Jak zní a vzniká Dolby Atmos? Navštívili jsme kino s nejmodernějším ozvučením!
Technologii Atmos představila společnost Dolby Laboratories začátkem roku 2012 v USA. Novinka slibovala perfektní prostorový zvuk, vtáhnutí diváka přímo do děje a především „něco nového“, co má přesvědčit návštěvníky do kina zajít. Je tomu ale opravdu tak? A co za kvalitním zvukovým zážitkem stojí?
Naši redaktoři se rozhodli, že Atmos vyzkouší na vlastní kůži a navštíví jedno z pouhé dvojice českých kin, která novinku ve své výbavě zatím mají. Multiplex Premiere Cinemas v pražské Hostivaři, kam jsme nakonec zamířili, mj. od března minulého roku ukrývá právě 48 výkonnými reproduktory vyplněný sál s technologií Dolby Atmos. Patří tak k jedním z mála v Evropě a dokonce je také jedním z prvních.
Sál vypadá téměř stejně, ale nenechme se zmást
Pokud vejdete před promítáním do prostor Atmos sálu, možná si větších změn ani nevšimnete. Na první pohled však lze zaznamenat zvýšený počet použitých reproduktorů, kterých má pražský sál konkrétně 48 po celém svém obvodu a na stropě.
Až 365 diváků, které pojme jeho kapacita, si tak může vychutnat objektový 3D zvuk se vším všudy. Platí ale zlaté pravidlo, že prostřední řady budou mít zážitek lepší, než ty krajní. Reproduktory jsou totiž nakloněny do středu a i když je vyzařovací úhel velký, je dobré si správně sednout.
Jak to celé funguje?
Zajímavé na Atmosu v první řadě je, že není pevně stanoven počet použitých reproduktorů, jako tomu je u Dolby 5.1, 7.1 apod. Vše zde závisí na velikosti sálu a ačkoliv by se mohlo zdát, že bude problém s kompatibilitou u zvukové stopy a různých sálů s různým počtem reproduktorů, není tomu tak.
Odsud je promítán film s Dolby Atmos. V racku vidíte vyrovnané zesilovače (pokračují i z druhé strany) a zvukový procesor
Zvuk pro Atmos je totiž strukturován tak, aby byl dopočítáván až na místě promítání speciálním zvukovým procesorem, viz níže. Zvuková stopa je u vybraných snímků součástí tzv. DCP (Digital Cinema Package) formátu, jejž kino obdrží od distributora.
Nestačí však koupit výbavu a spoléhat na to, že vše bude hrát jak má. Do každého sálu musí při jeho výstavbě osobně dorazit technik ze společnosti Dolby, naměřit potřebné údaje, a až poté dojde k montáži reproduktorů (máme štěstí, že jeden z Dolby Techniků z cca 4 v Evropě pochází z ČR).
Výsledné rozmístění se zanese ve formě souřadnic do speciálního softwaru. Na základě prostorových údajů pak zvukový procesor ví, kde má jednotlivé reproduktory přesně umístěné a může dopočítat požadovaný efekt přesně tak, jak jej zamýšleli tvůrci při míchání zvukové stopy.
Každý z mnoha reproduktorů je napojen na svůj vlastní kanál a může tak vydávat úplně jiné zvuky, než ostatní. V případě pražského kina to znamená 48 různých pozic, odkud k vám může reprodukovaný zvuk dorazit.
TIP od Jana Procházky z Premiere Cinemas – Chcete-li si zážitek z Dolby Atmos užít na maximum, sedněte si do třetí čtvrtiny sálu doprostřed. Všechny reproduktory pak budou mířit přesně na vás a 3D objektový efekt více vynikne.
Technické zázemí se kinu prodraží
Když jsme byli zavedeni do zákulisí a nahlíželi do prostor pro promítací techniku, bylo snadné poznat, která z mnoha běžících promítaček patří k Atmosu. Vedle standardní digitální promítačky, kterou jsme si představili při naší poslední návštěvě 4K kina, zde totiž postávalo několik velkých racků.
Člověk si na takovém místě pomalu přijde jako v malé serverovně, ale ve skutečnosti se nejedná o servery, nýbrž o zvukové zesilovače. Vlastní zesilovač má každý z použitých reproduktorů, což je i jeden z důvodů, proč má Atmos zatím tak málo multiplexů – je to drahé. V našem případě jich tedy na místě bylo 48, což je opravdu slušné číslo. Maximální počet zvukových výstupů je zatím podle oficiálních stránek Dolby nastaven na číslo 64.
