CDR.cz - Vybráno z IT

Díky lineárním rovnicím vzniknou až 10x rychlejší bezdrátové sítě

Využíváte k přístupu na internet bezdrátovou síť a potýkáte se dennodenně s problémy způsobenými ztrátou packetů? Vědci tento problém naštěstí vyřešili a ví, jak se těmto ztrátám vyhnout a zvýšit tak celkovou efektivitu a přenosové rychlosti bezdrátových sítí.

Překvapivě nám s řešením tohoto problému pomohou lineární rovnice. Data jsou na internetu distribuována pomocí packetů (malinkých kousků digitálních informací). Přesný formát jednotlivých packetů a postup pro jejich doručení na místo určení je definován díky rodině protokolů označované jako TCP/IP. Protokol TCP/IP už je ale zastaralý. Byl navržen na začátku 70. let. Je ale pozoruhodné, že vlastně i po 40 letech stále tvoří páteř internetu. Bohužel i přes jeho nesporné zásluhy na rozvoj internetu se nezdá být tento protokol nijak extra flexibilním a bezpečným.

Packety jsou přenášeny kontinuálně jeden za druhým. Když dojde ke ztrátě packetu (ať už vlivem toho, že máte nekvalitní signál nebo se s přijímačem pohybujete příliš rychle v nějakém dopravním prostředku), tak se přenos dat k vám na chvíli pozastaví. Při pozastavení přenosu dojde k zaslání informace, že se packet ztratil a je nutno ho zaslat znovu. Vysílač tedy opětovně zašle ztracený packet do přijímače. Pak zase normálně pokračuje distribuce dat, jako by se nic nedělo, než dojde k další ztrátě packetu. Nemusíme snad dodávat, jak začne připojení při ztrátě paketů lagovat. Hraní MMORPG her s takovým připojením je pak doslova sebevražda.

Nyní výzkumníci z Aalborg University, MIT a Caltechu vyvinuli matematické postupy, které by mohly výrazně zvýšit efektivitu a zabezpečení datových přenosů. Tito výzkumníci přišli na to, že díky lineárním rovnicím je možno data zrekonstruovat do původní podoby, i když chybí některé pakety. Uživatel tak nebude muset čekat na opětovné zaslání packetů, ale z částí které jsou k dispozici se prostě dopočte ten zbytek. Příjemce tak obdrží N kódované packety, všechny s různými koeficienty, takže je možné řešit rovnice a zrekonstruovat tak původní data. Díky tomu, že nebude docházet k přerušení při stahování dat, tak výzkumníci odhadli, že by bezdrátová síť (ale třeba i síť se starými telefonními kabely) s kódovanými packety mohla být až desetinásobně rychlejší oproti dnešku.

Výzkumníci očekávají, že se tato technologie stane základem 5G telekomunikačních sítí a masivně se uplatní v internetu věcí. Otázka do pranice je, jestli v blízké době tato technologie zcela vytlačí nyní používané TCP/IP.

Tagy: 
Zdroje: 

1, 2

Petr "Ereb" Vašíček

Redaktor CDR/DIIT píšící o všem, co souvisí s autorským právem, světem robotiky, stále záhadným vesmírem a technickými novinkami v oblasti vojenství. Cizí mu není ani svět videoher - rád s nostalgií vzpomíná na staré herní konzole a herní pecky, kvůli nimž už dnes člověk musí sáhnout po DOSBoxu.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Díky lineárním rovnicím vzniknou až 10x rychlejší bezdrátové sítě

Sobota, 26 Červenec 2014 - 09:36 | JP01 | No jistě, CRC měl být samoopravný kód a ve...
Pátek, 25 Červenec 2014 - 19:46 | BTJ | Zase dalsi co baziruje na stupidnich pojmech...
Čtvrtek, 24 Červenec 2014 - 15:08 | Psycho Mantis | řekl bych, že pání vědci došli k tomu, že by to...
Čtvrtek, 24 Červenec 2014 - 01:16 | JP01 | Tak předně, tato technika zřejmě nemá navyšovat...
Středa, 23 Červenec 2014 - 22:37 | BTJ | Hehe s tou 10x vyssi rychlosti me to taky napadlo...
Středa, 23 Červenec 2014 - 13:56 | JP01 | Nevím přesně, jak to je myšleno, ale myslím si,...
Středa, 23 Červenec 2014 - 13:33 | Nalim | Plny souhlas s JP01. Ja hlavne nechapu to...
Středa, 23 Červenec 2014 - 09:43 | JP01 | Bohužel, to není jediný zásek. U her, VoIP,...
Středa, 23 Červenec 2014 - 08:59 | Janadruhou | Bohužel je to tak. Úpadek cdr s příchodem hromady...
Středa, 23 Červenec 2014 - 07:55 | JP01 | Tak to dopadá, když autor článku píše o něčem,...

Zobrazit diskusi