CDR.cz - Vybráno z IT

Evropa míří do vesmíru: Německý startup chystá historický start!

Zdroj: Shutterstock

Evropa se konečně přestává spoléhat na tradiční vesmírné agentury a vstupuje do nové éry soukromých orbitálních startů. Německý startup Isar Aerospace je připraven vyslat svou raketu Spectrum na oběžnou dráhu – a pokud uspěje, půjde o první orbitální start z území západní Evropy. Tento milník by mohl přepsat pravidla evropského kosmického průmyslu a přinést tolik potřebnou konkurenci firmám jako SpaceX nebo Rocket Lab. Povede se Evropě dohnat americký náskok?

Evropa dlouhá léta zaostávala za Spojenými státy, Ruskem a Čínou v oblasti komerčních vesmírných letů. Zatímco americké společnosti jako SpaceX a Rocket Lab dosáhly výrazných úspěchů, Evropa se stále spoléhá na tradiční agentury, jako je Evropská kosmická agentura (ESA) a Arianespace. Problémy s vývojem nosné rakety Ariane 6 a technické potíže se stroji Vega vedly k závislosti na externích poskytovatelích – zejména na SpaceX.

Nyní však situace nabírá jiný směr. Vzestup soukromých evropských startupů v oblasti kosmických letů naznačuje, že se kontinent snaží získat zpět kontrolu nad svým přístupem do vesmíru. Mezi nejvýraznější hráče patří německá společnost Isar Aerospace, která se chystá provést první orbitální start z území západní Evropy. Pokud uspěje, stane se průkopníkem nové éry soukromých vesmírných letů v Evropě.

Tento přelomový okamžik se však neobejde bez překážek. Kromě technických výzev musí startup čelit i složitým regulačním procesům a byrokracii, která dosud brzdila dynamický rozvoj evropského kosmického průmyslu. Isar Aerospace je ale odhodlán uspět a ukázat, že Evropa má vlastní cestu k hvězdám.

Isar Aerospace: startup s ambicemi změnit evropskou kosmonautiku

Německý startup Isar Aerospace byl založen v roce 2018 třemi inženýry z Technické univerzity v Mnichově. Pojmenován po řece Isar, která protéká bavorskou metropolí, se tento podnik postupně vypracoval na nejambicióznějšího hráče v oblasti soukromých evropských kosmických letů.

Firma se zaměřuje na vývoj rakety Spectrum, jejímž cílem je poskytovat dostupné a flexibilní starty malých a středně velkých satelitů do nízké oběžné dráhy Země. Klíčovým rysem jejich přístupu je vysoká míra interní výroby, což znamená, že většinu komponent včetně motorů Aquila si vyrábějí sami.

Společnost již získala přes 400 milionů eur z investic, včetně podpory od NATO Innovation Fund, a nyní je na prahu svého prvního orbitálního testu. Nedávné úspěšné testy motorů naznačují, že raketa je připravena ke startu – chybí jen finální povolení od norského úřadu civilního letectví.

Raketa Spectrum: evropská odpověď na SpaceX?

První testovací let rakety Spectrum proběhne z kosmodromu Andøya v Norsku, což je nejseverněji položené orbitální startovací zařízení na světě.

Technické specifikace rakety:

  • Výška: 28 metrů
  • Průměr: 2 metry
  • Nosnost: až 1 000 kg na nízkou oběžnou dráhu Země
  • Palivo: směs propanu a kapalného kyslíku
  • Motory: devět motorů Aquila na prvním stupni, jeden na druhém stupni

Díky svým parametrům bude Spectrum schopna konkurovat menším raketám jako Electron od Rocket Lab, které dominují na poli vynášení menších satelitů. Pokud se start vydaří, Spectrum se může stát klíčovým hráčem na evropském i globálním trhu.

Proč je tento start důležitý pro Evropu?

Evropský kosmický průmysl se v posledních letech potýká s několika problémy:

  1. Zpoždění Ariane 6 – Evropská kosmická agentura plánovala její nasazení už v roce 2020, ale stále není připravena ke startu.
  2. Neúspěchy raket Vega – Poslední selhání této lehké rakety narušila důvěru zákazníků a přesunula jejich pozornost k SpaceX.
  3. Závislost na USA – Evropské satelity jsou vynášeny převážně pomocí raket Falcon 9 od SpaceX, což ohrožuje strategickou autonomii regionu.

Právě startupy jako Isar Aerospace přinášejí možnost nezávislého evropského přístupu do vesmíru, který nebude závislý na veřejném financování a těžkopádné byrokracii velkých kosmických agentur.

Diskuse ke článku Evropa míří do vesmíru: Německý startup chystá historický start!

Žádné komentáře.