NASA testuje na letadlech Gulfstream III nová křídla, která mění tvar
Inovativní technologie křídel se jmenuje Adaptive Compliant Trailing Edge (ACTE) a byla navržena tak, že pohyblivý okraj křídla přirozeně navazuje na zbytek profilu. Okraj je oproti klasickým vztlakovým klapkám flexibilní a umožňuje mnohem jemnější náklon a to v plném rozsahu směrem nahoru i dolů.
Detail flexibilního křídla
Nové ohebné křídlo má údajně hned několik pozitivních vlastností, které by mohly výrazně ovlivnit letecký průmysl. Jednak je díky němu možné ušetřit miliony dolarů ročně za náklady na palivo, dále pak snížit celkovou hmotnost konstrukce a současně také zredukovat hluk při vzletu a přistání letadla. Hladký přechod křídel totiž pomáhá plynulejšímu proudění vzduchu, takže dochází ke snížení tření a rovněž ke snížení nákladů na pohonné hmoty.
Na novém projektu se podílí NASA společně s Air Force Research Laboratory a soukromou firmou FlexSys. Tým vědců z Armstrongova leteckého výzkumného střediska v Kalifornii uskutečnil za posledních šest měsíců celkem dvacet dva testovacích letů. Nová křídla byla testována na letounech Gulfstream III a výsledky prý dopadly velmi dobře. V rámci sběru dat letoun natáčel klapky v rozmezí od -2 stupňů do 30 stupňů.
Technologii by bylo možné využít jak u nově vyrobených letadel, tak také u těch stávajících, kde by instalace nových klapek pomohla zvýšit účinnost paliva o 5 až 12 procent, hlučnost letadla by se naopak snížila maximálně o 40 procent.
V dohledné době se zřejmě úplného nahrazení konvenčních křídel za flexibilní variantu nedočkáme, nicméně podle Jeffa Juppa, bývalého technického ředitele Airbusu, by se tento druh křídel mohl uplatnit spíše u menších tryskových letadel typu business jet.