CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE – Unravel uhrane svým rozkošným kabátkem, leč nedopleteným

Unravel 27
Když na E3 konferenci společnosti Electronic Arts vystoupila vloni nervozní osoba snažíce se odprezentovat svoji láskyplnou vizi hry, v publiku se cosi zlomilo. Mezi těmi všemi natřískanými efekty a pokračováními známých značek totiž najednou něco vyčnívalo.

Unravel si získalo srdce hráčů téměř okamžitě po svém představení na loňské E3, a to nejen svým milým a dojemným trailerem, ale také prezentací Martina Sahlina, kreativního režiséra, pro něhož malá postavička Yarnyho znamenala už od pohledu daleko více, než jen pouhý šek.

Mezi všemi těmi vysokorozpočtovými tituly se najednou objevila skromná plošinovka, která se nesnažila své publikum získat stříkajícím mešním vínem a výbuchy, nýbrž svoji audiovizuální stránkou hladící po duši. 

Unravel 3 0Unravel 5Unravel 16

Přestože se hra honosí indie přídomkem, jen těžko by se dala považovat za nezávislou hríčku, neboť své zastoupení našla v jenom z největších herních vydavatelství, Electronic Arts, které ji umožnilo prezentaci na jedné z nejsledovanějších konferencí nejdůležitější události průmyslu, herní mekky Electronic Entertainment Expo.

Nad tímto tématem se ostatně kdysi pozastavil kolega z herní sekce, Pavel Vevera, v článku, který zkoumal podobné případy závisle nezávislých her, respektive do jaké míry je tento termín přežitek a do jaké validní označení.

Vykutálená rošťárna

Už od svého představení se na Unravel slezly oči ze všech stran. Očekávání byla vysoká, a pochybnosti minimální. Málokdo by si dokázal připustit, že by se na této hře dalo něco zkazit, když její alfa a omega byly patrné už v upoutávce, a daleko od nich titul zajít už nemohl.

Unravel 20

V příběhu se chopíte role malého klubka příhodně zvaného Yarny a budete si odmotávat svoji cestu světem a napříč hádankami. Myšleno zcela doslovně, malý červený panáček za sebou rozmotává a trousí s každým krokem niť a využívá ji k překonávání menších i větších překážek coby pružinu, provaz, liánu atp. Velmi jednoduchá mechanika, která v praxi dělá nápaditě hranice z každého centimetru.

Unravel 18Unravel 19Unravel 24

Občas některé pasáže vypadají na první pohled jednoduše, ale k záchytnému bodu, které vaši bavlnu opět doplní, chybí pouze pár krůčků, a tak je nutné vymyslet alternativní řešení. Bohužel, jednotlivé hádanky vyčerpají své nápady během prvních pár úrovní a velmi brzy nastupuje stereotyp a omílání jednoho a toho samého postupu stále dokola. Přesto se však občas objeví nějaké zaškobrtnutí, se kterým si hráč láme hlavu i několik minut.

Tonoucí se klubka chytá

Domotání klubka není jediným způsobem, jakým může Yarny zemřít. Na své cestě se setká s různými nástrahami přírody, od obyčejného přílivu po nebezpečné kraby nebo morčátka. Právě v těchto pasážích dochází k smrti nejčastěji a dokáží pěkně frustrovat.

Unravel 34Unravel 38Unravel 50

Některé jsou doprovázeny poutavou kamerou, která scénu odlišuje od zbytku hry. Vzhledem k občasné náročnosti si je ovšem "užijete" i několikrát po sobě, čímž pasáž hráče snadno vytrhne z jinak stabilního ponoření do atmosféry. Z krásného prožitku se pak rázem stává nervní záležitost. 

Unravel 35

Už na první pohled zaujme Unravel svojí grafikou, která hráče uhrane snad ještě více než skutečná příroda. Všechna prostředí jsou nádherná, autentická, svět okolo žije, je radost na něj koukat a každá vteřinka stojí za pořízení snímku. Přesun z místa na místo tedy není jen o držení směrové šipky, ale kapitola sama o sobě.

Když dochází niť

Vizuální podání doprovází hráče téměř na každém kroku. Jedne se vlastně o takový lepší dětský film s úžasnou atmosférou i skvělým hudebním doprovodem. Mezi jednotlivými úrovněmi se přitom odemyká určité příběhové pozadí, které však hráči výslovně nic neprozradí. Vše je podáno pouze skrze fotografie v obrázkovém albu, jehož význam si už každý musí vyložit po svém.

Unravel 28

Právě tato audiovizuální atmosféra je tou největší předností celé hry a zároveň tím největším důvod, proč nad ní vůbec přemýšlet. Samotné mechaniky nestojí příliš za řeč a po prvních úrovních z celkových jedenácti už se ze hry stává vcelku ohraná pohádka. Na druhou stranu zabere celá tato hříčka okolo šesti hodin, a tak zmíněný stereotyp nemusí vůbec nastoupit.

Verdikt

Unravel je přesně tak rozkošný, jak sliboval už během svého odhalení. Nabízí úžasný audiovizuální zážitek, za kterým se ovšem neskrývá silný obsah. Pokud jste typ hráče, který si s hádankami nerad láme hlavu, pak si hru užijete stejně tak dobře i z obyčejného videonávodu.

Galerie ke článku

Diskuse ke článku RECENZE – Unravel uhrane svým rozkošným kabátkem, leč nedopleteným

Středa, 23 Březen 2016 - 09:05 | sandis | Vypada, ze sa to na mojom starsom zeleze pekne...

Zobrazit diskusi