CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k V Koreji jezdí autobusy "poháněné silnicí"

Vidím potenciál odběru načerno - do eletromobilu stačí přihodit spirálu a hned má člověk 100kW nabíječku, přitom to z vnějšku není vůbec vidět. :-)

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Ale možno je tu potenciál do budúcnosti pre elektromobily - vrámci cestnej dane zaplatiť aj nejaký paušál a budeš energiu z cesty môcť využívať priamo. Ušetríš na elektrine odobratej doma, napríklad.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je to hezký, jak funguje mozek český... :-)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Taky si rikam. Ja porad tvrdim, ze CR by mela slouzit jako testovaci polygon zakonu, narizeni, sluzeb, atd. Protoze co neodrbou Cesi, to neodrbe nikdo na teto planete.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Nerad některým patriotům beru kus jejich národní hrdosti a uvědomění, ale nápady na obcházení zákonů nejsou naši specialitou :P

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Toto iste napadlo aj mne :)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

A nejenom Vás :D

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Me by spis nez maximalni efektivita zajimala skutecna. 85% na 20 cm s autobusem jenom nad malou casti kabelu a za jizdy? To zni dost neuveritelne .... skoro jako Teslovy vynalezy.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

U nás by to nemalo šancu, stačí sa pozrieť ako vyzerajú cesty po zime. Nehovoriac o tom že pár metrov medeného kábla stojí aj za rozsekanie asfaltu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tak mně na tom nejvíc pobavila věta „Konec emisím z městské hromadné dopravy“ ;).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nechápu úplně proč. Resp. pochopitelně, ta elektřina se musí někde nějak vyrobit, což v Koreji konkrétně bude znamenat asi v uhelné elektrárně z převážné části (jejich energetický mix neznám, ve Francii třeba by to bylo z nemalé části bez emisí). Ovšem zpět k tématu: u velkých aglomerací je hlavním problémem koncentrace emisí, který se tímhle řeší; z pohledu situace města je ten autobus skutečně bezemisní - výroba elektřiny mimo město nevadí (rozhodně ne tolik, jako přímo ve městě).
Problém resp. faktem spíše je, že smog generovaný autobusy je vzhledem ke smogu generovaným osobními auty zlomkový.
PS: Mimochodem - poznámky typu "a elektřina se bere v zásuvce, žejo" mě přijdou až příliš často zmiňované - a dá se na ně říct "a benzín/nafta se bere u čerpačky, žejo"...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

No možná se divíte nad něčím zcela jiným než máte.
Viz slovník, heslo tramvaj a trolejbus....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jo... no jo no! :) Mea culpa

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

no jasne vyhodu to ma emise se sice nesoustredi ve meste ale o dost vic jich vypusti elektrarna za mestem! To ze elektromobil nevypousti emise tam kde jezdi je moc pekne ale VZDY by se melo udavat kolik tech emisi za nej vypusti elektrarna a ne falesne hlasat emise=0!!!

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To mate sice pravdu, ze emise nejsou 0, ale da se rict, ze emise ve meste, kde by se jinak koncentrovaly, jsou 0. Ja fakt povazuju za dulezity, ze emise vznikaji tam, kde je mozny je velmi ucinne filtrovat, vlastnika elektrarny kontrolovat a pripadne tucne pokutovat, zbyle emise vypoustet mimo mesto, kde maji mnohem vetsi sanci se rozplynout a nepusobit skody. Zivot ve velkomestech by pak byl mnohem zdravejsi a na vesnice by to bylo bez vlivu - co vic si prat? Aby to pochopili i ekoteroristi?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Naprostá paráda, palec nahoru + tleskám!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevěřím tomu. Fyzikálně je blbost, aby kabel mimo autobus nevyzařoval energii nadarmo a aby nevznikaly vířivé proudy u obyčejných celokovových aut. Chápu samozřejmě, že přání ekologistů zatemní mozek velmi snadno.
Šlo by to jedině tak, že kolem kabelu by byl feritový žlab, jehož okraje by vybíhaly na povrch vozovky a v autobusu by byl protikus. I tak je to ale dost šílené, drahé a neefektivní. A nezapomeňme na ekologistickou krátkozrakost, kdy kvůli ekologii na jednom místě chtějí škodit o pár kilometrů dál mnohem víc - jako s tím vápenným stromem na pohlcování CO2. To je pane gól. Asi vynaleznu zuhelnaťování benzínu a jeho zakopávání za všeobecného potlesku.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To napájení není zapnuté pořád, jen když přijede autobus (autobus vysílá odemykací kód + svojí polohi).
Onehdy jsem slyšel o podobném systému v Číně (Šanghaj?) - pričemž tam docházelo k dobíjení jen a pouze na zastávkách (resp. na každé zastávce). V autobuse nebyly baterie nýbrž ultrakondezátory (ultracapacitor), které sice (aspoň zatím) nemají takovou úložnou kapacitu jako baterie, ovšem dají se snadno nabít velice rychle s poměrně malými ztrátami, netrpí paměťovým efektem a mají řádově více cyklů po které mohou fungovat (oproti bateriím). Na přejetí mezi zastávkami to nabití právě tak stačí. Jako záloha jsou v tom buse zřejmě ještě baterie, ovšem ty tak na "odjetí z cesty" pokud by hlavní pohon kondenzátorem selhal. Funguje to tam prý poměrně k všeobecné spokojenosti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na dobíjení na zastávkách netřeba bezdrátové dobíjení, na to by stačilo vymyslet jen vhodný konektor....

