CDR.cz - Vybráno z IT

Siemens postaví v Německu elektronickou dálnici eHighway

Siemens je v našich končinách nejvíce znám jako bývalý výrobce mobilních telefonů. Tato německá společnost se však zabývá i elektrifikací a její projekt, „eHighway“, bude vystavěn nad německou dálnicí.

Německá spolková republika Hesensko pověřilo Siemens stavbou trolejí nad dálnicí. Jedná se o desetikilometrový úsek a je určen pro čistě elektrické a hybridní nákladní automobily. Troleje budou nad dálnicí A5 a povedou od letiště ve Frankfurtu, resp. sjezdu Zeppelinheim do města Darmstadt, kde je celnice.

Siemens svoji myšlenku „eHighway“ předvedl již v roce 2012, takže se nejedná o nikterak žhavou novinku. Nicméně je to jedno z řešení, jak snížit emise dálkové přepravy. Ve Švédsku se již tento koncept testuje, ovšem jen na 2 km úseku, což je 5x kratší délka než v případě Německé stavby.

Siemens se bude starat o všechno, o správu systému, plánování a samozřejmě i výstavbu. Tyto troleje budou součástí projektu ELISA (Electrified, Innovative Heavy Freight Transport On Autobahns), který zaštiťuje inovace dálkové nákladní přepravy na německých dálnicích.  

Nákladní společnosti díky projektu ušetří až 20 tisíc € ročně, které by jinak daly za 100 000 najetých km. Bez pochyby se zvýší efektivita, jelikož motory s vnitřním spalováním nejsou nijak extrémně efektivní. Přenos energie z trolejí má mít 80% efektivitu, což je poměrně dobré. Ale to nejdůležitější. Kdyby bylo 30 % nákladní dopravy v Německu elektrifikováno, snížila by se produkce CO2 o 6 miliónů tun.

A jaké nákladní vozy budou moci jezdit po takové dálnici? Například Scania G 360, který je hybridní a má devítilitrový motor na biopalivo o výkonu 265 kW, kterému sekunduje elektromotor o výkonu 130 kW s točivým momentem 1050 Nm, což jsou slušné hodnoty.

Tímto projektem chce spolková země zjistit, zda má takový systém smysl a zda opravdu dojde k reálnému odlehčení životnímu prostředí.

Zdroje: 

ECR, S

Pavel Štrobl

Externista, který má zálibu v IoT, elektromobilitě, Microsoftích technologiích, autech, japonské kultuře a jídle. Programuje v jazyce C# a částečně ovládá i C++. V minulosti psal i pro jiné internetové portály, přičemž v počátcích se podílel na běhu magazínu Svět Microsoftu.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Siemens postaví v Německu elektronickou dálnici eHighway

Neděle, 27 Srpen 2017 - 15:14 | tony | nevim kolik stoji nakladni vlakova doprava, ale...
Středa, 23 Srpen 2017 - 23:54 | ldx | "A to se musi merit s nejakou zarucenou...
Středa, 23 Srpen 2017 - 23:41 | ldx | Proč bych to měl studovat, když v tom oboru...
Středa, 23 Srpen 2017 - 15:33 | John Douberro | Pro tebe zjistovat technicke detaily asi smysl ma...
Středa, 23 Srpen 2017 - 10:59 | ldx | Ok a má smysl si zjišťovat technické detaily o...
Středa, 23 Srpen 2017 - 08:05 | John Douberro | Fajn, takze tomu nerozumis a jeste si vymyslis...
Středa, 23 Srpen 2017 - 00:03 | ldx | Tomu absolutně nevěřím. Šum má svoji...
Úterý, 22 Srpen 2017 - 22:59 | ldx | Ano, tak funguje každá běžná dieselová lokomotiva...
Úterý, 22 Srpen 2017 - 16:16 | Fotobob | Ano vím, ČR byla příklad. Podíl uhelných v DE...
Úterý, 22 Srpen 2017 - 13:08 | John Douberro | stary blby mechanicky elektromer umi zmerit cinny...

Zobrazit diskusi