Film s vůněmi z vás vyklepe duši! Technologie 4DX na vlastní kůži v českém kině
Zvukové orgie s Dolby Atmos ani jemné 4K rozlišení nás nenechalo chladnými a proto jsme se ihned vydali hledat další zajímavé technologie, čekající na diváky v českých multiplexech. Volba byla překvapivě jasná - sál slibující pohyby sedaček, vůni filmových scén, vítr, mlhu, vodní i světelné efekty, to vše, navíc kombinované s 3D, má u nás zatím jen jedno kino.
- Jak zní a vzniká Dolby Atmos? Navštívili jsme kino s nejmodernějším ozvučením!
- Prohlídka technického zázemí 4K kina. Podívejte se s námi, kde začíná i končí filmová projekce
4DX sál v pražském multiplexu Nový Smíchov slibuje efekty, které mají zlepšit filmový zážitek a přidat k běžnému 3D další rozměr. Vydali jsme se v rámci premiéry filmového snímku NOE zjistit, jak to celé vlastně funguje a podívali jsme se i do míst, kam má běžný návštěvník dveře zavřené.
Co je vlastně 4DX?
Představte si, že film v kině pouze neuvidíte, ale doslova jej prožijete. Taková je alespoň hlavní myšlenka filmové technologie 4DX. Speciální sál vedle plátna a ozvučení ukrývá hydraulické sedačky schopné nejrůznějších náklonů a pohybů. Dále trysky s vodou, hadičky vypouštějící vzduch s vůněmi, generátor mlhy či reflektory pro záblesky. To vše pro úplnost zážitku nakonec ještě kombinováno s 3D. Návštěvník by tak měl mít pocit, že je součástí děje.
Nevšední technologie vznikla pod záštitou společnosti CJ 4DPLEX v Jižní Koreji a premiéru měla už v roce 2009. Od té doby se dočkala několika drobných vylepšení, a co je hlavní, začátkem minulého roku (březen 2013) zavítala i na náš malý trh. Český multiplex Cinema City byl prvním ve střední Evropě, kdo technologii nasadil a musel se tak vypořádat s licencováním. Stálo to za to a výsledkem je největší 4DX sál v Evropě o 172 místech, za nějž kino zaplatilo vysokých 700 tisíc eur. I z tohoto důvodu je cena za vstupenky pro dospělé (včetně 3D brýlí) vysokých 320 Kč, což není vůbec málo a doufáme, že postupně bude klesat.
172 míst a netradiční technologická výbava. Tak vypadá pražský 4DX sál, který je zároveň největší v Evropě.
Jak vznikají speciální efekty?
Na první pohled se 4DX sál od toho běžného neliší. Snad jen větší rozestupy mezi jednotlivými řadami a větší sedačky stojící na hydraulice dávají tušit, že je něco jinak. Po stěnách je několik reflektorů simulujících záblesky a každá sedačka má další spoustu vychytávek. Pojďme si vše rozebrat postupně:
1. Hydraulická sedačka simuluje i volný pád
Sedadlo je na první pohled vyšší, což je způsobeno dolní částí, v níž se nachází hydraulika pro pohyby. Ta je řízena předem nahraným souborem a hýbou se tedy i místa, kde v danou chvíli nikdo nesedí. Náklon do všech světových stran bývá místy poměrně výrazný. I proto nám bylo před sálem řečeno, ať si odložíme věci v úschovně a neopíráme si je kdekoli poblíž sedaček - prý by mohlo dojít k jejich poškození.
2. Trysky s vodou příjemně osvěží, sprchu nečekejte
V každém sedadle zezadu jsou zabudovány také vodní trysky tak, aby mířili na obličej sedícího za vámi. Není nutné se bát sprchy a mokrého oblečení, jedná se o jemně rozprášené kapičky. Voda (čerpaná z vodovodu) je navíc v zákulisí několikrát filtrována a upravována tak, aby po zaschnutí nezanechala žádné fleky na oblečení ani na 3D brýlích.
