Blíží se návrat nadzvukových dopravních letounů. XB-1 vzlétne už příští rok
Společnost Boom Technology oznámila, že na příští rok chystá ostré testy svého letounu XB-1. Jedná se o technologický demonstrátor, na kterém se odzkouší technologie pro nadzvukový dopravní letoun, který by měl začít létat někdy po roce 2020. XB-1 je zhruba o 2/3 menší než finální dopravní letoun a uvnitř kokpitu má místo pro dvojici testovacích pilotů.
Prototyp má rozpětí křídel 5 metrů a délka letounu činí 20 metrů. Vzletová hmotnost se pohybuje kolem 6100 kg a letoun má mít dolet 1852 km. O pohon se postará trojice proudových motorů J85-GE-21 (každý o tahu 15 kN). Jde o letoun, jehož konstrukce je vyrobena z kompozitních materiálů na bázi uhlíkových vláken.
Na rozdíl od Concordu nepotřebuje nový nadzvukový letoun žádné přídavné spalování, což se pozitivně odrazí na spotřebě paliva. Letoun má být výrazně méně hlučný než zmíněný Concorde.
XB-1 má dosahovat rychlosti Mach 2,2 a Boom Technology věří, že reálně bude finální letoun pro cestující o zhruba 10 % rychlejší než byl Concorde. Konstrukční tým Boom Technology přitom zahrnuje veterány z NASA, SpaceX a Boeingu. Nadzvukové letové zkoušky XB-1 proběhnou za účasti společnosti Virgin Galactic příští rok na Edwardsově letecké základně v Kalifornii.
Finální model má pojmout minimálně 45 cestujících a na nebi se objeví někdo po roce 2020. Oproti prototypu má mít na délku 52 metrů a rozpětí křídel 18 metrů, dolet by měl být ve výsledku až 16 700 km.
Letenka vyjde jednoho pasažéra na 5000 dolarů. Letoun se bude pyšnit komfortním interiérem, službami na úrovni 1. třídy a samozřejmě tím nejdůležitějším - rychlou přepravou z místa na místo. Například trasa z Londýna do New Yorku by měla vycházet na 3,5 hodiny letu.