RECENZE - Overwatch definuje nový žánr a využívá všech předností Blizzardu

553496
Svět potřebuje hrdiny! Vysoce očekávaný aréna FPS titul Overwatch od společnosti Blizzard, jež do těchto žánrových vod zavítala zcela poprvé, je konečně tady, a to ve velkém stylu! Může však zcela nová značka konkurovat již zavedeným titulům podobného ražení?

Jak je u společnosti Blizzard Entertainment zvykem, všechny její značky mají na poli videoher věhlasná jména. I když hráč není fanouškem jejich titulů, snad každý musí znát série her jako Diablo, Starcraft či samozřejmě Warcraft (World of Warcraft), případně alespoň jeden z jejich dílů. Tentokrát se však nedočkáme další epizody z již zavedeného příběhu. Blizzard nám totiž, poté, co pokryl skoro všechny žánry jako například RPG či RTS, přináší svoji první pořádnou střílečku s názvem Overwatch, se kterou zároveň přichází úplně nové universum.

Overwatch 05Overwatch 05

V klišé sci-fi příbězích je snad již standardem, že v blízké budoucnosti se na Zemi rozšíří roboti a vyhlásí lidstvu válku. Po určité době se pak objeví nějaký hrdina a hrne se situaci vyřešit. V případě Overwatch to však není jeden, nýbrž rovnou 21 jedinečných charakterů, ze kterých si hráč může vybírat.

Když se MOBA zkříží se střílečkou

I když se Overwatch pyšní nálepkou FPS titulu, není to jen další generická válečná hra, takže ji rozhodně nelze porovnávat se značkami jako jsou Call of Duty či Battlefield. Dokonce pro tuto kombinaci žánrů už vzniklo označení tzv. Hero Shooters, nebo-li stříleček s hrdinami.

Základním principem hry je přestřelka dvou šestičlenných týmů na různorodých mapách, přičemž každá z nich má svůj vlastní cíl. Týmy se sestávají ze zmíněných 21 hrdinů, z nichž každý má jiné dispozice, roli a unikátní schopnosti. Princip se tedy přibližuje například hře Team Fortress 2, jen ve větším a barevnějším balení.

Hero Gallery

V tomto ohledu připomíná hra spíše žánr MOBA – vyskytují se zde čtyři základní role: Tank, Support a poté defensivní a ofensivní hrdinové. Variabilita je opravdu velká a originalitou se také nešetřilo – mezi postavami najdeme například DJe, který léčí své spoluhráče aurou spouštěnou hraním svých skladeb a zároveň pomocí kolečkových bruslí jezdí po stěnách; či inženýra, který si na bojiště postaví samo-zaměřující obrannou věž, pomocí které brání pozice.

Pro správně funkční kompozici by měl tým pokrýt všechny kategorie a zároveň promyslet, jaké postavy spolu fungují či nefungují a které charaktery jsou vhodné na bránění nebo útočení. Hrdinové jsou tak různorodí, že v nich nalezne hráč všelijakých žánrů svého oblíbence, kterého je následně radost hrát. Najdeme zde jak typického vojáka se samopalem, tak i velkého mechanického rytíře s obrovským kladivem útočícím na blízko nebo lukostřelce, co střílí šípy.

Overwatch 05Overwatch 05

Každý hrdina má základní útok, ovšem všechny jsou jedinečné; Některé postavy mají i více typů útoků, které jsou pak rozloženy na levé a pravé tlačítko myši, případně se mezi nimi střídá pomoci kolečka myši. Kromě toho má každý charakter své jedinečné schopnosti, může to být například pokládání min či létání ve vzduchu, kotouly, baráže, omračující schopnosti či zamražení nebo například teleportace.

Všichni hrdinové mají také ultimátní, neboli hlavní schopnost, která dokáže změnit průběh celé hry v několika sekundách; vyvraždit celý tým najednou, nebo ho naopak instantně oživit. Ultimátní schopnost se před použitím a po použití určitou dobu nabíjí, takže si hráč musí rozmyslet, jestli má smysl jí aktivovat, nebo jestli je lepší si počkat na lepší příležitost.

Overwatch 05

Schopnosti jsou v současné době velice dobře vyvážené, Blizzard samozřejmě vydává a bude vydávat aktualizace, které budou hru více či méně balancovat. Narozdíl od podobných her tohoto ražení nejsou týmy pevně stanoveny od začátku hry až do konce, ale je možné mezi nimi dynamicky střídat během zápasu.

Hráč by si tedy měl osvojit flexibilitu ve výběru hrdinů, aby mohl lépe využít strategie typu „kámen nůžky papír“  – pokud protihráč vybere hrdinu, ke kterému se nedá dostat pomalým obleháním, dá se proti němu vybrat například rychlý asasín nebo těžkopádný tank a problém je vyřešen. Vše funguje, jak má a záleží tedy hlavně na schopnostech hráče a ne na síle konkrétního hrdiny.

Rychle do auta a zabrat pozici!

Kromě širokého spektra hrdinů se ve hře vyskytuje i větší množství herních módů a map, proto se musí kompozice týmu vybírat pečlivě. V současné době se jedná o tři základní módy v „rychlé hře“, které málokoho překvapí. První je základním typem, kdy hráči eskortují vozidlo z bodu A do bodu B, přičemž jej musí bránit; druhým typem je zabírání oblastí a kumulování bodů.

Overwatch 05

Třetí případ je lehce odlišný, v zásadě však se stejným principem – na mapě je vyznačen bod, který musí jeden nebo druhý tým zabrat a poté ho po určitou dobu udržet, aby ho nezabral tým druhý. O vítězi pak rozhodně výsledek z více her; konkrétně zde tým musí vyhrát 2 ze 3 her.

Ve hře existuje ještě také mód „arcade“, což je stejné, jako rychlá hra, jen s tím rozdílem, že jsou upravené statistiky hrdinů; mají například více životů, kratší nabíjení schopností a tak podobně.

Overwatch 05Overwatch 05

Každý mód má více druhů map, ale není jich tolik, aby se je hráči nemohli rychle naučit, a přizpůsobit tak svou strategii. Hra je celkově k nováčkům velice vstřícná, ale jak se říká: easy to play, hard to master. Mapy jsou velice přehledné a jednoduše koncipované, zároveň však obsahují určitá zákoutí či pozice, kterých může zkušenější hráč využít ve svůj prospěch (jako například položení miny či pasti, nebo rozložení defensivního tanku či věže).

Díky dynamickému střídání módů a map také při hraní nedochází k pocitu stereotypu. Na druhou stranu jsou jednotlivé zápasy velmi krátké, takže po dvou hodinách hráč již vlastně viděl všechno, co mohl. V porovnání s ostatními FPS tituly zde však stereotyp nehrozí prakticky vůbec, hlavně tedy kvůli velké škále postav a dynamických proměnám v řadách obou týmů.

Overwatch 05

Veškeré bitvy působí naprosto skvěle hlavně kvůli atmosféře – schopnosti hrdinů mají vynikající zvukové efekty a hra ohromí i skvělým soundtrackem vhodným pro každou situaci, která se dynamicky mění podle situace na bojišti. Na hru se i dobře dívá, grafika je úměrná žánru a hra se dá díky vynikající optimalizaci spustit i na méně výkonných strojích. Občas sice ztrácí na přehlednosti, zejména kvůli barevnosti, ale spíše to při přítomnosti tak velkého množství hrdinů a schopností lépe vyřešit nešlo.

V hlavních rolích... všichni

I přesto, že ve hře nenajdeme žádný mód pro jednoho hráče či nějakou příběhovou kampaň, Blizzard s příběhem pro Overwatch rozhodně nešetří – již dlouho před vydáním hry vydávala společnost nádherně zpracované filmečky, které pomalu odkrývaly příběh herního světa nebo konkrétní postavy. Vše je navíc doplněné pravidelně vydávanými příběhovými komixy (odkaz), nebo články, které svět popisují (odkaz).

Zatím není jasné, jestli budou pro hru vycházet nějaká rozšíření ve formě příběhu či módů, které budou zaměřeny na vyprávění, ale jedno je jasné – hráči to rozhodně chtějí. Není se čemu divit, když za titulem stojí právě Blizzard, který je svými filmečky vyhlášen.

K samotnému příběhu – jak je naznačeno již v úvodu, celkové pojetí trochu sklouzává ke klišé; svět byl ovládnut revoltujícími roboty a všechny země světa tedy dají dohromady ty nejlepší agenty, které najdou, aby si s krizí poradili. Co už ovšem rozhodně není klišé, jsou jednotlivé postavy, které jsou naopak silně originální nejen z hlediska hratelnosti, ale také charakteru. Tato nově vzniklá organizace se nazve Overwatch a krizi zažehná. Časem se z ní stane cosi jako nadnárodní ochránce našeho světa před terorismem a přírodními hrozbami (ehm, Avengers?) a lidé jsou šťastní a plní naděje.

Jelikož však není zlato vše, co se třpytí, i zde dochází k rozepřím a podivným praktikám v celé organizaci, což nakonec vede k vnitřním neshodám a následně k rozpuštění celého Overwatch ze strany vlád kvůli nedostatečné důvěře a podezření z terorismu (ehm, Avengers?).

Overwatch 05

Kdo však nyní ochrání nešťastné obyvatele tohoto světa? Po mnoha letech bez těchto hrdinů se lidé znovu začínají bát teroristů, kteří bojují například proti právům robotů a Overwatch tedy, nyní však na vlastní pěst, znovu nastupuje na scénu.

Jen růžová to může být

Dalším aspektem titulu je herní obchod. Na každého hrdinu si zde hráč může pořídit určitá kosmetická ozvláštnění ve formě skinů, sprejů, hlášek či například „highlightů“, což je takový pyšný taneček, který postava předvede, pokud je vybrána do pozápasového replaye, který vybírá nejlepší moment z dané hry.

Vše se dá získat z krabiček (lootboxů), které hráč dostává buďto zadarmo za každou novou úroveň svého účtu, nebo si je může nakoupit za reálné peníze. Z krabičky vám padá vše náhodně, ale může také padnout herní měna, za kterou si lze koupit libovolnou věc. Žádný koupený předmět z obchodu nijak neovlivní hratelnost.

Jen Ruzova 1Loot Box ShopJen Ruzova 2

Jedinou nevýhodou je velká náhodnost, která je ale díky neustálému přísunu krabiček zdarma (a rozložení předmětů při jejich duplicitě) vcelku vykompenzovaná, a nikdo se nemusí strachovat, že nikdy nedostane svůj vytoužený skin. Možná to bude trvat, ale padne.

Kromě toho, že číslo levelu účtu ukazuje, kolik má hráč nahráno, a dává mu krabičky zadarmo, zatím k ničemu není. V budoucnu bude pravděpodobně určitá úroveň sloužit jako vstupenka do hodnocených zápasů, což ovšem zatím neplatí, jelikož ještě nejsou ve hře implementované.

Budoucnost a E-sport

I přes absenci hodnocených her je ale už teď jasné, že Overwatch míří vysoko. Blizzard však s e-sportem v posledních letech nemá příliš dobré zkušenosti. Jediná hra, na kterou se hráči stále dívají a drží si své publikum, je karetní hra Hearthstone. Bohužel i Starcraft II už upadá a o současné situaci Heroes of the Storm (taktéž ze stáje Blizzardu) nemá ani smysl mluvit, nebož ani po roce nenabízí řádný ranked systém.

Overwatch 05

V rámci FPS her bude mít silnou konkurenci například u titulu Counter-Strike, ale to je stále poněkud jiný žánr, jelikož se Overwatch pohybuje na pomezí MOBA a FPS. Přímým konkurentem může být čerstvý titul Battleborn od společnosti Gearbox, která stojí například za sérií Borderlands. O té ale až za pár dní v samostatné recenzi.

Overwatch 05Overwatch 05Overwatch 05

Na druhou stranu, Blizzard u svých her nešetří dodatečným obsahem, už teď je tedy jasné, že se můžeme těšit na nové hrdiny a v budoucnosti možná i na nějaký nový mód. Jak často bude nový obsah vycházet, ještě není jasné. V současné době je však hra velmi dobře vyvážená a se současným množstvím obsahu zabaví na dost dlouho.

Overwatch přináší svěží vítr na poli FPS titulů, hlavně díky prvkům z jiných žánrů. Pokud jste fanouškem kompetitivních stříleček, je pro vás titul prakticky nutností. Stejně dobře může zaujmout i fanoušky žánru MOBA. Overwatch toho prostě dělá hodně – dělá to dobře, dělá to stylově a dělá to… hlučně. Když vezmeme v úvahu dobrý balanc postav a skvělou hratelnost, vysoké hodnocení je na místě.

Diskuse ke článku RECENZE - Overwatch definuje nový žánr a využívá všech předností Blizzardu

Středa, 1 Červen 2016 - 11:35 | Tom | lolko / dota to NIKDY nebyla žádná strategie!...
Úterý, 31 Květen 2016 - 20:13 | japkoslav | O novém žánru se dá díky hrám typu Teamfortress...