CDR.cz - Vybráno z IT

Steam mění způsob hodnocení her, nezávislí vývojáři v ohrožení?

nepřehlédněte
Steam
Steam ve svém nedávném updatu představil změnu fungování uživatelských recenzí, která u nezávislých vývojářů zvedla nemalou vlnu pobouření. Někteří dokonce tvrdí, že znamenají jejich konec. Jak se celá situace aktuálně vyvíjí a co můžeme čekat do budoucna?

Jedním z velkých problémů uživatelských recenzí na Steamu v poslední době bylo kšeftování s kladnými recenzemi. Herní vývojáři nabízeli hráčům klíče ke svým hrám zdarma, pouze ale za podmínky, že ke hře následně napíší pozitivní recenzi. Nebo naopak si hráči nárokovali hry zdarma s příslibem zanechání kladné recenze. 

Je to podlá a neférová taktika, a přesně tak ji vyhodnotil i Steam, který se proti ní rozhodl přímo zakročit. Bohužel poněkud nešťastným způsobem.

Presumpce vinny

Ve svém nejnovějším updatu představil Steam změny v systému uživatelských recenzí, které zahrnují i znemožnění hodnotit hru uživatelům, jenž ji aktivovali přes aktivační klíč, tedy těm, co titul koupili mimo obchod Steam. Respektive, hráči, kterých se tato změna týká, psát recenze budou moct stále, jen se jejich verdikt nepromítne do celkového hodnocení hry. Hodnocení ovlivní pouze recenze z titulů koupených přímo ze Steam služby.

Steam 01Steam 02Steam 03

Proti změně se ohradilo mnoho nezávislých vývojářů. Ti, kvůli nedostatku prostředků na marketing, spoléhají právě na uživatelská hodnocení, která ale často přichází od hráčů, jenž hru získali jako odměnu za přispění k její Kickstarterovské kampani nebo v nabídce jako Humble Bundle. Přímé prodeje na Steamu jsou už pak jen důsledkem kladných ohlasů, které se promítnou i na stránce titulu v tamějším obchodě. 

Steam reaguje

Valve, provozovatel Steamu, si reakcí všimlo a Doug Lombardi, vedoucí marketingu, ve vyjádření pro Gamasutru řekl: "Získáváme k updatu spoustu pozitivní odezvy, ale také nějakou kritiku. Jako se všemi změnami budeme monitorovat reakci komunity a tu zakomponujeme do další sady změn, které děláme, abychom zlepšili naši službu pro všechny."

Valve tím pouze oznámilo, že situaci sleduje, jak na problém ale nahlíží a jak s ním naloží, je ve hvězdách.

Kolaps indie?

Na místě, kde mělo Valve použít skalpel, dopadlo kladivo, a i když toto rozhodnutí negativně zasáhne mnoho nevinných, do jaké míry změny skutečně ovlivní vývojáře, se nyní ještě chvíli nedozvíme. Potenciální nebezpečí aktuální systém představuje převážně pro nově vydané hry; ty s již zajetou reputací a komunitou jsou relativně v bezpečí.

Steam Reviews Score

Rock Paper Shotgun obepsalo několik vývojářů, aby se k problému podrobněji vyjádřilo. Všechny jimi získané odpovědi najdete zde; my zmíníme pouze tu, která nejlépe shrnuje celou problematiku. Pochází od Adama Blahuta z Jellyfish Games, aktuálně pracujícího na Astrobase Command:

 "Jsem nezávislý vývojář, který už přes dva roky vášnivě pracuje na svém projektu a moc rád bych brzy začal prodávat alpha verzi. Pokud využiju Steam Early Acces, riskuju, že z počátku získaná negativní hodnocení se se mnou potáhnou až do vydání hry, což ublíží prodejům v té nejkritičtější době. Pokud vydám alpha verzi mimo Steam (Itch.io, na stránkách hry, apod.), zůstanou mi výhody brzkého vydání, zatímco hra bude hodnocená pouze v její finální podobě, kdy budou recenze s velkou pravděpodobností převážně pozitivní. Avšak s novou změnou uživatelských hodnocení nebudou mít hráči z dřívějších verzí šanci zanechat viditelné hodnocení, protože mají verze hry zakoupené mimo Steam. Takže co mám dělat?"

Uživatelské recenze jsou již delší dobu vadným systémem, a jak naznačuje Steam ve svém prohlášení, je si tohoto faktu do jisté míry vědom. Zdá se ale, že zcela ignoruje ochranu vývojářů před samotnými hráči, kteří často vyjadřují svůj nesouhlas s rozhodnutím tvůrců negativní recenzí. V minulosti jsme se už několikrát stali svědky koordinovaných útoků na hodnocení hry za účelem ji poškodit a dát vývojářům "co proto". Zmínit můžeme nedávný případ Ark: Survival Evolved, jehož tvůrci ke hře vydali placené DLC, i přesto, že titul je stále v Early Acces. Tímto krokem si proti sobě poštvali komunitu, jež zaplavila titul negativními recenzemi, čímž srazila hodnocení hry na Spíše záporné.

Pavel Vevera

Členem redakce inGamer.cz byl od samotného založení v roce 2012. Původně působil jako multisekční redaktor, přispívající jak články, tak video tvorbou, nakonec se však ustálil na textech. Jako externista od 1. ledna 2014 pokračuje v rámci herní rubriky CDR.cz, kam se redakce i část obsahu inGameru přesunula.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Steam mění způsob hodnocení her, nezávislí vývojáři v ohrožení?

Čtvrtek, 22 Září 2016 - 08:14 | xvasek | No co, distributoři to takto chtěli, distributoři...
Úterý, 20 Září 2016 - 14:47 | Psycho Mantis | Steam je vskutku nejdražší distribuční síť. A...
Úterý, 20 Září 2016 - 13:42 | reader | Kdo tu blitku napsal? Tolik gramatických chyb...
Úterý, 20 Září 2016 - 11:56 | Xspy | Typická elektronická distribuce - Pro koncového...
Úterý, 20 Září 2016 - 09:20 | tomasxxxx | Plny suhlas. Len s jednou vyhradou. A to je to,...
Úterý, 20 Září 2016 - 09:03 | roob | ako ja celkovo nechapem systemu fungovania sluzby...
Pondělí, 19 Září 2016 - 20:03 | Psycho Mantis | "early access je zachrana" ??? Já bych...
Pondělí, 19 Září 2016 - 15:52 | Murphy | Tak ono u indiecek je to dost jiny... tam je...
Pondělí, 19 Září 2016 - 15:10 | petr22 | Ach jo. Ti vyvojari jsou uz tak zdegenerovani...

Zobrazit diskusi