Když kočky a roboti spojí síly: Cat Royale jako revoluční umělecký projekt
Tuto unikátní instalaci vytvořili vědci z University of Nottingham ve spolupráci s umělci ze skupiny Blast Theory. Premiéru měla na World Science Festival v Brisbane a nyní cestuje jako výstava po celém světě. Doprovodná série videí získala cenu Webby Award, a článek popisující výsledky výzkumu získal ocenění na konferenci Computer-Human Interaction (CHI'24).
Steve Benford z University of Nottingham, hlavní autor projektu, vysvětluje: „Na první pohled jde o navržení robota, který obohatí životy koček hrou. Ale pod povrchem se ptáme, co znamená důvěřovat robotovi, aby se postaral o naše blízké, a případně i o nás.“ Projekt ukazuje, že i když kočky milují robotické vysavače, ne všechny interakce zvířat s roboty jsou pozitivní. Například vodící psi mohou být zmatení doručovacími roboty, a robotické sekačky mohou ohrožovat ježky.
Zdroj: YouTube
Tvorba a průběh instalace
Vědci a umělci z Blast Theory uspořádali sérii workshopů, aby zajistili, že design instalace bude zohledňovat pohodu koček. „Vytvoření vícedruhového systému vyžaduje více, než jen navrhnout robota,“ říká Eike Schneiders z Nottingham's Mixed Reality Lab. „Museli jsme zajistit pohodu zvířat a zároveň zaujmout lidské publikum. To zahrnovalo design výběhu, robota, jeho systémů, role lidí ve smyčce a výběr koček.“
Výběh byl navržen jako „kočičí utopie“ s hrady, chodníky, pelíšky, škrabadly, vodní fontánou, krmnými stanicemi a míčovou dráhou. Kočky jménem Ghostbuster, Clover a Pumpkin, rodič a dvě koťata, byly vybrány tak, aby se vzájemně znaly a cítily se pohodlně. Robotické rameno Kinova Gen3 lite bylo naprogramováno na základě více než 7 000 videí koček, a mělo autonomii pro navrhování her. Hra byla následně řízena lidským operátorem.
Interakce a výsledky
Každá interakce byla hodnocena podle „skóre štěstí“ na základě zapojení koček a jejich řeči těla. Osm kamer monitorovalo aktivitu a záběry byly sestříhány do denních videí na YouTube. Během jednoho dne například robot nabídl Ghostbusterovi hračku s vrtulí, kterou kočky intenzivně sledovaly. Pumpkin se vrhl jako první, následován Ghostbusterem, zatímco Clover pozorovala z vyvýšeného místa. Interakce trvala několik minut, než robot vrátil hračku na místo.
Výzvy a závěry
Experiment ukázal několik výzev, například když robot narazil do míčové dráhy a operátor musel zasáhnout. Další výzvou bylo, když Clover zjistila, jak fyzicky přemoci robotovy klouby a vzala si oblíbenou hračku. Tento incident vyžadoval lidský zásah k obnovení funkčnosti robota a úklid.
Instalace byla úspěšná, i když není pravděpodobné, že by se tento koncept rozšířil do běžných domácností kvůli velikosti, ceně a potřebě lidského dohledu. Kočky během instalace neutrpěly žádná zranění ani výrazný stres a jejich zapojení naznačovalo, že si hru s robotem užívaly. Lidé byli nadšeni z pozorování koček a experiment ukázal, jak fyzická interakce s robotem může kočky stimulovat a obohatit jejich životy.