Lockheed-Boeing představil supervrtulník Defiant-X. Nahradí Černé jestřáby?
Sikorsky Aircraft nyní vlastněná společností Lockheed Martin společně se společností Boeing představily tento týden koncepci supervrtulníku Defiant X. Americká armáda v současnosti hledá nástupce za vrtulníky Bell OH-58 Kiowa Warrior, které byly určeny pro ozbrojený průzkum a za víceúčelové vrtulníky Sikorsky UH-60 Black Hawk. Nahradit tyto vrtulníky mají obratnější a rychlejší VTOL létající prostředky.
Toto úsilí zastřešuje program Future Vertical Lift (FVL), který se dále dělí na podprogram Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) s cílem najít náhradu za Kiowy a na Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) s cílem nahradit Černé jestřáby.
Společnosti Sikorsky (Lockheed Martin) a Boeing už v minulosti představily technologický demonstrátor SB-1 Defiant. Šlo o vrtulník s inovativní koncepcí v podobě koaxiálních rotorů (dva hlavní protiběžné rotory) a se zadní tlačnou vrtulí. Díky informacím z testování SB-1 a zpětné vazbě americké armády došlo u Defiantu k řadě vylepšení, které vyústily v návrh nového stroje Defiant X.
Vrtulník Defiant X přichází s upraveným designem. Díky těmto úpravám se Defiant X může oproti SB-1 pochlubit lepšími aerodynamickými vlastnostmi. Dále došlo k většímu potlačení tepelné (infračervené) stopy vrtulníku. Defiant X bude vybaven elektronickým systémem řízení fly-by-wire a určitými autonomními funkcemi.
Hlavním konkurentem Defiantu je v programu FLRAA konvertoplán Bell V-280 Valor. Americká armáda požaduje jako minimální cestovní rychlost u nového VTOL stroje 460 km/h. Defiant může přepravit až 12 vojáků v plné polní nebo 1670 kg užitečného nákladu. Do konce letošního roku musí uchazeči v programu FLRAA dodat armádě své finální návrhy a v příštím roce armáda vybere vítěze. Nástupce UH-60 Black Hawk pak vstoupí do služby v americké armádě někdy ve 30. letech tohoto století.