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

To je sice pravda, ovšem bezkontaktní mě přijde z principu řádově bezpečnější a i spolehlivější - v dešti, v zimě - mám na mysli jakési automatické zasouvání konektorů (těžko si představit že řidič bude na každé zastávce vstávat a připojovat autobus). Při účinnosti přenosu 85% tyto faktory mohou docela snadno převážit.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

No hlavně nechápu, kde je tu výhoda oproti trolejbusu. To budou 15% elektřiny vyhazovat jen proto, aby nebyly vidět dráty??

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Ale zase kabely ze silnice tezko nekdo ukradne :). Ja to spis vidim v tom, ze je to demo, ve chvili kdy to zprovozni pro bezne elektromobily je vyhoda jasna.. pantograf na osobak nepridelas a kdyz pridelas bude to sileny :)

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

To myslis vazne, ze kabely ze silnice tezko nekdo ukradne? Jedine ze by po ni jezdilo alespon jedno auto za minutu i pres noc (pravda, jsou takove silnice).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

tak je třeba si uvědomit, že tahle věc má značnou výhodu možnosti přejezdu i bez trolejí a je logické, že na některých místech je budování trolejí nad silnicí velmi těžké až nemožné. Tím netvrdím, že by tradiční trolejbus nemohl mít taky zabudované baterie, ale přehazovat "parohy" není úplně triviální...

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Bez trolejí to jde i jinak.
http://www.osel.cz/index.php?clanek=6972

Na druhou stranu tohle považuju za blbý nápad
http://invisiblebordeaux.blogspot.cz/2011/12/bordeaux-trams-underground-...

Sice schovali trolej pod povrch a zapínají jen úsek pod vozidlem, ale zas to stojí 3x tolik a čert ví, kolik stojí údržba. V ČR by k tomu navíc přibyla drsnější zima, posypová sůl ...

Podle mne jsou nejpraktičtější klasické trolejbusy. Budování trasy je levnější než u tramvají, protože nejsou koleje a v případě nouze mohou jet krátké úseky na baterie/kondenzátory taky.

Jen jsou příliš obyčejné na to, aby se toho ekologisti chytli a psalo se o nich ve zdejším bulváru.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Re: „…v případě nouze mohou jet krátké úseky na baterie/kondenzátory taky.“

Jak který. Byl jsem onehda u nás na dni otevřených dveří v trolejbusárně a byl tam nějaký študák, co se hodně zajímal a vyptával a mimo jiné se dozvěděl, že u nás žádný trolejbus nic takového jako baterii na popojetí nemá. Dojde šťáva, smůla. Z vyprávění vzešel i příběh, že jednou trolejbus zastavil tak nešťastně, že se ocitl na hluchém místě - klacky skončily na přerušení ve výhybce a nebylo možné nikam přehodit, kde by se proud chytil. Tak řidič poprosil cestující, jestli by jich několik nevylezlo a nedrbli mu do trolejbusu, aby se chytil šťávy. Vylezlo několik lidí, drcli do toho a jelo se dál :).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pravda, zapátral jsem a současné používané trolejbusy fakt většinou trakční baterie nemají.

Ale pokud vezmu do úvahy kondenzátorový autobus, tak to principielně zas taková hloupost není. Zvlášť pokud by se jednalo o krátké objíždky, nebo přejezdy mezi trasami ...

Přinejmenším už Škoda Tr25 baterii mít může, pokud si to tak provozovatel objedná. Předpokládám, že novější typy na tom budou podobně.
http://static.bmhd.cz/data/bmhd-archiv/prospekty/docs/25Tr-CZ.pdf

Případně provozované trolejbusy s generátorem.
http://www.hradeckralove.org/noviny-a-novinky/dalsi-porce-trolejbusu-uz-...

Krom toho se reálně připravuje výroba tramvaje s baterií/kondenzátory.
http://www.siemens.cz/siemjet/cz/home/press/releases/all/Main/55852.jet

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Bejvaly i trolejbusy na setrvacnik, vzdycky v zastavce se roztocil a jel na kinetickou energii setrvacniku - akorat prej spatne zatacel, kvuli gyroskopickemu efektu :) Viz 'gyrobus'

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Fyzika je hezka veda a temhle jevum rozumnel Tesla, ten byl taky povazovan za blazna, nez zacal konstruovat ... a pak je fakt zavreli a znarodnili mu jeho vyzkumy ... no a pred par lety je jeden vedec ukradl a vystavil na net ... tak si je asi v Koreii taky stahli.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To by tady nešlo. Magneti by přes noc tu kabeláž zrecyklovali.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...a pak na silnici napadl sníh... nebo zapršelo..
Navíc, jako bychom už toho elmag vlnění neměli dost... Co asi udělají třeba takové digitální hodinky metr od země?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Jestli mají kovový řemínek, tak možná sekundární vinutí a "lehce" zahřejí ruku majitele?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

což digitální hodinky ale co to udelá s kardiostimulátorem ....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Přetaktuje :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.