- Psali jsme o technologii: Dolby Atmos: zapomeňte na 7.1 zvuk, je tu 62.2
Celkovou cenu potřebné výbavy jsme se bohužel nedozvěděli, ale pohybujeme se zde v násobcích ceny běžného prostorového ozvučení, kde není nutné mít pro každý reproduktor speciální kanál, a tedy i zesilovač. Například zvukový procesor, běžně používaný pro 7.1 sály, vyjde na cenu kolem 2 000 euro. Ten pro Atmos pak na vysokých 20 000 euro (přes 500 000 Kč). Jedná se však o velmi výkonný hardware, který má za úkol na základě souřadnic posílat zvuk do správných reproduktorů a zároveň vypočítávat stopu s několikavteřinovým předstihem.
Dolby Atmos Cinema Processor CP850 je mozkem celého řešení. Dochází zde ke zpracování zvukové stopy na základě souřadnic reproduktorů
Kdo by čekal, že bude mít zvuková stopa např. oproti 7.1 formátu výrazně větší velikost, byl by na omylu. Větší je díky metadatům a přidaným informacím přibližně jen o 10 %. Stejně tak je stopa zpětně kompatibilní a není tak problém přehrát zvuk v sále bez Atmosu. O lepší zážitek však v takovém případě přijdete.
Za zvukové orgie si připlatíte
Přestože je filmů dostupných pro Atmos poměrně hodně, distributoři si z důvodu nutnosti zasílání dvojice DCP nechávají připlatit. To je podle vyjádření zástupce Premiere Cinemas i ten důvod, proč stojí vstupenka na takový film o přibližně 30 Kč více. I tak se ale pražský multiplex podle slov jeho zástupce přesvědčil, že se Atmos vyplatí. V průměru má film v moderním sále vždy větší návštěvnost, než v dalších konkurenčních kinech.
Vize do budoucna
Přestože je v tuto chvíli počet kin s Atmos technologií poměrně nízký, číslo neustále roste a po celém světě najdeme dle oficiální mapy 372 sálů. V rámci modernizace po něm brzy sáhne nejedno větší kino a můžeme očekávat, že se za několik let stane standardem. S větším rozšířením přijdou i nižší pořizovací náklady, které jsou v tuto chvíli asi největší překážkou. Například pražské Premiere Cinemas zatím počítá s návratností investice v průběhu příštích 8-10 let.
Pocity a subjektivní hodnocení redakce:
Jiří Molnár: Mám-li zcela objektivně v tento okamžik zhodnotit a nabídnout svůj dojem z „nové“ zvukové technologie Dolby Atmos, tak bych nejlépe musel sáhnout do šuplátka s non-verbální komunikací. Jelikož mé rozpačité krčení ramen v těchto napsaných řádcích nebude dostatečným vysvětlením a přínosem, pokusím se přesněji popsat, jak na mě zvuková reprodukce zapůsobila.
Cavyky s přímým názorem dělám především proto, že samotná technologie je mi sympatická a vnímám ji jako můstek k něčemu dalšímu, co více prohloubí samotný filmový zážitek. Bohužel dosavadní aplikace ze strany filmových tvůrců je tak omezená a minoritní na filmové situace a žánry, že si jako běžný divák takřka rozdílu oproti normální zvukové reprodukci (mimo při pohledu na cenu lístku) nevšimnete. Paradoxně nejlépe v Dolby Atmos vyznívají demo ukázky a upoutávky právě na tuto technologii. Filmy jako Hobit či Captain America (které jsem viděl) nenaservírují divákovi takové situace, ve kterých si prostorový zvuk vychutná v celé své kráse. A přitom jsou právě tyto filmy na programu atmosových kin. Pro dialogy je Atmos nevyužitý a dá se konstatovat, že ani významně nepoužitelný, při akcích je scéna zase dost ohlušující. Bohužel ani samotní filmaři nepřikládají zvukové optimalizaci pro Atmos nějakou významnou roli. A v tom je právě ten kámen úrazu. Atmos totiž nejlépe servíruje pomocí směrových zvuků divákovi situace, které se odehrávají mimo filmové plátno – nejlépe nějaký vystřelený předmět směrem k hlavnímu hrdinovi z promítacího sálu atd.
