CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW – Microsoft Flight Simulator ztvární celou planetu pomocí cloudu a AI

Na loňské konferenci E3 se krátkým trailerem poodhalil chystaný Microsoft Flight Simulator. Skalní fandové jistě jásali, ale málokdo by tušil, že půjde o tak revoluční kousek, který dost možná posune možnosti hraní zase o trochu kupředu.

Od posledního plnohodnotného dílu přece jenom uběhlo více než 10 let, a na kdysi slavnou sérii se trochu pozapomnělo. V roce 2012 se chvíli pokoušeli o tvorbu spin-offu, ale po pár měsících práce byl projekt smeten ze stolu. Před třemi lety vyšel alespoň Flight Sim World, který se pokoušel na sérii navázat s licencí od Microsoftu, ale moc velký úspěch také nesklidil.

Nově plánovaný díl má přitom velké ambice navázat na legendární sérii, od jejíhož počátku uplynulo bezmála 40 let. První díl totiž vyšel už v roce 1982, ještě před samotným vznikem systému Windows, tehdy ještě na osobní počítač od IBM. Jedná se tak o vůbec nejstarší herní značku, kterou má Microsoft pod palcem.

S daty v oblacích

Stejně jako první díl byl tehdy značně revoluční, nový restart série slibuje úplně zamávat s celým žánrem leteckých (i jiných) simulátorů. K tomu jim dopomůže zejména cloudové úložiště plné geografických dat, s kterými bude hra pracovat. Již nyní se jedná o více než dva petabajty dat, což značně převyšuje cokoliv, co by normální hráč dokázal na svém počítači obsáhnout.

Základní premisou je skládání satelitních dat s umělou inteligencí, díky čemuž prakticky klonují vzhled reálného světa s velmi vysokou přesností. Satelitní data jsou získávána z map Bing (které Microsoft taktéž vlastní), a následně povýšená o fotogrammetrii, tedy vědní obor s pomocí něhož dochází k rekonstrukci tvarů, měření rozměrů a určování polohy předmětů na základě fotografických snímků.

K tomu jsou přidána ještě terénní data, která mapují například hustotu porostů, vzhled milionů stromů i malé přírodní detaily – jednotlivé trsy trávy či vlnky na vodních plochách. O věrnou realizaci počasí se zase starají meteorologická data sledovaná v reálném čase a k realistickému ztvárnění rozvržení letů slouží sledování reálného leteckého provozu. Tato data jsou prohnána přes Azure algoritmy a strojové učení a výsledkem je velmi věrná reprezentace skutečného světa.

Simulátor planety Země

Nejedná se však o znázornění pouze leteckého prostředí, ale i celého světa pod ním, s přesností na centimetry. Velká města, letiště, ale i každý dvorek či opuštěný ostrov je mapován s co největší přesností – pokud to geologická data neumožňují, nastupuje na řadu umělá inteligence, která dle svého uvážení objekty dopočítává. Toho je využíváno zejména u objektů záměrně na mapách rozmazaných, jako jsou sklady munice, vojenské základny, ale i u oblastí, které byly zastíněny nepřízní počasí v době mapování.

Vše je ale bráno ze současného stavu Bing map, a tak jakmile se něco v reálném světě změní, ve hře se tyto rozdíly budou propisovat. Podle ředitele vývoje FS je navíc tato spolupráce oboustranná – nejen že si hra bere data z Bingu, ale i hra může díky ručně vymodelovaným oblastem pomoci reálnějšímu znázornění dat na Bing Maps.

Pilotem jak nikdy dříve

Znázornění vnějšího světa však není jediným působivým prvkem této hry. Přesné modelace se dočkaly i kabiny všech nabízených letadel, které věrně odrážejí své reálné protějšky. Kokpity jsou celkově propracovanější než kdy dříve – nacházejí se zde simulované dotykové LCD obrazovky, SVS (Synthetic Vision System), který poskytuje 3D znázornění okolního terénu, a pro nováčky jistě přínosný systém zvýraznění interaktivních prvků kabiny nutných při vzlétání i přistávání.

Kdo by si chtěl užívat jen klidné plachtění nad kontinenty bez nutnosti ovládat všechny prvky letadla, může si navíc spoustu povinností vypnout v nastavení. Možností hraní je spousta a často se odvíjí od zvolených typů pohledů. Při pohledu přímo ze sedadla pilota je možné využít například letu za viditelnosti (VFR), kdy lze navigovat letadlo při vhodných meteorologických podmínkách přímo podle výhledu z kabiny. Další možností je pohled zvnějšku letadla, nebo dokonce pohled na samotnou krajinu pod námi bez rušivého prvku letadla.

