Zabiják iPadu nakonec nezabíjel. Tablety od Hewlett-Packard aneb od extrémního výprodeje k nadějným novinkám s Androidem
Kapitoly článků
Vše začalo přibližně před dvěma lety, když HP vypustilo na trh tablet HP Touchpad. První ohlasy a zprávy novinářů nevyzněly pro výrobce ani produkt špatně a spíše se čekalo, jaká bude realita. Zajímavý tablet, který byl mnohými přezdívaný „iPad killer“, navozoval dojem dobře vybaveného zařízení, což potvrzovalo i nasazení dodnes nepříliš rozšířené technologie bezdrátového nabíjení, jakési obdoby NFC pro výměnu dat přiložením, a další solidní výbavy, viz detailní parametry níže.
HP se tabletem s WebOS chtělo postavit Applu a jeho iPadu, přičemž vůbec nebralo ohled na blížící se nástup Androidu. Jeho opravdový boom v té době vlastně teprve začínal a rozhodně se nejednalo o dominantní platformu. Tou byl iOS, kterému se sice WebOS v Touchpadu v mnoha ohledech podobal, ale nepříliš rozšířená platforma měla problém s nedostatkem aplikací, na což se firmě nedařilo reagovat už od zakoupení Palmu. WebOS za sebou zkrátka neměl dostatečnou komunitu a tím pádem bojoval s nezájmem uživatelů i vývojářů.
Displej: | 9,7", 4:3, 1024×768 IPS multitouch displej s Gorilla Glass |
Procesor: | Dvoujádrový Qualcomm Snapdragon APQ8060, 1,2 GHz |
RAM a paměť: | 1 GiB, 16 nebo 32 GB flash úložiště |
Komunikace: | WiFi 802.11abgn, Bluetooth 2.1+EDR |
Senzory a kamera: | gyroskop, akcelerometr, kompas, snímač osvětlení, 1,3 Mpix pro videohovory |
Zvuk: | Beats audio reproduktory, mikrofon |
Konektory: | microUSB, 3,5 mm jack, podpora bezdrátového nabíjení (HP Touchstone) |
Baterie: | 6300 mAh |
Rozměry: | 240×190×13.7 mm; 740 g |
Konkurentem měl Touchpad být hlavně pro iPad, což se ukázalo jako bláhový cíl, kterého však výrobce nakonec přeci jen na chvíli dosáhl. Sklady byly po vlažné odezvě zákazníků plné a vedení nenapadlo nic lepšího, než kvůli ukončení vývoje čehokoli, na čem běží Web OS, začít s výprodejem již za 49 dní od vstupu Touchpadu na trh. Ano, slyšíte správně, prvních 49 zní stačilo k začátku i konci životního cyklu produktu.
Výprodej byl pojat nevídaným stylem! Zařízení, které ještě před měsícem a půl stálo 500 dolarů, rázem stálo dolarů 100. Za cenu do 2 000 Kč tak uživatel dostal do rukou přístroj, jehož výkon a výbava patřily v danou chvíli k tomu nejlepšímu. Mnoho lidí si tak tabletů koupilo hned několik jen proto, aby měli domů chytrý a levný fotorámeček.
Když je něco za pár korun a nabízí velmi dobrou výbavu, bylo by zvláštní, kdyby se po skladových zásobách nezaprášilo. Během pár dnů tak byla většina kusů vyprodána, což znamenalo bleskový prodej přibližně dvou milionů kusů. Touchpad se tím stal dvojkou na trhu, což se ale vzhledem k okolnostem vlastně ani nedá považovat za úspěch.
Jeden pozitivní dopad nakonec výprodej přeci jen měl – vznikla obrovská komunita, která začala vytvářet nějaké ty aplikace, ale hlavně se do hry vložila skupina CyanogenMod, díky níž po nějakém čase přišly první ROM Androidu spustitelné na Touchpadu. Dobrou zprávou je, že vývoj pokračuje dodnes a nějaký ten pátek ještě doufejme bude.
Neslavný konec a nová éra
Problémem ale nakonec stejně zůstalo, že výrobní náklady stejně přesahovaly výprodejovou cenu. Vyrobit jeden Touchpad stálo HP kolem 300 dolarů, prodávat jej tedy se ztrátou kolem 200 dolarů podle nás nebyl nejlepší nápad. Naštěstí již minulé vedení v čele s Léem Apothekerem společnost kvůli nemalým průšvihům opustilo (firma za jeho působení přišla přibližně o 30 miliard dolarů) a nahradila jej úspěšná dlouholetá ředitelka společnosti eBay, Meg Whitman. Ta musela ve firmě udělat nemalý vítr, aby získala zpět důvěru akcionářů a proces nápravy vlastně trvá dodnes.
Začátkem letošního roku se pomalu začalo spekulovat o plánech HP přijít s Android tabletem. Slate 7 nakonec opravdu dorazil a my jsme jej pro vás otestovali, jak se můžete přesvědčit v následující kapitole.