Život s českým smartphonem Verzo Kinzo aneb jak NEvyrobit chytrý telefon
Když jsem se koncem minulého roku rozhodoval, jakým zařízením nahradím svůj spolehlivý telefon Nokia E51, narazil jsem na skvělou nabídku. Nejmenovaný slevový portál pořádal výprodej zařízení, o němž jsme si mohli v minulosti mnohé přečíst. Smartphone s českými kořeny (výroba probíhala na Taiwanu) se na trhu často nevidí, natož aby minimálně papírově vypadal na konkurenceschopný produkt.
Počátky prvního českého smartphonu: slušná výbava a vysoká cena
Verzo Kinzo, jehož dovozcem je společnost Certus Mercatus s.r.o., vznikalo jako projekt plný nadšení, ideálů a hlavně slibů potenciálním zákazníkům. Jednou z největších výhod měla být unikátní komunita, která by svými požadavky mohla sama určovat úpravy softwaru pro zařízení, které poháněl populární OS Android.
Hardwarová výbava byla na překvapivě slušné úrovni, čemuž odpovídala i cenovka, která v době uvedení činila něco kolem 10 000 Kč. Suma je to poměrně vysoká a jak se později na prodejích ukázalo, za novou značku až příliš optimistická.
Při uvedení na trh koncem roku 2011 byl nicméně použitý hardware vyšší střední třídou a určitou skupinku zákazníků si smartphone najít mohl. Použitý jednojádrový procesor Texas Instruments OMAP3630 tepe na frekvenci 1 GHz a společnost mu dělá 512 MB RAM. Velký 4,3" kapacitní displej s rozlišením 800 × 480 obrazových bodů vyloženě neurazí ani dnes, stejně jako 5MPix fotoaparát, GPS a další výbava, viz tabulka.
Konstrukce | 132 × 70 × 12 mm, váha 155 g |
---|---|
Sítě | GSM: 850 / 900 / 1800 / 1900 MHz, 3G: 850 / 1 900 / 2 100 MHz |
Displej | TFT TN, 4,3" (480 × 800 px), dotykový: kapacitní |
CPU a chipset | Texas Instruments OMAP3630, CPU: 1×1 GHz |
Paměť | RAM: 512 MB, vnitřní paměť: 512 MB, paměťové karty: microSDHC |
Datové funkce | HSDPA: 7,2 Mb/s, HSUPA: ?, Wi-Fi: 802.11b/g, Bluetooth: 2.1 (A2DP, EDR), NFC: ne |
Operační systém | Android 2.2 |
Organizační funkce | kalendář, budík, prohlížeč: Android browser |
Multimédia | hudba: ano (mp3, aac, wav), výstup: 3,5mm jack, video: ano (mp4, 3gp), FM rádio |
Fotoaparát | ano, 5 Mpx (2 592 × 1 944), LED dioda, autofocus, video: ano (1 280 × 720 px) |
Navigace | vestavěná GPS: ano (A-GPS), Google Mapy, elektronický kompas |
Baterie | 1 530 mAh |
Dostupnost a cena | listopad 2011, oficiálně u výrobce 4 799 Kč |
Návrh zařízení a dokonce i celého balení dostalo do svých rukou známé designérské studio Novague a svého úkolu se dle mého ujalo poměrně dobře.
Výchozí tvar měl napodobovat diamant a jednalo se o příjemnou změnu, když jsme nyní v době stejně vypadajících placek. Co ale vypadá dobře na fotografiích, to není v reálu takový zázrak. Ostré hrany vypadají určitě zajímavě, ale během pár měsíců se plastové kryty právě na hranách výrazně ošoupaly, čemuž nezabránilo ani dodávané pouzdro. Odřeniny vem čert, vždyť Verzo Kinzo v poslední nemalé slevě stálo pouhé 2 879 Kč, pojďme si však říci, co byl v průběhu užívání hlavní problém a co mne slušně řečeno naštvalo.
"Budeme naslouchat komunitě..." Tak určitě...
Postavit marketing na slovech o unikátní komunitě, která bude ovlivňovat životní cyklus celého zařízení, nebyl určitě špatný krok. Minimálně myšlenka je to líbivá, neboť ostatní výrobci na tom s vydáváním aktualizací a nasloucháním zákazníkům nejsou nijak dobře. Dalo se tedy očekávat, že bude splněn i jeden z prvních požadavků uživatelů, kterým bylo "nečekaně" nahrazení Androidu verze 2.2 novějším.
Stačí si přečíst text na oficiálním webu: "VERZO Kinzo je první smartphone na světě, který skutečně naslouchá svým uživatelům". Právě požadavek na aktualizaci nevyladěného systému s prostředím Verzo GUI byl od komunity jedním z prvních. Nyní je to již rok a půl od vydání a ejhle, nikde nic. Kdyby nebyla spolupráce s uživateli hlavním marketingovým bodem, tak mlčím a šoupu nohama. Takto jsem minimálně rád, že jsem za zařízení nezaplatil více než 3 000 Kč.
