Uhlíková vlákna v karosérii můžou nahradit autobaterie
Někdo považuje za nevýhodu elektromobilů zbytečně těžké a objemné baterie. Díky studii ze švédské Chalmers University of Technology se možná vše změní. Tým vědců pod vedením profesora Leifa Aspa zjistil, že uhlíková vlákna mohou pracovat podobným způsobem jako elektrody baterií, a dokáží tak přímo ukládat energii a zároveň plnit funkci samonosné konstrukce.
Tato nová technologie by se při tom dala využít nejen při konstrukci elektromobilů, ale také při konstrukci trupu letadla, která jsou také z velké části tvořena lithiovo-iontovými bateriemi.
V současné době je kladen důraz na to, aby se elektromobily co nejvíce vyrovnaly běžným motorům, následkem čehož se musí zvětšovat baterie i prostorové nároky. S touto technologií by se mohla výrazně snížit hmotnost jak letadel, tak automobilů až na polovinu.
Jistý problém může nastat při kompromisu mezi mechanickou pevností a tuhostí uhlíkových vláken. Například u sportovních automobilů se již používají uhlíková vlákna celkem běžně. Kvůli elektrochemickým vlastnostem jsou však naprosto nevhodná pro funkci baterie. Na druhou stranu uhlíková vlákna používaná pro baterie mají naprosto malou pevnost pro konstrukci karoserie.
Ve výzkumném projektu o využití uhlíkových vláken jako baterií proběhly prozatím pouze studie, které však potvrzují domněnky o této technologii. Na nějaké skutečné využití alespoň v podobě prototypu si však budeme muset počkat.