Mlčení je zlaté aneb jaká je strategie zahraničních podnikatelů v Číně?
Dokonce i Musk, známý svým nezdrženlivým rozhovorem na Twitteru, byl během bouřlivé cesty minulý týden nezvykle tichý. V roce 2020 oslavil dodání prvních aut vyrobených v továrně Tesly v Šanghaji tancem na pódiu, které bylo otevřené pro tisk. Tentokrát však nebyla žádná média pozvána. A i když Musk zmínil cestu ve dvou příspěvcích od doby odjezdu, nezatweetoval ani jednou během pobytu v Číně.
Solomon z Goldmanu byl podobně skromný. V roce 2019 poskytl mediální rozhovory a účastnil se několika fór. Během své cesty v březnu letošního roku byla jeho jediná známá angažovanost výrazně uzavřená.
Nedostatek informací od západních generálních ředitelů a jejich společností o cestách do Číny lze připsat opatrnosti vzhledem k tomu, že politické a obchodní napětí mezi USA a Čínou se zhoršilo na nejnižší bod za celou dekádu.
Zvýšený důraz prezidenta Si Ťin-pchinga na národní bezpečnost - zejména nedávný zákrok proti poradenským a due diligence firmám - také zanechal mnoho zahraničních společností nejistých, alespoň co se týče porušení nějakého tamějšího zákona.
Zdroj: Shutterstock
Noah Fraser, generální ředitel Kanadsko-čínské obchodní rady, řekl, že navštěvující manažeři již nehoní nové obchodní příležitosti, ale soustředí se spíše na udržování stávajících vztahů a často se vyhýbají novinářům, velké večeři nebo otevřeným projevům.
Před cestou do Číny hledali američtí generální ředitelé radu, jak by je mohlo rozšíření protišpionážního zákona Pekingu ovlivnit. Dále chtějí vědět, jak se vypořádat s čínskými vládními úředníky a s otázkami, jakmile se o jejich cestě začne psát v médiích. Šéfové obou asociací potvrdili, že tyto společnosti nemají zájem mluvit s médii a riskovat, že budou požádáni o komentář k postojům přijatým Washingtonem a Pekingem.
Diskuse ke článku Mlčení je zlaté aneb jaká je strategie zahraničních podnikatelů v Číně?