Pohled na trysky s vůní a vodou, vlevo dole filtrační systém na vodu.
3. Závan větru i letící šíp
Vzduchové efekty jsou oproti vodě o něco častější. Foukání je kombinované z několika míst. Z valné většiny se o pořádný průvan postarají ventilátory na stropě sálu, trysky v sedačce před divákem a nakonec také trysky vedle každého ucha. Proletí-li filmovému hrdinovi kolem hlavy šíp či kulka, intenzivní fouknutí, tzv. „bullet shot“, kolem ucha je zajímavým zážitkem. Pro vzduchové efekty je v zákulisí připraven kompresor, udržující speciální nádobu se stlačeným vzduchem neustále natlakovanou.
Černé puntíky v horní části sedaček (u hlavy) jsou ve skutečnosti trysky. Vpravo tlaková nádoba s kompresorem.
4. Vůně pneumatik i rozkvetlého sadu
Vůně jsou prý pro člověka jedním z nejintenzivnějších vjemů a proto se používají v omezenější míře. Návštěvník prý nesmí být přehlcen a navíc je vždy nutné po scéně s vůní sál chvíli odvětrávat. V zákulisí je pro tvorbu vůní připraven speciální rack, který však neukrývá servery, ale právě kouzelnou skříňku na "pachy". Ta má podobu speciálních filtrů, napuštěných vonnými esencemi. Skrze ně prochází stlačený vzduch, jenž vůni roznese dále do sálu.
Rack s netradičním obsahem. Filtry s vůní se vyměňují pouze jednou za přibližně rok a půl.
V tuto chvíli je využíváno pouze kolem 8 různých druhů. Nechybí zápach střelného prachu, spálených pneumatik, ohně, vůně kávy, lesa, oceánu či rozkvetlých zahrad. Jedna náplň vydrží přibližně rok a půl, poté stačí sáhnout po novém filtru - dodat jej však nejprve musí z Asie.
5. Lechtání a klepání do nohou
U nohou, které je nutné mít neustále na speciální podložce sedačky, se nachází gumová hadička trčící do prostoru. V průběhu scén, kdy se něco mihne kolem nohou hlavních hrdinů, případně když postava běží trávou, se začne zmítat a klepat do nohou.
6. Subwoofery se postarají o kopance
V zákulisí narazíte na slušný počet zesilovačů. Nemají zde ale stejný účel jako u Atmosu (Atmos by však jednoho dne do 4DX sálu chtěli nasadit také). U 4DX zesilovače zpracovávají signály pro výkonné subwoofery umístěné v sedačkách, které mají za úkol vibrovat, případně umí i silně „kopnout“ sedícího do zad a hýždí.
Řídící jednotka MSCU, vpravo zesilovače pro subwoofery.
7. Reflektory simulující blesky
Aby toho nebylo málo, přidává 4DX navíc ještě několik reflektorů, které do vhodných scén (výbuchy, bouře apod.) přidávají světelné záblesky.
Vše se musí správně načasovat, jako titulky k filmům
Speciální efekty nemixují samotní tvůrci snímků. V CJ 4DPLEX na tvorbu efektů k filmům mají speciální oddělení, které svůj výsledek konzultuje a dolaďuje s režiséry. Do samotného kina je zaslán speciální dokument (o velikosti několika MB), obsahující řídící instrukce načasované podobně jako titulky k filmům. Vše se uloží do řídícího počítače 4DX a navíc nahraje do řídící elektroniky sedaček. Nahrání přímo do sedaček znamená, že ani porucha počítače nepřeruší projekci a návštěvník nepřijde o efekty.
„Každý den ráno probíhá test trysek, fog machine a dalších komponent 4DX. Po chvíli výroby mlhy je v sále viditelnost tak špatná, že je zřejmé, proč s tímto efektem tvůrci raději šetří.“, prozradil jeden ze zaměstnanců Cinema City. „Jinak občas dojde k zasnesení trysky, což je na opravu snadné, ale poruch je zde velmi málo.“
Ani opravy nejsou problémem
Motorky v sedačkách jsou připravené na 120 kg vážícího člověka, pokud by si na ně sedl někdo těžší, může dojít k jejich spálení (speciální verze pro americký trh, kde se počítá i s těžšími diváky, je prý ve vývoji). Vzhledem k tomu, že doprava dílů z Jižní Koreji není jednoduchá, mají v kině všechny důležité komponenty v záloze. V řádu hodin tak snadno opraví libovolný problém, včetně poruchy řídícího počítače nazvaného MSCU (Motion System Control Unit).
V Cinema City počítají, že se jim investice do „technologie budoucnosti“ vrátí přibližně za 6 let. Za nevšední zážitek si však nechávají náležitě naplatit, což dělá z návštěvy 4DX poměrně sváteční záležitost.
Pocity a subjektivní hodnocení redakce:
Lukáš Voříšek - Posunout zážitek z filmu na novou úroveň není lehký úkol. Tvůrci 4DX na to jdou osvědčenou cestou, která kopíruje trend posledních let - poskytnout co nejvíce interaktivní zážitek. A ono to skutečně funguje!
Poutavé přelety nad krajinou díky náklonu sedačky navozují dojem reálného pohybu, letící kulky kolem ucha sem tam nečekaně překvapí a pokud zrovna není moc probíhajících efektů naráz, je efekt překvapivě dobrý. Největší dojem na mne však udělalo nasazení vůní. Říká se, že vůně dokáží nejlépe vyvolávat vzpomínky a obecně výrazně stimulují mozek, tudíž jsem byl velmi rád, pokud se nějaká ta vůně v průběhu představení objevila. Třeba rozkvetlá zahrada je ve spojení s 3D úchvatná. Snad jen by mohlo být nasazování vůní častější.
Celkově však věřím, že je koncept ve stylu 4DX správnou cestou. Zážitek z filmu je úplně jiný a především mladší diváky nepochybně nadchne. Technologie se určitě nehodí pro romantické či filosofické příběhy, kde není dostatek akce. Pro marvelovské akční trháky však nabízí další z možností, jak nabídnout divákům něco navíc, byť za vysoký příplatek...
Jiří Moos - Podíváme-li se na technologii 4DX z čistě “geekovského” hlediska, je to vlastně technologie budoucnosti kinematografických zážitků. Stejně jako nás fascinuje Oculus Rift, i koncept 4DX přibližuje film ještě blíže k realitě. Naráží však v tuto chvíli především na nepřipravenost filmů, které při výrobě s podobně revoluční technologií nepočítají. Neubránil jsem se také pocitu čínského puncu nekvality, který však překvapivě nebyl tak silný, jak jsem předem čekal. Ono vlastně nejde až tolik o nekvalitu, ale o princip být za každou cenu v něčem první i když bude nutné v tom případě dělat velké kompromisy.
Mělo se tedy počkat až bude technologie lépe zvládnutá? Tím by se však odsunuly nutné přípravy filmů na 4DX (nebo cokoliv podobného) již během vývoje. Návštěvníci kina se tak (ne)dobrovolně účastní veřejného beta testu konceptu a na základě jejich ohlasů se koncept dál vyvine.
Něco ale 4DX nemůžeme upřít - je to revoluce, technologie budoucnosti uvedená v praxi. Novinka má své mouchy, ale nejspíš půjdete (nebo už jste byli) časem omrknout tu “nádheru”, o které všichni mluví. A bude to zážitek, o kterém začnete mluvit také. Vzhledem k ceně a připravenosti filmů ale nebudou návštěvy masová záležitost.
PS: Jestli to takhle půjde dál, za 20 let můžeme chodit na Oculus Rift 4DX filmy :-)
Poděkování
Za návštěvu technického zázemí kina děkujeme Cinema City Nový Smíchov: |
---|
Vlastní