Samsung je jedničkou mezi chytrými telefony, každý třetí prodaný smartphone pochází z jeho dílen
Dříve, než si shrneme žebříček výrobců s největším tržním podílem za uplynulý kvartál, probereme si ještě dvě velmi zajímavá čísla. Pokud mluvíme čistě o chytrých telefonech a pomineme tedy ty běžné „hloupé“, celosvětová prodejnost smartphonů se dostala za předchozí tři měsíce na rekordních čtvrt miliardy kusů – podle agentury Strategy Analytics se prodalo konkrétně 251,4 milionu chytrých telefonů. Sečteme-li všechny telefony bez ohledu na jejich chytré funkce, číslo pak dosahuje na neuvěřitelných 418 milionů prodaných kusů, což je samozřejmě nejvíce v naší historii.
Více než jedna třetina z oné čtvrt miliardy prodaných smartphonů pak patří jihokorejskému Samsungu, jehož telefony se staly v několika posledních letech opravdovým trhákem. Ve třetím čtvrtletí loňského roku prodal Samsung zhruba 57 milionů smartphonů, v tomto roce si ale velmi polepšil na necelých 88,5 milionu přístrojů. Podle posledních čísel tedy zaujímá 35,2 % z celosvětového tržního podílu a každý třetí prodaný smartphone nese logo této společnosti. Podle agentury se pak velmi dobře prodává nedávno představený phablet Galaxy Note 3, prodejnost vlajkové lodi Galaxy S4 ale prý poněkud vázne.
Na druhém místě mezi celosvětově nejprodávanějšími smartphony se umístil Apple, jež za uplynulé čtvrtletí prodal necelých 34 milionů iPhonů. To je sice o 6 milionů více než v loňském roce, jeho tržní podíl ale meziročně klesl na 13,4 %. Důvodem je samozřejmě pozdní odhalení nových modelů iPhonů, které jsou takřka vždy uvedeny až ke konci třetího kvartálu a jejich prodeje se tak zvyšují až s přicházejícími Vánoci.
Celosvětové prodeje chytrých telefonů a tržní podíl výrobců
Prodej [mil] Q3/2012 |
Prodej [mil] Q3/2013 |
Podíl Q3/2012 |
Podíl Q3/2013 |
|
Samsung | 56,9 | 88,4 | 32,9 % | 35,2 % |
Apple | 26,9 | 33,8 | 15,6 % | 13,4 % |
Huawei | 7,6 | 12,7 | 4,4 % | 5,1 % |
LG | 7,4 | 12 | 4,1 % | 4,8 % |
Lenovo | 6,4 | 10,8 | 3,7 % | 4,7 % |
Ostatní výrobci | 68 | 93,7 | 39,4 % | 37,3% |
Celkem | 173,2 | 251,4 | 100 % | 100 % |
Třetí příčku mezi nejprodávanějšími smartphony zaujímá čínský výrobce Huawei s více než 12,5 miliony prodaných telefonů. Oproti loňskému roku, kdy jich prodal „pouze“ 7,6 milionu, si tedy výrobce polepšil a jeho aktuální tržní podíl za uplynulé čtvrtletí je více než pětiprocentní. Pod Huawei se pak umístilo LG s podílem 4,8 % a kupodivu i Lenovo se 4,3 %. Právě společnost Lenovo pro nás může být ve velké pětce docela překvapující, ale je to logické, mimo asijský trh totiž své smartphony oficiáně neprodávala. I to by se ale mělo v budoucnu změnit a chytrých telefonů od Lenova bychom se mohli dočkat i na světových trzích včetně Evropy.
A kde je finská Nokie? Prodejnost chytrých telefonů od tohoto výrobce nedosahuje tak závratných hodnot, abychom ji dokázali zařadit mezi první pětku. Situace se ale rázem obrací, pokud se podíváme na výsledky všech prodaných telefonů za uplynulé čtvrtletí, tedy bez ohledu na jejich chytré funkce. I přes líbivé a chytré Lumie totiž Nokia stále více vládne v prodeji „hloupých“ telefonů. V žebříčku všech celosvětově prodaných telefonů pak tento výrobce obsazuje hned druhé místo - to první si i v tomto případě drží Samsung, jež prodal ve třetím kvartálu více než 120 milionů telefonů (z celkového počtu 418 milionů, které jsem zmiňoval v prvním odstavci).
Celosvětové prodeje všech telefonů a tržní podíl výrobců
Prodej [mil] Q3/2012 |
Prodej [mil] Q3/2013 |
Podíl Q3/2012 |
Podíl Q3/2013 |
|
Samsung | 103 | 120,1 | 26,4 % | 28,7 % |
Nokia | 82,9 | 64,6 | 21,2 % | 15,5 % |
Apple | 26,9 | 33,8 | 6,9 % | 8,1 % |
LG | 14,4 | 18,3 | 3,7 % | 4,4 % |
Huawei | 12,1 | 14,6 | 3,1 % | 3,5 % |
Ostatní výrobci | 151,1 | 166,4 | 38,7 % | 39,8 % |
Celkem | 390,4 | 417,8 | 100 % | 100 % |
Nokia je sice na druhém místě s bezmála 65 miliony prodaných kusů, oproti loňskému roku, kdy prodala ještě o 18 milionů telefonů více, si ale poměrně pohoršila. Tržní podíl Nokie tedy meziročně klesá a společnost zřejmě nezachraňuje ani široká řada různě velikých a výkonných Lumií, mezi které v minulém týdnu přibyly i šestipalcové Lumie 1320 a 1520. Nechme se překvapit, jak se tomuto původně finskému výrobci povede v budoucnu - možná mu totiž nezbyde nic jiného, než se začít znovu soustředit převážně na hloupé a levné telefony, které byly ve své době tím vůbec nejlepším na trhu. (Pamatujete na oblíbenou Nokii 3310? Ještě teď ji mám v šuplíku jako nouzový telefon :-)).