Proč nekupovat hry po vydání: Shadow of War po 6 měsících ruší mikrotransakce
Middle-Earth: Shadow of War patřilo před několika měsíci mezi nejskloňovanější tituly ve spojitosti s kauzou tzv. lootboxů, kdy si hráč může za reálné peníze přikoupit bonusy ve hře, které ostatní musí získávat desítky hodin, pokud vůbec. Praktiky bezplatných her, u kterých lze mikrotransakce chápat jako jedinou formu monetizace, se tímto přesunuly do her s čtyřcifernou cenovou.
Kauza lootboxů vloni bobtnala s každou tříáčkovou hrou, která se rozhodla tento nešvar následovat, bez ohledu na už tak vysokou pořizovací cenu. Pro představu, Middle-Earth: Shadow of War stálo po vydání mezi 1 290-1 890 Kč v závislosti na platformu. Dále si můžeme připomenout Star Wars: Battlefront 2, Mass Effect: Andromeda nebo Assassin’s Creed: Origins.
Začátek konce?
Studio Monolith, vývojáři Middle-Earth: Shadow of War, se však po půl roce od vydání hry rozhodlo této formy monetizace zbavit. Údajně si uvědomilo, jak pouhá přítomnost kazí požitek hráčům, kteří pro tentýž obsah musí marnit ve hře desítky hodin zbytečným „farmením“, kdežto platící hráči mají takový obsah ihned.
Podrobněji jsme popsali funkci tamějších lootboxů v naší recenzi. V krátkosti obsahují přátelské orky, se kterými hráč může napadat cizí pevnosti (i hráčů) a lišící se raritou, kdy vzácnější jsou zpravidla silnější, odolnější, s více schopnostmi a méně slabinami. Rovněž tyto placené krabičky obsahují vybavení hráče, opět v různé raritě.
Bez reálného placení se k těmto orkům dostane hráč napadáním orků a jejich zmocnění se. Po jejich získání se dozví raritu a následně je musí vycvičit v aréně porážením nepřátelských orků. S úrovněmi dostává nové a nové schopnosti, ovšem cvičený ork může kdykoliv umřít a celý proces začíná nanovo. Platící hráč se k legendárním nejsilnějším stvůrám může dostat během pár minut za reálné peníze.
„Základní myšlenkou systému Nemesis (pozn.red.: výše popsaný systém orků) je budování fiktivních vztahů se svými přáteli i nepřáteli v dynamickém otevřeném světě. Zatímco pořizování orků v Marketu bezprostředně přináší hráči více možností, došlo nám, že pouhým umožněním této volby riskujeme narušení myšlenky naší hry, tedy systému Nemesis. Umožňuje hráčům vynechat tyto skvělé příběhy, ke kterým by jinak docházelo, a ohrožuje tytéž příběhy i za předpokladu, že si nic nekoupíte,“ vyjádřili vývojáři ve svém blogpostu.
Změny systému lootboxů v Middle-Earth: Shadow of War přijdou v platnost 17. června letošního roku. Vývojáři ještě musí vyladit příběhové i herní prvky, aby byl obsah lépe přístupný, nevyžadoval tolik bezduchého „farmení“ (které bylo ve hře patrně přítomné k přemluvení netrpělivých hráčů). Prémiová měna bude zároveň převedena na herní předměty.
S křížkem po funuse
Zrušení mikrotransakcí ve hře Middle-Earth: Shadow of War je jistě chvályhodné a doufejme, že předznamená konec éry lootboxů. Škoda jen, že k tomuto rozhodnutí došlo teprve po půl roce, kdy se už hra prodává za třetinu původní ceny, tedy okolo 500 Kč. Hráči, kteří tedy vyčkali na slevové akce, si užijí lepší produkt za daleko méně a bez vynucovaných herních mechanik k účelům dalšího placení.