CDR.cz - Vybráno z IT

Tvůrce Braidu se zadlužuje kvůli vývoji nové hry, jejíž vydání je v nedohlednu

The Witness Screenshot 01
Mnoho lidí z herní branže zná jméno Jonathan Blow. Jde o programátora, který pročísl mrtvolné vody nezávislé scény svým nadčasovým počinem s názvem Braid. Čas plyne, vývojář stárne, peníze mizí a nový titul stále nikde.

Jonathan Blow si díky mistrovskému kousku Braid koupil nesmrtelnost a uznání celé nezávislé scény, herních kritiků a získal si i srdce fanoušků. Z jednoho úspěchu však nemůže žít věčně, čehož si rychle uvědomil a začal s vývojem nového titulu, stejně nápaditého a jedinečného. The Witness mělo původně vyjít jako startovní titul pro majitele konzole PlayStation 4. To, že vydání herního systému nestihlo, není překvapivé, protože se tak nepodařilo i mnohým dalším. Ve vývoji se však nachází už pěkně dlouho. Svého oznámení se hra dočkala již v roce 2009.

The Witness Screenshot 04The Witness Screenshot 02

S časovými komplikacemi se nese i prodražení vývoje. Zde se Jonathan nachází na mrtvém bodě, protože za The Witness už utratil veškeré peníze, které vydělal na Braidu. A vzhledem k tomu, že jeho předchozí počin pochází z roku 2008, tak se už hráči o něj tolik nezajímají. Jediným možným řešením tedy bylo půjčení si dalších peněz.

The Witness Screenshot 05

"Braid se prodává dobře na platformách, které jsou mladé a moderní, ale hlavní příjem šel právě z verzí pro Xbox 360 a PlayStation 3. Tyto konzole se však chystají na svůj zasloužený odpočinek. Mnoho lidí navíc nekupuje digitální hry, a proto příjem z Braidu nedokáže pokrýt náklady na vývojářský tým. Musel jsem se tedy uchýlit k vypůjčení spousty peněz na dokončení The Witness, a proto doufám, že si hru někdo v budoucnu koupí," tvrdí Jonathan Blow.

The Witness Screenshot 03

Pravda, platformy, které vydělávaly, již končí svůj generační cyklus. Kdo by tedy kupoval software na mrtvou konzoli, že? Nelze ovšem souhlasit s tvrzením, že se digitální hry neprodávají, ba právě naopak. Valve dalo jasně najevo, že se zisky z digitálních distribucí stále zvyšují. Titulu Braid se navíc prodalo okolo půl milionu kopií, což je velmi pěkné číslo pro jednočlenný tým a pár externistů.

Vzhledem k Blowovu prohlášení by The Witness mohlo s kapkou naděje stihnout vydání ještě letos. Pravděpodobně se objeví na PC, PS4 a iOS. Dílo se má chlubit nádherně propracovaným otevřeným světem, kreativními hádankami a filozofickým podtextem. Hráli jste Braid? Těšíte se na The Witness nebo vás z čekání přešla chuť?

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Tvůrce Braidu se zadlužuje kvůli vývoji nové hry, jejíž vydání je v nedohlednu

Středa, 11 Únor 2015 - 09:59 | sarlej | K tomu tematu doporucuju dokument Indie Game: The...
Úterý, 10 Únor 2015 - 17:23 | Michal Klacik | Ano, jak bylo zmíněno, tak mají externisty, kteří...
Úterý, 10 Únor 2015 - 14:18 | Tomáš Vála | Nedělá vše sám. Má armádu pomocníků ;-) http://...
Úterý, 10 Únor 2015 - 13:25 | Miroslav Jasso | Mě vždycky zajímalo a doteď to nevím, jako může...
Úterý, 10 Únor 2015 - 13:06 | Tomáš Vála | Braid byl skvělý a toto vypadá hodně lákavě. Shut...

Zobrazit diskusi