můžeme počítat s generováním náhodných událostí, kterých se může a nemusí hráč stát účastníkem. Zdali se budete podílet na chycení utíkajícího kapsáře, nebo například zastavíte stopaři, je čistě na vás a z nezájmu neplynou žádné postihy.
A nyní zpráva dne: Los Santos, po jehož území se budeme pohybovat, je velké jako fiktivní Liberty City, San Andreas a New Austin, West Elizabeth s Nuevo Paraisem dohromady. Což je sakra hodně rozlehlý prostor. Také ho kromě velkého města vyplňuje i několik menších, plus vesničky, pole, hory a kaňony. Aspoň bude kam se zajet podívat v typickém množství dopravních vozidel, včetně čtyřkolky a několika druhů motorek. Nebo pokud dáváte přednost vyhlídkovému letu v armádní stíhačce... Bohatý má být i podvodní svět, čili doufáme v nějakou chytlavou pasáž zasazenou pod hladinu moře.
Scénář, základ úspěchu
Už jsme něco podobného psali u uvedení opakovaně zmíněného traileru, ale neodpustíme si malé repete. GTA V se vymyká nejen koncepci „nováček ve městě se stává ultimátním vládcem podsvětí“, ale i střízlivějšímu pojetí čtyrky a vydává se vlastní, přitažlivou cestou. Z videí působí jako ten pravý mix Paydaye, potažmo Kanea & Lynche, s otevřeným světem a filmové pojetí ho povyšuje nad zastaralé vyprávění prostřednictvím nudně prezentovaných cut-scén z předchozích dílů.
K plusu si nesmíme zapomenout přičíst přítomné množství nadsázky, úderných hlášek i úsměv vyvolávajících gest. Právě příběh a jeho svižné podání na nás, spolu s charismatickými (v případě Trevora skoro oxymoron) hrdiny, působí jako největší lákadlo titulu. Akorát je škoda, že nakonec asi nenarazíme na ústřední postavy předchozích her. Náhradou však skřížíme cestu pár vedlejším.
Filmová, dynamická a nahláškovaná gangsterka, plná ujetých momentů, prezentující se jako akční přechod mezi tvorbou Michaela Manna a Guye Ritchieho – tak by se páté Grand Theft Auto dalo charakterizovat z dostupného infa. Vydrží mu to i po vydání? Zjistíme na jaře, Rockstaru ale pevně věříme, protože „ta magie“, o které mluví Michael v úvodu první upoutávky, na nás působí zatraceně silně. Teď už jenom dotlačit hru i na PC.
Diskuse ke článku PREVIEW - Grand Theft Auto V bude naprostý nářez