RECENZE – Unravel uhrane svým rozkošným kabátkem, leč nedopleteným
Unravel si získalo srdce hráčů téměř okamžitě po svém představení na loňské E3, a to nejen svým milým a dojemným trailerem, ale také prezentací Martina Sahlina, kreativního režiséra, pro něhož malá postavička Yarnyho znamenala už od pohledu daleko více, než jen pouhý šek.
Mezi všemi těmi vysokorozpočtovými tituly se najednou objevila skromná plošinovka, která se nesnažila své publikum získat stříkajícím mešním vínem a výbuchy, nýbrž svoji audiovizuální stránkou hladící po duši.
Přestože se hra honosí indie přídomkem, jen těžko by se dala považovat za nezávislou hríčku, neboť své zastoupení našla v jenom z největších herních vydavatelství, Electronic Arts, které ji umožnilo prezentaci na jedné z nejsledovanějších konferencí nejdůležitější události průmyslu, herní mekky Electronic Entertainment Expo.
Nad tímto tématem se ostatně kdysi pozastavil kolega z herní sekce, Pavel Vevera, v článku, který zkoumal podobné případy závisle nezávislých her, respektive do jaké míry je tento termín přežitek a do jaké validní označení.
Vykutálená rošťárna
Už od svého představení se na Unravel slezly oči ze všech stran. Očekávání byla vysoká, a pochybnosti minimální. Málokdo by si dokázal připustit, že by se na této hře dalo něco zkazit, když její alfa a omega byly patrné už v upoutávce, a daleko od nich titul zajít už nemohl.
V příběhu se chopíte role malého klubka příhodně zvaného Yarny a budete si odmotávat svoji cestu světem a napříč hádankami. Myšleno zcela doslovně, malý červený panáček za sebou rozmotává a trousí s každým krokem niť a využívá ji k překonávání menších i větších překážek coby pružinu, provaz, liánu atp. Velmi jednoduchá mechanika, která v praxi dělá nápaditě hranice z každého centimetru.
Občas některé pasáže vypadají na první pohled jednoduše, ale k záchytnému bodu, které vaši bavlnu opět doplní, chybí pouze pár krůčků, a tak je nutné vymyslet alternativní řešení. Bohužel, jednotlivé hádanky vyčerpají své nápady během prvních pár úrovní a velmi brzy nastupuje stereotyp a omílání jednoho a toho samého postupu stále dokola. Přesto se však občas objeví nějaké zaškobrtnutí, se kterým si hráč láme hlavu i několik minut.
Tonoucí se klubka chytá
Domotání klubka není jediným způsobem, jakým může Yarny zemřít. Na své cestě se setká s různými nástrahami přírody, od obyčejného přílivu po nebezpečné kraby nebo morčátka. Právě v těchto pasážích dochází k smrti nejčastěji a dokáží pěkně frustrovat.
Některé jsou doprovázeny poutavou kamerou, která scénu odlišuje od zbytku hry. Vzhledem k občasné náročnosti si je ovšem "užijete" i několikrát po sobě, čímž pasáž hráče snadno vytrhne z jinak stabilního ponoření do atmosféry. Z krásného prožitku se pak rázem stává nervní záležitost.
Už na první pohled zaujme Unravel svojí grafikou, která hráče uhrane snad ještě více než skutečná příroda. Všechna prostředí jsou nádherná, autentická, svět okolo žije, je radost na něj koukat a každá vteřinka stojí za pořízení snímku. Přesun z místa na místo tedy není jen o držení směrové šipky, ale kapitola sama o sobě.
Když dochází niť
Vizuální podání doprovází hráče téměř na každém kroku. Jedne se vlastně o takový lepší dětský film s úžasnou atmosférou i skvělým hudebním doprovodem. Mezi jednotlivými úrovněmi se přitom odemyká určité příběhové pozadí, které však hráči výslovně nic neprozradí. Vše je podáno pouze skrze fotografie v obrázkovém albu, jehož význam si už každý musí vyložit po svém.
Právě tato audiovizuální atmosféra je tou největší předností celé hry a zároveň tím největším důvod, proč nad ní vůbec přemýšlet. Samotné mechaniky nestojí příliš za řeč a po prvních úrovních z celkových jedenácti už se ze hry stává vcelku ohraná pohádka. Na druhou stranu zabere celá tato hříčka okolo šesti hodin, a tak zmíněný stereotyp nemusí vůbec nastoupit.
Verdikt
Unravel je přesně tak rozkošný, jak sliboval už během svého odhalení. Nabízí úžasný audiovizuální zážitek, za kterým se ovšem neskrývá silný obsah. Pokud jste typ hráče, který si s hádankami nerad láme hlavu, pak si hru užijete stejně tak dobře i z obyčejného videonávodu.