Pokud bych se někdy měl v budoucnu sám za sebe znovu rozhodnout, zdali si připlatit za promítání filmu s Atmos, má odpověď by byla ne. Cena promítání je už beztak vysoká a její další navýšení s minimálním dopadem na samotný zážitek mi osobně nepřijde adekvátní. Do budoucna se ale rozhodně nebráním, za předpokladu většího zájmu o tuto technologii ze strany filmových společností, svůj názor rád přehodnotit.
Lukáš Voříšek: Sál potemní a zazní úvodní znělka, ilustrující možnosti technologie Atmos, která vás doslova vtáhne do jiného světa. Chvíli lze slyšet bzukot za sebou, poté o malý kousek vedle a za chvíli se člověku zdá, že mu kolem hlavy krouží hejno hmyzu.
První nadšení z demonstrativní znělky vystřídalo v případě sledování snímku Captain America: Návrat prvního Avengera lehké rozčarování. "Kde jsou výraznější zvukové prostorové efekty, proč je tvůrci až na výjimky prakticky nepoužili?", říkáte si. I tak je ale sem tam poznat, že je zvuk v daný okamžik opravdu jiný - skvělý, reálný...
Nejen, že umí takový sál pořádně „zařvat“, ale díky dopočítávanému pohybu objektů se v optimalizovaných scénách téměř přenesete až do bitevní vřavy. Pokud však k optimalizaci snímku pro Atmos došlo jen z části, což platí pro většinu zatím připravených filmů, prakticky proti běžnému kinu nepoznáte rozdíl, a to je škoda. Při dodatečném sledování klipů demonstrujících možnosti Atmos sálu jsem totiž měl naopak z efektů skvělý pocit a nadšení nešlo skrývat.
Osobně se mi technologie Dolby Atmos velmi líbí, ale opět, podobně jako 4DX, troskotá na tom, že není dostatečně připravený filmový obsah, který by využil nemalého potenciálu. Ale kdo ví, třeba se s dalším rozšířením do sálů světových kin tvůrci polepší. Do té doby bude Atmos spíše takovým marketingovým lákadlem.
Jiří Moos: Stejně jako na kvalitu videa si u filmu potrpím na dobrý zvuk. Popravdě jsem se tedy těšil na technologii Atmos ještě mnohem více než na 4DX, kterou jsme v rámci návštěv technologických zázemí kin také vyzkoušeli (již brzy se můžete těšit na naše dojmy a postřehy z technologického zázemí). Na první pohled mě překvapilo zejména umístění samotných reproduktorů, kdy jsem očekával, že budou po obvodu sálu, jsou však umístěné na stropě a to v relativně malém kruhu okolo prostředních řad. Výběr sedadla tak má relativně velkých vliv na celkový zážitek z prostorového zvuku, kdy nejvýhodnější je sedět uprostřed kruhu.
Opravdovou sílu technologie předvádí krátké videoklipy před filmem, které Atmos propagují. Měli jsme možnost si je poslechnout a zejména atmosféru pralesa dokresluje technologie naprosto úžasně. Mile mě překvapila také jednoduchá hudební skladba vybrnkaná na kytaru, kdy se zdroj zvuku postupně “točil" kolem posluchače do kruhu. Přechody mezi reproduktory jsou lidským uchem nerozeznatelné a celkově se jednalo skutečně o nevšední zážitek poslechu hudby.
Jelikož je technologie relativně nová, neexistuje ještě mnoho filmů připravených pro takto prostorové vnímání zvuků. Takových scén nebylo mnoho ani v Návratu prvního Avengera i když je pravda, že jsem se několikrát během filmu vlivem prostorového efektu zvuku podvědomě ohlédl za sebe. Jako fanda kvalitního zvuku se moc těším, až se začnou zejména akční moderní snímky připravovat pro Atmos již od samého začátku a ve finále využijí technologii na maximum.
Zvuk je však z Atmos reproduktorů obecně bez pochyby kvalitní a to je v tuhle chvíli pro mě osobně největší tahák technologie. Přijde mi totiž nepřijatelné platit těžké peníze za opravdu hrozný zvuk, kterým mnoho českých kin disponuje. Takže pokud se těšíte na oblíbený snímek a hodně vám záleží na zvukovém zážitku, který vám většina současných multiplexů nedokáže zprostředkovat, zkuste Atmos uprostřed sálu, nezklame.
Poděkování
Za návštěvu technického zázemí kina a profesionální přátelskou atmosféru děkujeme technickému řediteli Premiere Cinemas, Janu Procházkovi: |
---|