CDR.cz - Vybráno z IT

Tesla a požár v Los Angeles: Aneb paradox elektromobilů

Zdroj: Shutterstock

Elektromobily se opět ocitají ve středu debaty o své skutečné ekologické stopě. Nedávné požáry v Los Angeles, které zdevastovaly jižní Kalifornii, však odhalily znepokojivý paradox. Lithium-iontové baterie v těchto vozech sice hoří jen zřídka, ale pokud už vzplanou, způsobují požáry, které je těžké zvládnout a zanechávají za sebou toxický odpad. Situace vyvolává otázky o tom, jak udržitelné opravdu tyto technologie jsou.

Podle dat společnosti S&P Global bylo v oblasti Los Angeles v provozu přes 431 000 Tesel k říjnu 2024, a to nezahrnuje elektromobily jiných značek. Tyto vozy, i když samy o sobě nehoří často, představují v případě katastrof, jako jsou požáry, významný ekologický problém. Hlavním problémem jsou lithium-iontové baterie, které při hoření produkují extrémní teplo a vytvářejí kyslík, což hasičům znemožňuje rychlé uhašení.

Spotřeba vody a toxický odpad: Náklady na hašení elektromobilů

Zatímco běžný automobilový požár lze uhasit stovkami litrů vody, u elektromobilů může být potřeba i desetitisíce litrů vody. Tesla a další výrobci, jako například General Motors, již poskytují hasičům manuály a speciální školení pro práci s hořícími bateriemi. Nicméně i se všemi znalostmi zůstává hašení těchto požárů náročné.

Důsledky nejsou pouze v hašení samotném. Když požár skončí, zůstane po něm množství toxických materiálů. Pokud nejsou včas odstraněny, může dešťová voda spláchnout chemikálie z baterií do podzemních vod nebo oceánu. Příkladem je Maui, kde v roce 2023 bylo odstraněno více než 30 tun bateriového odpadu z 1400 nemovitostí.

Zdroj: Shutterstock

Co říkají odborníci: Poučení z minulých katastrof

Robert Rezende, hasič specializující se na práci s lithium-iontovými bateriemi, vysvětlil, že při čištění v Los Angeles se budou využívat zkušenosti z havajských požárů. „I když máme protokoly z Maui, tato situace je mnohem rozsáhlejší. Požár zasáhl hustě obydlené oblasti s vysokou koncentrací elektromobilů a dalších energetických úložišť,“ uvedl Rezende. Očekává se, že likvidace odpadu v Los Angeles bude obrovským úkolem.

Proč EV stále dávají smysl – navzdory výzvám

Přestože požáry elektromobilů vyvolávají otázky, statistiky ukazují, že jsou velmi vzácné. Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) odhaduje, že na každých 100 000 prodaných elektromobilů připadá pouze 25 požárů, což je méně než u vozidel na benzin nebo naftu.

Budoucnost: Jak vyvážit udržitelnost a bezpečnost

Elektrická vozidla nejsou bez vad – jsou těžká, mohou zatěžovat infrastrukturu a jejich výroba i likvidace zanechávají ekologickou stopu. Nicméně v kontextu klimatismu představují menší zlo ve srovnání s fosilními palivy. Je však nezbytné, aby vlády, výrobci i spotřebitelé spolupracovali na minimalizaci jejich negativních dopadů.

Požáry, jako jsou ty v Los Angeles, upozorňují na nedostatky současných technologií a připomínají, že cesta k udržitelné budoucnosti není bez překážek. Elektrická vozidla jsou důležitým krokem, ale k dosažení skutečné udržitelnosti je třeba vyřešit i jejich ekologické paradoxy.

Diskuse ke článku Tesla a požár v Los Angeles: Aneb paradox elektromobilů

Žádné komentáře.