Dodržování předpisů i fyzikálních zákonů

Na své si přijdou i již zestárlí fanoušci původních dílů, jelikož zpracování terénu není jediná část, která se dočkala zásadních vylepšení. Hlavní rozdíl je znát zejména u vylepšeného základního modelu fyziky, který staví na původním Flight Simulatoru X obohaceném o nové aerodynamické simulace, kolizní modely a jiné fyzikální jevy – lom světla, chování kapek na čelním skle, vznik turbulencí a působení větru. Z původních 24 tisíc letišť se FS rozroste na 37 tisíc ručně vymodelovaných přistávacích ploch.

Nelze ale vyjma grafické a gameplayové stránky nezmínit i zvukovou část, jež se může chlubit věrně replikovanými zvuky spojenými s vzletem, přistáním, ale i leteckými manévry.

Posila přes internet

K zobrazení všech těchto dat v reálném čase bude ale s jistotou potřeba vlastnictví výkonného herního stroje a kvalitního internetového připojení, jelikož Flight Simulator využívat tzv. adaptabilního streamování. Pro sestavy, které nebudou hru samy o sobě zvládat v plné kráse, bude k dispozici plný off-line mód. Ten bude běžet buďto na osekané verzi mapy, nebo cachovaných částí přednastavené letové cesty.

Jednou z možností je i předstáhnout si požadovaný kus mapy, a poté ho v tomto režimu libovolně využívat. Co se týče možností multiplayeru, zatím je spíše ve fázi konceptu a bude rozpracován dle toho, jak bude komunita možnost kopilotování vyžadovat. Sami to ale momentálně nepovažují za prioritu.

Kromě Microsoftu na hře spolupracují i vývojáři z Asobo studio, které je známé zejména svým nejnovějším kouskem A Plague Tale: Innocence. V minulosti se ale podíleli například i na hře Fuel, jež se dodnes může chlubit nejrozlehlejší hratelnou plochou v konzolové hře, nebo různých titulech na Xbox Kinect. Herní experti ale nejsou jediní, kdo se na hře podílí – zaměstnáváni jsou i nespočetní vědci, vojenští experti a piloti, kteří porovnávali Flight Simulator se svými reálnými zkušenostmi.

Díky tomu byla upravena například spotřeba paliva, ta totiž v původních modelech příliš neodpovídala realitě. Naopak vývojáři mysleli třeba i na takové detaily, jako je změna vyváženosti letadla podle posazení pilota – jeden z testujících si všimnul, že pokud v letadle sedí sám, má letadlo tendenci při vzletu více zahýbat, než když jsou přítomni piloti oba. Pokud některým hráčům tyto podrobnosti vadí, je možné si je v nastavení vypnout a hraní si ještě trochu ulehčit.

Co se týče problémů se zákony, narazil tým Jorga Neumanna pouze na jeden problém, a tím jsou názvy států, oblastí a hranic, kde často panují neshody. Aby se těmto záležitostem vyhnuli, používají pouze obrazové znázornění oblastí, bez jejich jmenného popisu, a tak nemůže dojít k žádným rozporům.

Přesné datum vydání neznáme, ale dle slibů z úst vývojářů tomu bude již letos. Nejprve se hra podívá na počítače a o několik měsíců později i na Xbox One. Od vydání bude taktéž součástí Xbox Game Passu na obou platformách. Vývoj hry ale vydáním zdaleka nekončí – protože svět se mění, je potřeba na to ve hře taktéž reagovat. Sami tvůrci si již za dobu vývoje všimli třeba rapidních změn u některých plážích ve Francii v důsledků vzrůstajících hladin moře.

Úspěch Flight Simulatoru je pro Microsoft opravdu stěžejní záležitostí, zvlášť nyní, kdy se snaží zapůsobit i na herní publikum a dostat se na trh ve spolupráci s velkým množstvím zakoupených herních studií. Mají navíc šanci posunout možnosti cloudového hraní zase na trochu jinou úroveň, kterou dříve hry nemohly nabídnout.

Diskuse ke článku PREVIEW – Microsoft Flight Simulator ztvární celou planetu pomocí cloudu a AI

Pátek, 6 Březen 2020 - 02:00 | rman | "Profesionál ať sedne do čehokoliv, po dvou...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 21:28 | Kazaxx | Amaterem, nebo taky hobby pilotem se považuje...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 14:41 | rman | Psal jsi "Squirrel není real live pilot...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 14:38 | rman | Psal jsi doslova "Odhaduje? 4-5TB?" ,...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 14:33 | rman | Sorry ze to nemam moc cas rozvadet, ale to je...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 14:29 | rman | Nepochopil jsem co to znamena to "i kdyz jen...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 14:07 | Anonym | Co si nepochopil na moji odpovedi ? Reagoval jsem...
Čtvrtek, 5 Březen 2020 - 00:39 | Vojtech Nekvapil | Jaké to štěstí, že na letošní vánoce bude nová...
Středa, 4 Březen 2020 - 23:31 | JirkaK | Ano, ale v roce 2017 ještě papíry neměl a nechal...
Středa, 4 Březen 2020 - 23:08 | JirkaK | Je možné to předem cachovat.

Zobrazit diskusi