Problém č. 1: "Zapínací tlačítko se rozbilo, protože na něj moc tlačíte!"
Po přibližně třech měsících používání se u telefonu začala objevovat nepříjemná vada. Horní zapínací tlačítko reagovalo přibližně na každé druhé zmáčknutí, až jednoho dne přestalo fungovat úplně. Několik dní jsem komicky řešil situaci kapesní baterií s microUSB konektorem, kterou jsem pro rozsvícení displeje vždy připojil.
Před nefunkčním tlačítkem jsem již věděl o jedné vadě (viz odstavce níže) a proto jsem byl rád, když jsem telefon donesl na reklamaci. Technici balíček převzali a za tři týdny bylo vše připravené k vyzvednutí. Při přebírání smartphonu zpět mne však dopálila hláška technika, který se doslova vychloubal tím, že mi bylo rozbité tlačítko opraveno "nad rámec reklamace a mám být jedině rád, že tak společnost učinila". Chuť zavolat si ředitele byla v danou chvíli obrovská, ale proč to rozmazávat.
Problém č. 2: S telefonem máte nekončící dovolenou! Tedy, alespoň si to myslí volající na druhé straně.
Pamatujete na naslouchání uživatelům? Když už je hluchá firma, nemuselo by být alespoň "hluché" zařízení. Pokud přirovnáme telefon k lidem, bude jeho mikrofon nahrazovat naslouchající ucho. A právě "ucho" brzy začalo zrazovat.
Neustálé "vůbec tě neslyším" a "nejsi náhodou na sjezdovce" vás rychle odradí od jakýchkoli telefonních hovorů. Zprvu jsem tomu nepřikládal nějak vysokou váhu, ale po osobní zkoušce se situace vyjasnila. Hučení ve stylu rychlého sjíždění sjezdovky s telefonem u ucha bylo k nevydržení.
Na reklamaci šlo zařízení s výše uvedeným nefunkčním tlačítkem a vadným mikrofonem společně. Po třítýdenní rehabilitaci se telefon vrátil a jediné, co podle technika stačilo, bylo vyčištění konektorů mikrofonu. První zkouška dopadla v pořádku, zvuk téměř čistý, ale už po pár hovorech se hluk způsobovaný vadným mikrofonem vracel do starých kolejí.
Důkaz místo slibů, nahráváno za úplného ticha v redakci
Mohla to být chyba jednoho kusu, což by nebylo nijak divné. Při setkání s dalším "verzákem" jsem se ale dozvěděl, že i on několikrát reklamoval vadný mikrofon, dokud nedostal do ruky nový kus, kde už snad problém nebyl. Když tedy technici ví, že to není ojedinělá situace, proč jí rovnou neřeší výměnou (alespoň mikrofonu)? Chtějí snad zákazníky na reklamaci potkávat každých 14 dní?
Verzo má nejlepší balení, na které zdaleka nemá ani Apple s iPhonem. Proč?!
Ano, je to tak. Právě obsah balení a jeho perfektní designové provedení se nedá srovnávat s žádným jiným chytrým telefonem a tabletem, který jsem kdy držel v ruce. Krabice je elegantně tvarovaná a obsah je vyrobený precizně, ať už mluvíme o ocelové nabíječce do auta, nebo kovových peckových sluchátkách.
Plastové Verzo na první pohled neurazí, ale tělo obřích rozměrů není ničím, co byste mohli považovat za módní doplněk. Oproti zbytku balení je smartphone asi nejméně líbivý prvek, což je velká škoda. Na druhou stranu jsem s designem počítal a rozhodně by nebyl problémem, důležitější je stále správná funkčnost.
Kdyby výrobce při návrhu ušetřil nějakou tu korunu za balení a raději snížil cenu, případně investoval ušetřenou sumu do vývoje operačního systému, určitě by udělal lépe.
Pár slov závěrem
Pokud se někdy rozhodnete pro tvorbu značky a hlavně pak výsledných produktů, dejte si pozor na sliby uživatelům. O to více, když na určitém postoji postavíte svůj marketing a poté ani z části nenaplníte to, co jste slíbili.
Chápu, že výrobce zamířil do zcela nového segmentu, kde se učil za pochodu, a dalo by se prominout i těch pár hardwarových chyb. Ale znechutit uživatele starým operačním systémem s nulovou možností upgradu a jako třešničku na dortu nepříliš vstřícným servisem, to je věc, která vznikla naprosto zbytečně. Tvůrci si takto ani nemohou pro klidné spaní říci: "Udělali jsme pro projekt vše..."