Facebook testuje novou zbraň v boji proti poplašným zprávám
Uživatelé Facebooku budou mít možnost ohodnotit, zda zveřejněná zpráva používá matoucí rétoriku. Je to z toho důvodu, že v závislosti na dění ve světě bývá tato socální síť často zaplavena nepravdivými, poplašnými zprávami, které však jistou část uživatelů lákají skandálními titulky a fotografiemi. Zatím není jasné, jak Facebook s daty, která tímto způsobem sbírá, naloží - a zda vůbec.
Na sociální síti Facebook probíhá testování softwarového nástroje, který má uživatelům umožnit identifikaci a skrytí takzvaných "fake news", tedy poplašných, nepravdivých zpráv, často využívaných k nejrůznější propagandě.
Na přítomnost tohoto nástroje upozornilo několik uživatelů mikrobloggingové sítě Twitter. Uživatelé v něm mají na škále od jedné do pěti určit, zda zveřejněná zpráva neoperuje se "zavádějícím jazykem".
Podle dostupných zpráv se možnost hodnocení pravdivosti zprávy zatím objevila u spolehlivých zdrojů, jako je například magazín Rolling Stone, Philadelphia Inquirer nebo Chortle. Vedení společnosti Facebook se zatím nevyjádřilo k tomu, jak hodlá s nasbíranými daty naložit.
Falešné zprávy se zavádějcími titulky jsou u sociálních sítí - a u Facebooku obzvlášť - čím dál větším problémem. Jedná se často o takzvané clickbaity, které uživatele navedou na webovou stránku, kde je často plné zobrazení zprávy podmíněno další akcí, jako je sdílení nebo like. Jiné zprávy jsou zase hojně sdíleny čistě kvůli skandálně znějícímu titulku, aniž by na ně daný uživatel klikl.
Spojenými státy nedávno otřásla takzvaná aféra "Pizzagate". Muž, který uvěřil zprávě, že jsou v restauraci, napojené na americké politické špičky včetně Hillary Clintonové, zneužívány děti, vtrhl do pizzerie se zbraní v ruce. Konspirační teorie měla původ v síti 4Chan, brzy se však rozšířila i na další neanonymní sociální sítě. Majitel inkriminované restaurace se stal terčem mnoha výhružných zpráv a před pizzerií byl uspořádán nejeden protest.