Vybavte si pohodlně váš pokoj: Ikea spouští katalog s rozšířenou realitou
Tento prodejce nábytku původem ze Švédska přidal do svého katalogu pro rok 2014 funkci rozšířené reality. Někomu se to může zdát brzy, přesto byl podle mě již čas. Co to v praxi pro zákazníky znamená? Budou si tak moci vyzkoušet, jak se ten který produkt ze sortimentu Ikey hodí do jejich pokoje, ložnice, kuchyně, špajzu, zkrátka kamkoliv.
Jak to vlastně celé funguje? Klíčovým prvkem je aplikace pro chytré telefony či tablety. Klienti si ji tedy nainstalují, položí katalog na zem jako jakousi poziční značku a pak už jen vyberou prostřednictvím aplikace produkt, jenž chtějí na označeném místě v onom pokoji vidět. Jak prosté, milý Watsone. Podrobnosti si můžete prohlédnout na živém videu níže.
Kompletní sortiment firmy k dispozici zatím není, byť je nabíledni očekávat postup i zde. Vyzkoušet si tímto netradičním a do budoucna dle mého názoru stále častějším (byť možná v lehčích variacích) způsobem lze zatím devadesát produktů. Zejména se jedná o různé pohovky, židle, stoly, postele a knihovny. Přímo v tištěném katalogu rovněž budou stránky, při jejichž interakci s mobilním telefonem bude nabídnuto více informací a doplňkových materiálů.
"Naši zákazníci chtějí, aby si mohli vyzkoušet, zdali jim produkty, které je v katalogu zaujaly, pasují do domácnosti. Zejména pokud se jedná o větší kousky nábytku," sděluje Peter Wright, country marketing manager firmy Ikea pro Spojené království a Irsko. "Nabídnout způsob použití mobilních technologií, aby umožnily produkty přímo otestovat, znamená, že technologie má opravdu praktický účel a skutečně zákazníkům pomáhá si vizualizovat, jak by jejich domovy mohly vypadat," dodává.
Firma samotná uvádí, že dle průzkumů 17 procent zákazníků má zkušenost s koupí příliš malého či velkého vybavení. Až 70 procent prý nemá zcela přesnou představu o tom, kolik prostoru doma mají. To se mi osobně zdá poměrně vysoké číslo, ale budiž.
O něčem podobném již psala naše StupIT girl na svém růžovém blogu. Tenkrát do skutečného světa zavítalo oblečení z jedniček a nul. Na Taiwanu chtěli totiž nabídnout větší komfort zájemcům o rozšíření svého šatníku. Po příchodu do obchodu si vás tak pro kompletní zážitek naskenovala ze všech stran kamera a pak v reálném čase ukazovala, jak vám to které oblečení padne. Samozřejmě aniž byste si museli cokoliv sundávat či oblékat. Dámy milující nakupování, vůni textilu a všeobecně atmosféru butiků zřejmě dají přednost nevirtuální variantě. Abychom se však za pár desítek let nedivili, že to virtuálno bude naprosto standardní mechanismus, jak co nejefektivněji doplnit šatník.
Analogie s Ikeou je vcelku jasná. Firma jednoho z nejbohatších lidí světa podnikatele Ingvara Kamprada tak ukazuje, že dokáže jít s dobou a nabídnout nové prvky. Bravo. Teď ještě naslouchat názorům klientů a vše vyladit k jejich maximální spokojenosti. Pokud by vás náhodou Ikea a její principy zajímaly, není nic snazšího, než se začíst do díla sepsaného přímo samotným Kampradem - A Testament of a Furniture Dealer. Jinak aplikace bude uvedena v App Store a Google Play 25. srpna 2013.
Mohlo by vás zajímat: