TÉMA - Co se skrývá (nejen) pod kapotou samořídících automobilů?
Kapitoly článků
Je to překvapující, ale stačí se podívat do zrcadla a jeden autonomní systém schopný řídit auto může vidět téměř každý z nás. Bohužel vyrobit funkční kopii něčeho takového je prozatím nadlidský úkol. Dost dobře nejde někomu rozříznout hlavu a prozkoumat jak tam běhají elektrony.
Podívejme se tedy trochu humorně a s lehce nadhledem na to, jak to vlastně funguje, protože detaily ohledně technologií „jak se to dělá“ jsou pečlivě střeženy, navíc jich je hodně.
V posledních letech se do běžného provozu začínají dostávat tzv. autonomní vozy. Účelem takového zařízení je buď částečná, nebo i úplná náhrada řidiče – člověka – za nějaký automat. Vývoj takových vozů je extrémně finančně a technologicky náročný. Proto zainteresovaných firem nalezneme jen velmi málo.
Nejznámější a také technologicky nejvyspělejší je v současné době Google resp. její dceřiná společnost Waymo. Google se v poslední době rozhodl lehce odbočit a místo autonomního řízení vozu začal vyvíjet tzv. Autonomního řidiče. Dalším velikánem je Tesla, která svoje vozy již prodává včetně polo-autonomního řízení. V Evropě se technologii autonomního řízení aktivně věnuje např. automobilka Volvo, která právě nyní (5/2017) zdarma půjčuje své vozy na testování vybraným „běžným“ lidem v Gothenburgu a okolí. Škoda, že ne také u nás.
Pozadu nezůstává ani ŠkodaAuto. Sice poněkud rozpačitě, ale každý začátek je těžký. Podle výsledků, které společnost ŠkodaAuto veřejně presentuje v posledních měsících (1-5/2017), se právě nachází na technologické úrovni roku cca 2000-2002. Tj. auto dokáže zaparkovat v řadě stojících vozidel s využitím několika vhodných senzorů. Necháme se tedy překvapit, kudy se bude vývoj u ŠkodaAuto ubírat v budoucnu.
V následujících kapitolách si blíže rozebereme aktuální technologické prostředky, míněno senzory a algoritmy, které jsou nedílnou součástí autonomního řízení.